„Pasiunea mea pentru benzi desenate a apărut încă din copilărie, fiind mereu fascinat de felul în care poveștile prind viață în desene animate sau filme artistice”, spune Mihai. Și de aici începe povestea sa.

„Pe măsură ce am crescut, mi-am cultivat singur această pasiune, simțindu-mă atras ca de un magnet să creez, prin benzi desenate, ceea ce îmi imaginez. Libertatea de a explora o idee și de a o reda prin secvențe desenate și texte în baloane mi-a oferit o modalitate unică de exprimare”, recunoaște artistul.

Inițiator al olimpiadei de benzi desenate

„Fascinația mea pentru acest univers a crescut văzând cât de simplu și accesibil pot fi transmise mesaje puternice prin benzi desenate. Am realizat câtă forță au aceste imagini pentru a spune povești complexe și a educa, fapt care m-a motivat să mă dedic complet acestei forme de artă”, continuă Mihai.

Dacă ar trebui să vorbim pe larg despre experiența acumulată și colabările sale ne-ar trebui multe „scroll”-uri de pagină. E artist plastic colaborator al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, inițiator a multiple proiecte editoriale (Comics Didactic –literatura română în benzi desenate și B.D. Historia – benzi desenate istorice), inițiator al olimpiadei de benzi desenate sub egida Comitetului Olimpic și Sportiv Român si Academia Olimpică Română.

Printre altele e fondator al Centrului de Educație si Formare prin Benzi Desenate „European School of Comics”, sub egida Muzeului Național al Literaturii Române. Susține ateliere de benzi desenate în cadrul festivalurilor, în școli, muzee și teatre din întreaga țară și de peste hotare.

„Până acum, am publicat aproximativ 30 de volume de benzi desenate. Ideea a venit natural, din dorința de a combina pasiunea pentru benzi desenate cu nevoia de a povesti și de a educa. Am vrut să aduc o contribuție la popularizarea benzilor desenate în România și să arăt că acest format poate fi o unealtă puternică pentru a educa și a spune povești importante”, spune Mihai, pentru Libertatea.

Artistul este mândru de pasiunea sa, dar mai ales de impactul pe care munca sa l-a avut în ultimii ani: „Cel mai de succes volum de până acum este «Comics Didactic – Literatura română în benzi desenate», o serie care a reușit să capteze interesul atât al elevilor, cât și al adulților, prin transpunerea în stiluri diferite de desen a mai multor opere clasice din literatura română”.

„Prin adaptările inovatoare, volumul au transformat lecturile obligatorii într-o experiență vizuală atractivă, stârnind curiozitatea cadrelor didactice și pasiunea pentru lectură în rândul tinerilor. De asemenea, acest proiect a fost apreciat mult și datorită atelierelor de benzi desenate pe care le coordonez în școli pentru a promova patrimoniul literar românesc, făcându-l mai relevant și mai ușor de înțeles de către generațiile actuale”, spune artistul.

INTERVIU. Mihai Grăjeanu: „Mă inspir din sport, alteori din literatură, istorie sau chiar din viața de zi cu zi”

Libertatea: Mihai, vreau să ne spui care e procesul până vedem desenul final?
Mihai Grăjdeanu: Desenul final este rezultatul unei munci meticuloase prin care îmbin creativitatea cu tehnica, gândind pagina de bandă desenată ca un întreg. În procesul meu de lucru, pun mereu accent pe echilibrul dintre viziunea artistică și execuție.

– Cu ce începi atunci când dai drumul la treabă?
– Primul lucru stabilit în scenariu este spațiul destinat textului din baloane. După aceea fac primele schițe în creion și iau în considerare cum voi realiza contururile cu negru în etapa următoare. În timp ce trasez contururile, țin cont și de modul în care intenționez să adaug culorile. După ce culorile sunt adăugate, la final introduc textele în spațiile destinate dialogurilor și narațiunii.

„Văd cum li se aprind copiilor ochii de curiozitate și fascinație”

– Fiecare bucățică din pagină are, așadar, un rol extrem de important.
– Procesul explicat mai în detaliu începe întotdeauna cu o idee sau un concept care se dezvoltă într-o poveste pe care vreau să o redau vizual. Dacă tema este una istorică sau adaptare literară, încep să mă documentez. Apoi scriu scenariul și schițez un storyboard pentru a stabili compoziția fiecărei pagini.

– Adică? Spune-ne mai exact, să înțeleagă lumea.
– Definesc cadrele, aleg unghiurile pentru a ghida privirea cititorului prin acțiune, poziționez personajele prin crochiuri și stabilesc unde vor fi amplasate baloanele de dialog. Desenul propriu-zis începe prin detalierea personajelor și decorurilor. După ce desenele sunt realizate în creion, le scanez și fac conturul digital pe tabletă grafică, adăugând umbre și accente. Urmează colorarea și, în final, retușarea și pregătirea pentru tipar.

– Care sunt reacțiile copiilor atunci când îți descoperă desenele?
– Entuziasmați. Pentru că această formă de artă vizuală le oferă o alternativă interesantă la conținutul digital. Adesea, văd cum li se aprind ochii de curiozitate și fascinație, când le arăt procesul de creație, descoperind cum prind viață personajele și poveștile. Astfel benzile desenate devin o modalitate prin care mintea lor explorează și mai ales încep să își petreacă altfel timpul liber.

