Dupa ce a pus la punct o noua solutie tehnologica, un profesor roman sustine ca poate construi un obiect zburator capabil sa se deplaseze fara aripi, in toate directiile. Asemanator ‘farfuriei zburatoare’, aparatul ar putea revolutiona toata tehnica aviatiei.
Cu un miliard de lei vechi si o idee nascuta acum multi ani, profesorul Iosif Taposu, de la Institutul National de Aviatie din Bucuresti, spera sa dea lovitura. In termeni simpli, profesorul a inventat asa- numitele profile Delfin, cu ajutorul carora se pot genera o multitudine de noi aparate de zbor sau de mers prin apa.
Costuri scazute
Un astfel de obiect, care poate sa zboare sau chiar sa se scufunde, este ADIFO (n.r. – obiect ce poate zbura in toate directiile). Testat in 2006 intr-un tunel aerodinamic, aparatul si-a dovedit utilitatea la viteze mici, ceea ce-l face perfect utilizabil in proiectele de cercetare, indiferent ca se deplaseaza in apa sau in aer. ‘Cu o minima suma, intre 200.000 si 400.000 de euro, prin care „farfuria zburatoare” poate fi dotata cu cele necesare si manevrata de la sol, se pot face multe. Spre exemplu, ADIFO se poate scufunda in zona costiera si poate face poze celor care pescuiesc calcani in apele noastre. Sau poate fi folosit in aer pentru monitorizarea unei zone in agricultura, ori poate chiar sa monitorizeze poluarea’, spune profesorul Iosif Taposu.
„Avioanele vor disparea”
Astfel, cand proiectul sau va fi testat la viteze supersonice, in functie de dimensiuni, ar putea fi folosit si la transportul de persoane. ‘In viitor asa vor arata avioanele. Costurile de fabricare se vor reduce foarte mult si nu vor mai exista piste de aterizare. Daca aceasta noua industrie se dovedeste a fi mai buna, avioanele vor disparea’, rezuma cercetatorul, vazandu-si proiectul aplicabil mai degraba in UE decat in tara de origine.
Inventatorul profilelor de tip ‘Delfin’ s-a inspirat in alegerea numelui din marea sa pasiune pescuitul. ‘Stiuca are un bot apropiat Delfinului, adica nu e perfect ascutit, insa nu le puteam numi profile stiuca’, explica profesorul.
Rezultatele testelor sunt remarcabile
Profesorul Taposu a condus si a testat o serie de proiecte la care a aplicat tehnologia profilelor Delfin. Rezulatele au fost remarcabile, incepand de la testarea unei aripi modificate dupa inventia sa si terminand cu testarea in 2001-2002 a combinatiei tren-tunel a metroului bucurestean: ‘Dupa ce locomotivei i-am pus un bot de tip Delfin, consumul energie electrice s-a redus cu aproximativ 30%’.