Inccidentul feroviar de la Teleorman, din 13 martie, în care un tren de călători cu 280 de pasageri a intrat într-un mărfar ce circula în fața lui, l-a determinat pe un doctor cu 20 de ani de experiență în rețeaua medicală a Ministerului Transporturilor să contacteze Libertatea.
Sub protecția anonimatului, cadrul medical din cadrul Policlinicii CFR Gara de Nord a dorit să ofere publicului o altă perspectivă a cauzelor ce contribuie la înmulțirea accidentelor în România. E vorba de cele în care sunt implicați șoferi profesioniști, dar și despre incidentele feroviare.
Ce categorii de profesioniști sunt obligate la teste regulate, anual
„Nu scot din ecuație precaritatea infrastructurii feroviare sau rutiere! Dar mai avem o problemă gravă. Problema integrității medicale a angajaților CFR și nu numai a lor”, spune medicul.
Vorbim nu doar despre oamenii de la CFR, ci și despre cei de la metrou, din transporturile publice și șoferii profesioniști, fie că sunt de TIR sau de autocare. Toți sunt obligați să efectueze vizite medicale anuale.
Medic din rețeaua medicală a Ministerului Transporturilor:
„Aceste testări de siguranța circulației, continuă el, erau făcute, până în urmă cu 11 ani, în rețeaua medicală a Ministerului Transporturilor”. El precizează și faptul că nu puțini erau cei care nu treceau examenul. „Oamenii îmbătrânesc, se îmbolnăvesc… unii sunt declarați inapți. Ei puteau contesta și erau reexaminați de o altă unitate medicală. Exista un filtru. Nu perfect, dar competent și care avea o rutină a profesiei”.
Examinările medicale și psihologice au fost făcute, „în general profesionist, cu responsabilitate”, susține medicul.
„În 2011, această activitate a fost liberalizată la nivelul Comisiilor teritoriale medicale de siguranța transporturilor. S-a dat liber și în privat”.
„Au apărut tot felul de cabinete oscure, în apartamente sau autobaze”
Nu a trecut mult timp de la această reglementare nouă, spune specialistul din MT, și au început să sosească și feedback-uri: „În fiecare zi aflam de la colegi pe unde au mai apărut tot felul de cabinete medicale obscure, în apartamente sau autobaze. Aceste certificate medicale se obțin acum la fel de relaxat ca și cele pentru permisul auto pentru amatori. Au devenit o formalitate pe bani”.
Dar vorbim de conductori de tren și metrou, care manipulează garnituri cu sute de oameni. Vorbim de toți șoferii profesioniști, de TIR-uri, autocare, autobuze.
Medic din rețeaua medicală a Ministerului Transporturilor:
Urmează trecerea sistemului medical al MT la administrațiile locale
Aceste examinări, susține cadrul medical din Policlina CFR Gara de Nord, trebuie să fie niște consultații riguroase și complexe, cu baremuri stricte. „Toți se duc în locurile unde știu sigur că sunt declarați apți. De exemplu, angajații de la Metrou, vreo 3.000, sunt examinați într-o policlinică deschisă într-o autogară”, explică medicul.
Doctorul este convins că situația are acum toate premisele să se înrăutățească și mai mult. „Se lucrează acum la transferul întregii rețele medicale a Ministerului Transporturilor în administrarea autorităților locale. Asist neputicios la declinul unei activități ce ține, cred eu, de siguranța națională. Se distruge progresiv și iremediabil. Era ceva ce funcționa bine, nu perfect, dar bine. Nu mai înțeleg absolut nimic din ce se întâmplă acum”, a spus cadrul medical.