– Dar…
– Chiar dacă trăim într-o eră dominată de tehnologie, benzile desenate pe care le creez reușesc să combine educația cu divertismentul, oferindu-le copiilor o experiență care rivalizează cu orice aplicație digitală.

„În benzi desenate nu doar desenul este important, ci și povestea”

– Cât de dificil îți este să alegi temele din care să faci benzi desenate?
– Alegerea temelor nu este întotdeauna ușoară, dar încerc să mă ghidez după subiectele care mă pasionează sau care au un impact educativ important. De obicei, aleg teme istorice, culturale sau morale care cred că pot fi transpuse într-o poveste captivantă.

– Ai cărți de benzi desenate inclusiv cu teme sportive.
– Exact, uneori mă inspir din sport, alteori din literatură, istorie sau chiar din viața de zi cu zi. Ceea ce mă interesează este să aduc mereu ceva nou și subiecte care pot avea un impact asupra cititorilor.

– E mai ușor să faci bandă desenată decât să desenezi pur și simplu?
– În benzi desenate nu doar desenul este important, ci și povestea, secvențierea acțiunilor și modul în care sunt transmise emoțiile și mesajele. Este o formă de artă care necesită atât abilități de desen, cât și abilități narative, ceea ce poate face procesul mai complex.

„Mulți tineri și profesori sunt acum mai deschiși”

– Deci e mai mult decât un simplu desen.
– Crearea unei benzi desenate implică nu doar desen, ci și ritm, compoziție și o înțelegere clară a modului în care povestea se desfășoară în cadre succesive. Este o provocare să combini arta vizuală cu o poveste coerentă, dar tocmai asta face banda desenată, este o formă de artă atât de interesantă și provocatoare.

– Ai început de ceva vreme să organizezi ateliere de benzi desenate. Față de acum câțiva ani, vine mai multă lume acum?
– Da, numărul de participanți la ateliere a crescut semnificativ față de primii ani. Interesul pentru benzi desenate și pentru această formă de artă a crescut la noi, iar mulți tineri și profesori sunt acum mai deschiși să vadă benzile desenate ca un mijloc educativ.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 10

– Și cum te simți când vezi creșterea?
– Este o bucurie! Cred că asta reflectă și o schimbare în percepția asupra acestui gen artistic în România, care este tot mai recunoscut ca o metodă validă de expresie și educație.

– Care este lucrarea de care ești cel mai mândru?
– De multe dintre lucrările mele, dar cred că “Miorița” transpusă în benzi desenate rămâne una dintre preferatele mele.

De ce?
– Am reușit să combin versurile din balada populară cu banda desenată sub formă de fâșie continuă, precum Columna lui Traian, iar rezultatul a fost o abordare inedită. A fost o muncă intensă de documentare și creație, dar rezultatul final a fost apreciat atât de cititori, cât și de profesori și istorici.

„Pregătesc volumul de benzi desenate dedicat performanțelor echipei naționale de fotbal”

– Ai și benzi desenate didactice. Cum l-a primit sistemul de învățământ din România?
– A devenit mai receptiv la conceptul de benzi desenate didactice, recunoscându-le valoarea ca metodă alternativă de învățare, în special în cadrul orelor de comunicare (text multimodal). Din ce în ce mai mulți profesori integrează benzile mele desenate, precum Comics Didactic și B.D. Historia, pentru a capta atenția elevilor din clasele I-XII și pentru a transforma lecțiile în experiențe mai atractive și interactive.

– Împreună cu COSR ai inițiat Olimpiada de Benzi Desenate, nu?
– Da. O competiție unică la nivel mondial și care a câștigat o popularitate semnificativă în rândul elevilor. Benzile desenate sunt un instrument valoros pentru stimularea creativității și a interesului elevilor față de materiile tradiționale, cum ar fi istoria și literatura, dar nu numai.

– Deci suntem pe drumul cel bun!
– Așa cred. Și văd asta pentru că activez ca profesor de bandă desenată în școli și licee atât în țară cât și în afara ei. Cea mai recentă inițiativă a mea este lansarea Centrului de Educație și Formare prin Benzi Desenate, care include și prima școală de benzi desenate din România, European School of Comics, fondată de mine sub egida Muzeului Național al Literaturii Române.

– Ce planuri ai pe viitor, ce volum mai ai în pregătire?
– Pregătesc volumul de benzi desenate dedicat performanțelor echipei naționale de fotbal a României. Un alt proiect, dar de viitor, este o poveste despre o personalitate marcantă a României, care sper să fie la fel de bine primită ca celelalte lucrări ale mele. În continuare, îmi doresc să adaptez în bandă desenată și povești scrise de mine inspirate din legende, prin care voi aborda teme captivante într-un format pentru toate vârstele.

– Pe final, unde te pot găsi pasionații benzilor desenate?
– La atelierele sau cursurile de benzi desenate și evenimentele pe care le organizez și le anunț periodic pe platforma „Comics Didactic benzi desenate românești”. Urmează lansarea volumului „Super-eroii din istoria fotbalului românesc în benzi desenate”, la Târgul de Carte Gaudeamus 2024 din București.

Urmărește-ne pe Google News