În 1995 România a hotărât să modernizeze la standard NATO Mașina de Luptă a Infanteriei Model 1984 (MLI -84M), cea pe care o vedem la paradele de 1 Decembrie.
Este un vehicul de luptă blindat, amfibiu, șenilat, destinat protecției, transportului și ducerii luptei de către grupa de infanterie împotriva personalului, transporturilor logistice, blindatelor ușoare, tancurilor și elicopterelor inamice, folosind armamentul instalat pe vehicul și armamentul portativ al grupei.
Acest blindat a fost proiectat în 1984, la Mizil, de o echipă de speciliști din care făcea parte și inginerul Ștefan Mihalcea. În 1994, prototipul MLI-84M a fost testat pe pista unității militare de aviație de la Siliștea Gumești. Printre specialiștii care au urmărit atunci evoluția prototipului de tanchetă în comuna Moromeților s-a aflat și Ștefan Mihalcea.
În anul 2001, unitatea militară de aviație mai sus menționată s-a desființat, iar în locul ei au apărut două mănăstiri. Starețul uneia din ele, ”Sf. Fanurie”, este tocmai Benedict Mihalcea, fostul inginer proiectant de blindate de la Mizil, Ștefan Mihalcea, care s-a călugărit în 1999.
Hangarele pentru MIG-ri ale fostei unități de aviație încă există
“Eu m-am născut şi am copilărit lângă Mizil, în zona Tohani. Vacanţele copilăriei mi le petreceam la bunica, unde nu era televizor sau cinematograf, iar singurul tip de entertainment era slujba de la biserică. La 17 ani am citit Bilbia cu mare atenţie. La acea vârstă mă simțeam atras de științe umaniste, aș fi mers mai departe la istorie sau filosofie, dar familia m-a convis că tot ingineria este mai bună”, își amintește Mihalcea.
Așa arată Biserica Mănăstirii Sf. Fanurie
”Am avut două prietene, dar mă gândeam mereu la călugărie”
După terminarea Facultății de Construcți de Mașini a ajuns inginer proiectant la Uzina Mecanică de Armament din Mizil, unde se realizau șenilate de luptă: tancuri, tunuri autopropulsate, transportoare șenilate de luptă pentru infanterie (MLI).
Între timp a simțit mereu imboldul călugăriei. ”Am avut două prietene dar nu puteam rămâne într-o relație de durată pentru că mă gândeam mereu la călugărie și, cum ce ți-e scris, se vede că în frunte ți-e pus. Cu toate ispitele care apar”, și-a amintit călugărul.
În 1994, când s-a modernizat MLI-84M (”M” însemană ”Modernizat”), Ștefan Mihalcea avea deja grad de colonel.
În scurt timp, prieteniile religioase și decăderea industriei de armament din România l-au determinat să meargă pe calea care îl atrăsese de la început: religia. În anul 1999 s-a călugărit.
În anul 2002, după desființarea unității militare de aviație din Siliștea Gumești, spațiul a fost preluat de Biserica Ortodoxă, care a înființat aici două mănăstiri. Una din ele, Sf. Fanurie” îl are ca staroste pe fostul inginer-colonel Ștefan Mihalcea, actualul călugăr Benedict Mihalcea.
Clădirile fostei unități militare de aviație au devenit, în timp, biserici și chilii pentru călugări, iar spațiul fostului aerodrom este acum pășune pentru vitele mănăstirii.
”Am mai avea nevoie de 1,5 milioane de lei pentru a pune la punct acest lăcaș. Vom vedea cum vom face,… ce va rândui Dumnezeu!”, ne-a mai spus starețul Benedict Mihalcea, fost inginer-colonel.
A găsit proiectul avionului de luptă supersonic românesc aruncat la gunoi
Macheta IAR-95
”În momentul în care am preluat spațiile fostei unități militare, în 2002, printre obiectele rămase, de care nu mai avea nevoie nimeni, adică erau de aruncat, am găsit un dosar cu datele tehnice ale avionului de luptă supersonic românesc IAR – 95. Fiind inginer militar mi-am dat seama imediat că este vorba despre documente strict-secrete și am avertizat Ministerul Apărării asupra acestui subiect. Am predat documentele și nu mai știu ce s-a întâmplat cu ele”, ne-a spus starostele Benedict Mihalcea.
Menționăm că IAR-95 a fost proiectul de avion militar de luptă supersonic al României. Trimiterea proiectului în producție, care trebuia să se petreacă după 1989, nu s-a mai întâmplat niciodată.
Pe la începutul anilor 2000, circulau legende cum că acest proiect că ar fi dispărut din țară în mod suspect, adică ar fi fost vândut pe sub mână străinilor. Libertatea a publicat pe larg povestea acestui avion de luptă. Motivul pentru care un dosar al acestui aparat ar fi ajund la gunoi la Siliștea Gumești rămâne un mister.