“Fundația pentru SMURD” a plătit, în 2012, suma de 757.000 de euro unei obscure firme din Austria – cu obiect de activitate reperații instalații sanitare, de gaz, termoficare, aer condiționat – pentru a cumpăra un avion de mici dimensiuni, Piper PA-42 Cheyenne III – fabricat în SUA în 1981, pe care l-a transformat în ambulanță aeriană de mare vitează. Fundația este înființată și condusă de Raed Arafat pentru a strânge fonduri de la populație, în special din donarea impozitului de 2%, fonduri destinate achizițiilor pentru serviciul public SMURD (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare). Suma de 757.000 de euro este dublă față de prețurile cerute, pe site-urile de specialitate, de proprietarii unor avioane identice cu aeronava folosită de SMURD.

Reacție: Poziția familiei Prigoană

Silviu și Honorius Prigioană ne-au trimis un punct de vedere legat de materialul publicat în care precizează că aceștia nu mai sunt acționari din firma prin care s-a achiziționat avionul SMURD. Aceste informații erau precizate și în materialul inițial.  Silviu și Honorius Prigoană ne-au mai transmis că nu au avut niciun fel de raport comercial cu SMURD sau cu Raed Arafat.

„Societatea Fly Level a fost înființată de Silviu Prigoana în anul 2003, sub denumirea Indian Media S.R.L. Ulterior, părțile sociale au fost cesionate către fiul sau, Honorius Prigoană, acesta din urma deținând calitatea de asociat in cadrul societății Fly Level pâna în anul 2009, când a cesionat toate partile sociale deținute către domnul Petre Pena. Astfel că, după momentul cesionarii tuturor părților sociale deținute de Honorius Prigoană (anul 2009), niciun membru din familia Prigoana nu mai deținea vreo calitate în compania Fly Level.

În consecinta, dupa anul 2009, nicio achizitie/tranzactie/vanzare sau orice alt act juridic incheiat de societatea Fly Level nu este si nu poate fi in raspunderea familiei Prigoana.

Demersul jurnalistic este in afara regulilor minimale de deontologie profesionala si, in virtutea dreptului constitutional conform caruia libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine, tinand cont de faptul ca exercitarea dreptului la libera exprimare comporta indatoriri si responsabilitati facem precizarea ca nu se poate face referire la familia Prigoana sau la vreun membru al familiei Prigoana cand obiectul discutiei il reprezinta compania Fly Level dupa momentul cesionarii partilor sociale de catre Honorius Prigoana, in anul 2009.

În plus, facem precizarea ca niciun membru din familia Prigoană nu a avut raporturi comerciale cu SMURD sau cu Raed Arafat.”, se precizează în dreptul la replică transmis de familia Prigoană.

Anunțul

În iulie 2013, era prezentat publicul avionul Piper PA-42 Cheyenne III care fusese cumpărat tocmai din contribuțiile de 2% din impozitul pe venit al românilor, aeronava urmând să fie un fel de ambulanță aeriană pentru pacienții care avea nevoie de transport urgent la spitalele din străinătate sau din țară.

Raed Arafat anunțase încă cu un an în urmă, în iulie 2012, că dorește să achiziționeze un astfel de avion pentru a-l dona apoi serviciului public SMURD pentru a fi utilizat în intervențiile de mare urgență. „Avem două oferte. Prima este sub un milion de euro pentru un avion la mâna a doua, însă acesta ar putea necesita îmbunătăţiri. Cea de-a doua ofertă este de peste un milion de euro, tot pentru un avion second-hand. Vrem să zburăm cel puţin 3-4 ani cu acest avion fără să fie nevoie de îmbunătăţiri esenţiale”, a menţionat la acel moment Raed Arafat.

Conform datelor primite de la „Fundația pentru SMURD”, avionul a fost cumpărat chiar în cursul acelui an, 2012. “Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în SUA, a fost achiziționat ca avion second-hand, cu 5.500 de ore de zbor efectuate. Ulterior, avionul a fost dotat cu aparatură medicală nouă necesară, conform standardelor europene, dar în conformitate și cu standardele existente în România pentru asigurarea terapiei intensive medicale, pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacienților”, ne-au transmis reprezentanții ONG-ului.

Prima ofertă la care făcea referire Raed Arafat aparținea unei firme austriece, LKS Gmbh. Aparatul de zbor de tip second-hand oferit de această companie a fost ales de Raed Arafat.

Oferta firmei de instalatori

Până în anul în care a ajuns în posesia „Fundației pentru SMURD”, avionul a efectuat zboruri pentru RedAir – Red Doctors. Firma este din Austria, din orașul Linz mai exact, și este controlată prin intermediul altei societăți, denumită MIM (Mobile Intensiv Medzin), de doctorul Viktor Stollnberge. Raed Arafat susține că nu-l cunoaște pe colegul său din Austria, așa cum a răspuns la o întrebare adresată pe acest subiect.

