Sâmbătă, ora 13.30, în faţa a 3.000 de oameni înspăimântaţi, aflaţi la un spectacol aviatic la baza Borcea, din Călăraşi, pilotul Florin Rotaru se prăbuşeşte cu un aparat MIG 21 Lancer.
Corpul carbonizat al ofiţerului de 36 de ani este descoperit în carlingă.
Apoi au venit izbitura, explozia, fumul şi durerea.
Ce s-a întâmplat?
Trei întrebări şi piste esenţiale urmăresc anchetatorii, după ce au adunat primele informaţii.
1. “Ce făcea pilotul cu aeronava atât de jos?”
Altitudinea aceea, de câţiva metri, nu este parte a unui zbor normal. În nici un caz manevra nu este una permisă.
2. “De ce nu există nici un mesaj între Florin Rotaru şi turnul de control?”
Surse din rândul investigatorilor explică pentru Libertatea, sub condiţia anonimatului, ce s-a întâmplat.
“Pilotul nu a comunicat cu turnul înainte de a se prăbuşi!”, spune un specialist.
Primul lucru pe care l-au căutat au fost comunicaţiile dintre cel de la manşă şi colegii care coordonau demonstraţia din turnul de control.
Dar nu a existat nici un mesaj!
3. “O problemă medicală subită devine o pistă importantă a investigaţiei”
Faptul că a ajuns atât de jos fără ca pilotul să dea nici un mesaj de pericol şi fără să remarce o problemă a avionului deschide posibilitatea unei crize medicale a bărbatului, apărută instantaneu.
“E important pentru opinia publică să înţeleagă că nimic nu e cert deocamdată, ştim anumite lucruri, că n-a comunicat, că era prea jos, dar restul vom cerceta”, insistă investigatorii.
Două săptămâni va dura până când parametrii motorului aparatului MiG 21 vor putea fi citiţi şi interpretaţi.
Avioanele militare MiG nu au aşanumita “cutie neagră” de la avioanele civile, reconstituirea traseului, vitezei şi altitudinii se face din elementele de bord.
Şocanta asemănare cu moartea generalului Ion Stan!
În memoria celor care analizează accidentul a apărut o tragedie similară.
Ea a fost ţinută secretă.
“În vara anului 1997, generalul Ion Stan şi comandorul Petre Gheorghe au murit lângă Timişoara, la Giarmata, tot la un miting aviatic”, povesteşte unul dintre cei care sunt implicaţi şi în desluşirea accidentului de sâmbătă, de la Borcea.
“Comandorul Stan Ion era şeful de Stat Major al forţelor aeriene şi urma să fie promovat şeful forţelor aeriene ale României”, adaugă omul.
“Stan pilota un IL L 39 Albatros, un precursor al supersonicelor de azi”.
“N-a respectat înălţimea minimă în evoluţia în zbor acrobatic”
Avionul avea dublă comandă, iar generalul şi comandorul s-au prăbuşit subit, coada aparatului lor atingând solul şi făcând avionul una cu pământul!
Atunci, rezultatul anchetei a rămas în zona iniţiaţilor Armatei, având în vedere funcţia celui implicat.
“Au forţat avionul. Concluzia oficială a fost: «N-a respectat înălţimea minimă în evoluţia în zbor acrobatic »”.
Similitudinile între accidentul din 1997 şi cel din 2018, coada de atunci, aripa de azi, le-au retrezit amintirile celor din forţele aeriene.
“Dar, încă o dată, acesta e riscul sub care trăim noi şi e important ca oamenii să înţeleagă acest lucru. Vom înainta în mod onest cu ancheta”, spun militarii.
Astăzi, Armata va organiza în unităţile din ţară ceremonii în memoria pilotului mort.
Şi nu numai în ţară, ci şi în toate teatrele de operaţiuni unde soldaţii români îşi fac datoria.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro