În apele teritoriale româneşti au fost descoperite 22 de nave, dintre care două vechi de peste 2.000 de ani. Mai mult, în adâncuri au fost găsite şi scheletele a două avioane prăbuşite în al Doilea Război Mondial, dar şi trei submarine.
Numărul acestora ar putea fi mult mai mare, însă autorităţile române nu dispun de fondurile necesare pentru a explora adâncurile.
Toate cele 27 de epave scufundate în largul litoralului românesc au fost descoperite de scafandri amatori.
Cea mai mare tragedie navală din România
Marea Neagră şi-a luat tributul în noaptea de 5 ianuarie 1995, când navele de marfă Paris şi You Xio s-au scufundat în apropierea Portului Constanţa.
“Era o furtună îngrozitoare când am primit S.O.S.-ul şi am ieşit pe mare”, povesteşte Dorel Onaca, unul dintre cei care au participat la intervenţia de salvare.
“Din păcate, nu am reuşit să ajungem la navă, să salvăm oamenii. Toţi cei 54 de marinari au murit, iar noi am reuşit să recuperăm doar 17 cadavre. A doua zi dimineaţă, marea era de un calm desăvârşit, parcă răsufla sătulă şi râdea de noi. A fost cea mai mare tragedie navală de la noi”, îşi aminteşte Onaca.
În urma cercetărilor s-a stabilit că lanţurile de la ancorele celor două nave s-au agăţat între ele. Manevrarea lor a devenit imposibilă, astfel că vasele s-au zdrobit de dig.
Evanghelia, abandonată de marinari
Cea mai cunoscută epavă de pe litoralul românesc este nava Evanghelia, de la Costineşti. Aceasta a aparţinut armatorului grec Aristotel Onassis şi a fost construită pe şantierul Harland & Wolff din Irlanda, ca şi Titanicul.
Vasul a eşuat într-un banc de nisip pe 15 octombrie 1968. Nava a fost abandonată de către membrii echipajului.
«Înghiţită» de apă de-a lungul anilor
Şi nava Akra Aktion a eşuat într-un banc de nisip pe 19 februarie 1981. Epava acesteia se află acum în dreptul staţiunii Vama Veche, din sudul litoralului.
Pentru că este foarte instabil, vasul şi-a schimbat poziţia de-a lungul anilor. La un moment dat, s-a rupt, iar o jumătate s-a scufundat. Autorităţile au interzis accesul în zonă, pentru a evita o tragedie.
Membrii echipajului s-au salvat
În seara zilei de 26 iulie 2007, nava Multi Trader, sub pavilion cambodgian, s-a scufundat, în apropierea staţiunii Venus, din cauza furtunii. Din fericire, cei şase membri ai echipajului au reuşit să se salveze, dar vasul s-a scufundat înainte ca echipele de salvare să ajungă la el. În prezent, acesta se află la o adâncime de 36 de metri.
Spulberat de o mină
Pe 25 iunie 1941, distrugătorul Moskva (foto) a părăsit portul Sevastopol, pentru a ataca puncte strategice din apele teritoriale româneşti. A reuşit să distrugă un depozit de combustibil, însă, chiar când se retrăgea, în Agigea, a trecut peste o mină, care l-a spulberat. Rămăşiţele navei sunt pe fundul mării.
Nu sunt fonduri pentru explorarea adâncurilor
Din cauza lipsei fondurilor, cercetătorii români nu pot porni în căutarea epavelor pentru a le inventaria şi a le localiza, şi nici măcar nu pot interveni în cazul unor nave scufundate ce prezintă risc mare de poluare. Cu toate acestea, există pasionaţi de scufundări care au reuşit să localizeze unele epave. Ba, mai mult, aceştia au descoperit chiar şi unele despre care nu se ştia nimic. Scafandrii de la Aquarius Dive Center, din Constanţa, au făcut chiar şi o hartă a epavelor.
fotografii: Cătălin Schipor, Muzeul Militar, Shutterstock