UPDATE ora 12.20: Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că acceptă să își asume responsabilitatea pentru neglijența angajaților companiei, dar nu și subfinanțarea sistemului feroviar din România de după Revoluție.
„Îmi voi asuma acțiunea sau inacțiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare și care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre. Nu îmi pot asuma însă, subfinanțarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani!”, a afirmat Traian Preoteasa, într-un comunicat de presă.
UPDATE 26 martie, ora 08.30: Mecanicul locomotivei care a lovit violent un vagon în gara Galați a declarat poliției că locomotiva s-a accelerat brusc şi când a încercat să acţioneze sistemul de frânare, acesta nu a mai funcționat, potrivit datelor preliminare din ancheta deschisă de polițiști.
„S-a efectuat cercetarea la faţa locului de către poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Galaţi, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziţia 75 km/h, iar din declaraţia mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc şi că a încercat să acţioneze sistemul de frânare, dar acesta nu a mai frânat”, transmite IPJ Galați, care precizează că sunt date preliminare din anchetă.
UPDATE ora 22.00: Femeia care a intrat în stop cardiorespirator în urma accidentului a decedat la spital. Aceasta era conductorul trenului la care trebuia să fie cuplată locomotiva și avea 53 de ani.
„Urmarea accidentului feroviar care s-a produs în această seară, în stația Galați, CFR Călători anunță cu regret că doamna conductor a trenului R 7576, a decedat la spital. Inițial a fost stabilizată pe peron și în drum spre spital de către serviciul Ambulanță ajuns la fața locului, dar un nou stop cardiorespirator, survenit la spital, i-a fost fatal. CFR Călători prezintă condoleanțe și va acorda întregul sprijin familiei îndoliate”, a transmis CFR Călători.
UPDATE ora 21.35. Mecanicul de locomotivă care a provocat accidentul are 50 de ani și o vechime în conducerea trenurilor de călători de peste 15 ani, precizează CFR Călători. În garnitură, în momentul impactului, se afla un singur călător.
UPDATE 21.25. Călătorii din trenul lovit de locomotivă au fost preluați de o altă garnitură, care a plecat din stația Galați spre Mărășești la ora 21.03, cu 78 de minute întârziere.
UPDATE 21.10. Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor și infrastructurii, a reacționat, cerând verificări și măsuri urgente din partea CFR Călători, în urma accidentului feroviar produs în gara Galați.
„Am cerut celor de la CFR Călători să acorde sprijin echipajelor ISU care intervin și acordă celor răniți. În plus, am solicitat companiei să comunice rapid informațiile relevante opiniei publice. Urmează o anchetă privind acest accident feroviar. I-am cerut directorului general al CFR Călători să prezinte urgent explicații și să vină cu soluții pentru ca astfel de situații să nu se mai repete”, a precizat Sorin Grindeanu.
De asemenea, într-un mesaj postat pe Facebook, Sorin Grindeanu a anunțat că a solicitat CFR Călători să demareze urgent o verificare tehnică a materialului rulant feroviar aflat în uz și că a dispus reexaminarea tuturor mecanicilor de locomotivă începând cu luna aprilie.
UPDATE 20.55. CFR Călători a transmis un comunicat în care își cere scuze pentru incident, precizând că între cele patru persoane rănite se află mecanicul, conductorul și șeful de tren. A patra persoană rănită e un pasager.
„În stația Galați, la cuplarea locomotivei la garnitură pentru formarea trenului Regio 7576 în relația Galați – Mărășești a fost tamponat primul vagon. Din primele informații, în urma impactului, au fost rănite patru persoane: mecanicul, conductorul, șeful de tren și un călător. Au fost solicitate serviciul de Ambulanță, răniții fiind preluați de echipajele medicale pentru acordarea de îngrijiri de specialitate. Totodată au fost avariate locomotiva și vagonul”, a precizat CFR Călători.
„Cauzele care au generat acest accident vor fi stabilite de echipa de cercetare aflată la fața locului. CFR Călători cere scuze pasagerilor pentru neplăcerile create de acest incident”, se mai arată în comunicat.
UPDATE 20.50. Rodrigo Maxim, lider sindicat CFR, susține că accidentul s-a produs din cauza unei defecțiuni tehnice. „Era un mecanic cu experiență, dar locomotiva nu l-a mai ascultat. El trebuia să se cupleze la tren. Mergea cu viteză mai mică, însă trenul n-a mai ascultat comanda mecanică. Este o problemă tehnică. Locomotiva a avut probleme. Graduatorul s-a defectat și n-a mai ascultat comenzile. Crește treptele și dă viteză. Ca accelerația la mașină. Multe locomotive au probleme”, a declarat Maxim la Digi 24.
***
Știrea inițială: „La manevra de cuplare, din cauza vitezei mari, locomotiva a intrat în garnitură. Locomotiva trebuia să intre cu viteza de maximum 10 kilometri la oră, dar a avut 30-35 de kilometri pe oră. Mecanicul va fi audiat. Am înțeles că avea timpii de odihnă, avea toate avizele, era un mecanic experimentat”, a declarat la Digi24 Traian Preoteasa, director CFR Călători.
În urma impactului, patru persoane au fost rănite – trei bărbați și o femeie.
Între acestea, „o persoană încarcerată, dar conștientă, o femeie intrată în stop cardio-respirator și care a fost resuscitată și transportată la spital”, a declarat Eugen Chiriță, purtător de cuvânt ISU Galați. Celelalte victime au suferit traumatisme mai ușoare.
Poliția vorbește despre o defecțiune tehnică drept cauză a accidentului.
„La data de 25 martie 2023, în jurul orei 19:19, la Gara CFR Galați a avut loc un accident feroviar, după ce la o locomotivă s-ar fi defectat sistemul de frânare și a lovit un vagon de călători, la trenul care se forma cu destinația Galați – Buzău. Sunt 4 persoane rănite, dintre acestea doi călători, o femeie care a intrat în stop cardiorespirator și un bărbat care a rămas încarcerat, precum și șeful de tren și mecanicul locomotivei. Intervin cei de la ISU Galați și polițiștii din cadrul Secţiei Regionale de Poliție Transporturi Galați”, a transmis IPJ Galaţi.
Accidentul din gara din Galați vine la mai puțin de două săptămâni de la un alt incident feroviar. Luni, 13 martie, trenul IR 1822, Arad – București Nord, a lovit violent un marfar care transporta mașini și care circula în fața lui, în apropiere de stația Roșiori Nord.
Inițial, CFR a transmis că marfarul a deraiat și că mecanicul trenului de pasageri a frânat brusc pentru a evita un impact. După 10 ore, a revenit asupra declarațiilor.
În trenul CFR de călători se aflau 280 călători dintre care 12 au fost răniți și 4 au ajuns la spital.
Fotografii: Inquam Photos / Ovidiu Iordachi