Până mai ieri, s-a spus că Adrian Iovan a fost cel care a pilotat aparatul de zbor de la decolarea din Bucureşti şi până la momentul în care, din motive ce nu au fost elucidate pe deplin, s-a prăbuşit în Munţii Apuseni. Acum însă, dinspre anchetatori răzbate o informaţie conform căreia la manşa “avionului morţii” ar fi fost, mai tot timpul, copilotul Răzvan Petrescu. “La scurt timp de la decolare, Iovan i-a dat lui Petrescu comenzile principale. Îl pregătea pentru momentul în care urma să piloteze de unul singur, fără să aibă lângă el un pilot mai experimentat. Iovan, care îi era nu numai coleg, ci şi mentor, şi priet e n de familie, voia astfel să-i testeze capacităţile de pilot în zbor”, ne-au dezvăluit surse apropiate anchetei. Manevra de preluare a comenzilor principale este pe cât de legală, pe atât de normală în timpul unei curse, spun specialişti în aviaţie.
«Fiul meu ar fi avut dreptul să preia manşa»
Singurul care poate decide momentul în care copilotul poate trece la manşa principală este pilotul aparatului de zbor. Tehnic, totul este foarte simplu. Câteva apăsări de butoane şi manşa din faţa copilotului (cel care stă pe scaunul din dreapta) este cuplată la motoarele avionului lăsat pe mâinile acestuia. “Fireşte, momentul este înregistrat de aparatele de la bord. Decriptarea informaţiilor tehnice conduce la indentificarea manşei care a fost folosită în respectivele momente. Coroborată cu informaţiile oferite de supravieţuitori, duce la aflarea identităţii celui care a pilotat”, ne-au dezvăluit surse apropiate anchetei. De altfel, Constantin Petrescu, tatăl copilotului şi, totodată, pilot şi instructor de zbor, a luat în calcul ipoteza ca fiul său să se fi aflat la manşa “avionului morţii” încă de pe vremea când băiatul zăcea pe un pat de spital din Cluj, cu picioarele fracturate. “Acolo, în carlingă, pilotul e suveran. El ia toate hotărârile. Dacă atunci, Adi (n.r. – Iovan) a decis ca fiul meu să preia manşa într-un anume moment al zborului, înseamnă că a ştiut ce face. Şi, oricum, nu văd care e problema. Fiul meu e pilot, e chiar şi instructor, şi ar fi avut dreptul să preia manşa în zbor sub comanda pilotului. În plus, aparatul are dublă comandă, iar schimbarea de pilot se face cu uşurinţă. Totul în funcţie, repet, de decizia comandantului, care în orice moment poate încredinţa copilotului manşa avionului”, ne-a declarat la acea vreme, în exclusivitate, Petrescu senior.
Tânărul pilota de pe scaunul comandantului
Acum, chestionat pe marginea acestei ipoteze revenite în prim-plan, Constantin Petrescu mai face o dezvăluire importantă: “În momentul accidentului fiul meu se afla pe locul comandantului (n.r. – scaunul din stânga) doar pentru că era în pregătire să devină comandant. Dar asta nu înseamnă neapărat că el era la comanda avionului care s-a prăbuşit. În acel zbor, fiul meu a fost copilot, iar Adrian Iovan, pilot”. Cu alte cuvinte, este foarte posibil ca Răzvan Petrescu să fi fost la manşa “avionul morţii” în momentul prăbuşirii, dar asta nu îl responsabilizează, din punct de vedere juridic, cu nimic. Pentru că, potrivit legii, comandantul aeronavei, în acest caz, Adrian Iovan, este singurul responsabil de ce se întâmplă la bord. Singura noutate este că Răzvan Petrescu ar fi preluat comenzile “avionului morţii” chiar de pe locul comandantului, pentru a se acomoda, conform spuselor tatălui lui, cu postura de pilot principal!
Se reface la Vâlcea, în casa părintească
Răzvan Petrescu, copilotul rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni, stă în casa părintească din Râmnicu Vâlcea de pe 21 februarie, când a fost externat din Spitalul Judeţean Cluj. Departe de ochii curioşilor, tânărul, vizitat doar de rude şi de prieteni, nu a mai dat declaraţii. “Răzvan are nevoie de odihnă, trebuie să stea la pat pentru a se reface, nu trebuie deranjat”, ne-a spus tatăl copilotului. Tânărul a fost operat de trei ori într-o lună, la bazin şi la picioare.
“Avionul morţii” s-a prăbuşit la data de 20 ianuarie, în Munţii Apuseni. În aparatul de zbor de mici dimensiuni era o echipă medicală specializată în transplanturi de organe, formată din patru medici – Radu Zamfir, Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu -, şi Aurelia Ion, studentă-ofiţer la Medicină Militară. Tânăra de 23 de ani a murit de frig, lângă epava avionului, la câteva ore de la impactul cu solul, iar pilotul Adrian Iovan (foto mic) s-a stins la scurt timp după accident, din cauza rănilor grave suferite. Ceilalţi ocupanţi ai aparatului de zbor au scăpat cu răni mai mult sau mai puţin grave
foto: Evenimentul ZIlei