Proiectul PSD este, practic, o nouă versiune a Ordonanței 13, care a provocat un imens scandal în societate, la începutul anului și care a dus la demisia ministrului Justiției, Florin Iordache. Stabilirea pragului pentru abuzul în serviciu l-ar ajuta, teoretic, pe liderul PSD Liviu Dragnea, în dosarul în care este acuzat de instigare la abuz în serviciu în legătură cu angajarea a două membre de partid la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Teleorman.
Inițiatorii proiectului de lege care stabilește pragul pentru prejudiciu, în cazul abuzului în serviciu, la 200.000 de lei, sunt: Babuş Radu, Bălănescu Alexandru, Bontea Vlad, Bucura-Oprescu Simona, Căciulă Aurel, Căruceru Aida-Cristina, Cocoş Vasile, Cosma Andreea, Dinu Cristina-Elena, Georgescu Nicolae, Halici Nicuşor, Intotero Natalia-Elena, Itu Cornel, Lupaşcu Costel, Macovei Silviu Nicu, Matei Călin-Vasile-Andrei, Moagher Laura-Mihaela, Neaţă Eugen, Nosa Iuliu, Oteşanu Daniela, Paraschiv Rodica, Păle Dănuţ, Petric Octavian, Pleşoianu Liviu Ioan Adrian, Popa Ştefan-Ovidiu, Pop Andrei, Rădulescu Cătălin-Marian, Simion Lucian-Eduard, Spânu Ion, Stancu Florinel, Stativă Irinel Ioan, Suciu Matei, Şarapatin Elvira, Toma Ilie, Ursu Răzvan-Ion, Vasilică Radu Costin, Velcea Nicolae, Vîrză Mihăiţă, Weber Mihai.
Cea mai importantă prevedere din proiect se referă la stabilirea pragului de la care abuzul în serviciu constituie infracțiune. Guvernul Grindeanu a încercat, la începutul anului, să stabilească acest lucru, pe vremea când ministru al Justiției era Florin Iordache, însă a renunțat în urma protestelor ample declanșate în urma adoptării Ordonanței 13.
Acum, parlamentarii PSD propun ca ”fapta funcționarului public care în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește prin încălcarea legii și prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 de euro, unei persoane fizice sau unei persoane juridice, se pedepsește cu închisoarea de la 1 la 5 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.
Proiectul mai prevede scăderea pedepsei pentru darea de mită de la 7 la 5 ani; Mituitorul
Inițiatorii propun ca ”promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, în condiţiile arătate în art. 289, se pedepseşte cu închisoarea până la 5 ani și nu maximum de 7 ani, cum prevede în prezent Codul penal.
În plus, alineatul 3 din artricolul 290 al Codului Penal, care prevedea că mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, se abrogă, în proiectul social-democraților.
Dacă denunțătorul nu denunță fapta în maxim 6 luni, răspunde penal, iar declarația sa nu mai poate constitui probă în proces
Proiectul de lege mai prevede că denunțul poate fi făcut în termen de 6 luni de la data la care denunțătorul a aflat despre săvârșirea faptei, cu excepția infracțiunilor contra persoanei și a infracțiunilor contra securității naționale.
În plus, dacă denunțătorul nu denunță fapta în termenul prevăzut de proiect, va răspunde penal, iar denunțul său nu va mai putea constitui probă în procesul penal.
Pedepsele până în 3 ani se execută la domiciliu; Închisoare la domiciliu și pentru persoanele peste 60 de ani și cele bolnave
Propunerea legislativă mai prevede că pedepsele cu închisoarea până în 3 ani se execută la domiciliu. În plus, pedeapsa cu închisoarea la domiciliu se aplică și în cazul persoanelor condamnate cu închisoare peste 3 ani dar cu vârsta de cel puțin 60 de ani sau a celor care suferă de bolile grave sau incurabile, stabilite prin lege.
Cum justifică parlamentarii propunerile de modificare a Codului Penal: Se dorește scăderea gradului de aglomerare din închisorile românești
Parlamentarii spun că propunerea legislativă are ca motivație comparația dintre limitele pedepselor din România și din celelalte state ale Uniunii Europene, dar și starea sistemului judiciar românesc în ceea ce privește condițiile de detenție și gradul de aglomerare, precum și pericolul iminent de emitere a unei decizii pilot împotriva României pentru acest subiect, cu consecințe financiare extrem de mari asupra bugetului de stat.
Social-democrații mai spun că ”scopul pedepselor trebuie să fie reeducarea și reinserția socială, coroborat cu recuperarea prejudiciilor (..) și nu menșinerea unei persoane în detenție, fapt ce atrage și mai multe cheltuieli din partea statului.
”Rațiunea modificării propuse este aceea de a scădea gradul de aglomerare din închisorile românești”, mai spun inițiatorii în expunerea de motive.
PSD vrea eliminarea articolului din Codul Penal care pedepsește folosirea abuzivă a funcției publice în scop sexual
Inițiatorii propun eliminarea din Codul Penal a articolului care se referă la Folosirea abuzivă a funcţiei în scop sexual. În prezent, Codul penal prevede că fapta funcţionarului public care, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini, a urgenta ori a întârzia îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de serviciu sau în scopul de a face un act contrar acestor îndatoriri, pretinde ori obţine favoruri de natură sexuală de la o persoană interesată direct sau indirect de efectele acelui act de serviciu se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
Pretinderea sau obţinerea de favoruri de natură sexuală de către un funcţionar public care se prevalează sau profită de o situaţie de autoritate ori de superioritate asupra victimei, ce decurge din funcţia deţinută, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.