În 2012, aeronava Piper PA-42 Cheyenne III este achiziționată de la Red Doctors de către LKS Gmbh. Conform registrelor austriece, aparatul nu a afectuat zboruri comerciale și a fost înregistrat o singură dată de un aeroport din această țară, în luna octombrie, din momentul când a ajuns în posesia LKS Gmbh.

LKS Gmbh este denumită acum The Global One Gmbh. Între 2014 și 2015, firma a mai fost botezată Fly Level Gmbh. Societatea are ca obiect de activitate montarea și repararea instalațiilor de orice tip, așa cum reiese de la Registrul Comerțului din Austria.

Compania austriacă are ca acționar unic un srl din România. Este vorba de Fly Level, societate înființată în 2003 de Silviu Prigoană, care se numea atunci Indian Media. Mai mult, numărul de contact al LKS Gmbh este cel al unei pizzerii din Linz.

Apoi, Indian Media a devenit Fly Level și a fost cedată fiului Honorius Prigoană, iar obiectul de activitate devine transport aerian. Și Honorius iese din acționariat în 2009, după ce un avion Fly Level s-a prăbușit, iar compania rămâne să fie controlată în acte de pilotul familiei Prigoană, brăileanul Nicu Berla.

Vândut la SMURD

Firma de instalatori din Austria, LKS Gmbh, cumpără avionul Piper în 2012, de la Red Air, un fel de SMURD privat din Austria controlat de firma MiM, pe care apoi, la câteva luni, îl vinde fundației lui Arafat cu 757.000 de euro.  Alți 250.000 de euro au fost achitați pentru pregătirea piloților, autorizații și modernizarea aparatului de zbor, susțin reprezentanții fundației.

Raed Arafat ne-a transmis că producătorul american al aeronavelor Piper a recomandat firma Fly Level din România, care este un fel de dealer. Arafat susține că nu a discutat niciodată cu Silviu sau Honorius Prigoană despre acest contract. Reprezentanții Red Air Austria și Fly Level srl nu au dorit să ne precizeze prețul cu care s-a transferat avionul Piper de la prima către a doua societate.

Preț dublu vs preț de booklist

Pe site-ul Aircraft Shopper Online (www.aso.com) este scos la vânzare, din 11 noiembrie 2014 Avionul Piper Cheyenne III, serial 42-8001047, produs în 1981. Unul dintre ”gemenii” aeronavei SMURD aflată la București. Prețul de vânzare al avionului scos la vânzare pe Aircraft Shopper Online este de 495.000 de dolari. Jumătate față de cel plătit de fundația lui Arafat din colecta publică. Mai toate ofertele unor avioane asemănătoare sunt sub 500.000 dolari.

Secretarul de stat ne-a transmis că prețul plătit a fost însă unul corect: “În urma consultarii Aircraft Blue Book, publicație ce identifică și stabilește valoarea de piață a peste 3.000 de modele de aeronave, valoarea de baza, fără dotări medicale, a Piper Cheyenne IIIA – PA 42-720 era situată de la minimul de 800.000 dolari”.

Numai că, în aceste cazuri, avioanele sunt cotate la condiții perfecte de zbor, asemănătoare cu cele de fabrică. Aeronava Piper cumpărată era în stare avansată de deteriorare, fiind ofertată de o altă compania din România, pentru a fi folosită ca piese de schimb.

O probă a acestui fapt este și faptul că avionul luat din Austria a avut nevoie de multe reprize de reparații, o reprezintă tragedia din Apuseni, din ianuarie 2014. Atunci s-a apelat la un avion din anii 60  pentru transporta de urgență e echipă de medici la Oradea.

Pe 20 ianuarie 2014, pilotul Adrian Iovan şi studenta la Medicină Aura Ion şi-au pierdut viaţa după ce avionul în care se aflau alături de copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici s-a prăbuşit în Munţii Apuseni. Conform raportului, Iovan ar fi refuzat să aterizeze la Sibiu, chiar dacă elevul său, copilotul Răzvan Petrescu, i-ar fi cerut să nu continue zborul din cauza condiţiilor meteo defavorabile.
Încăpăţânarea comandantului a făcut însă ca deasupra munţilor, avionul să nu mai poată urca deloc, îngreunându-se cu gheaţă, pentru ca, într- un final, motoarele să cedeze şi să se oprească.

Tranzacția

Contractul privind achiziția si operationalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 EUR, reprezentand:
–     757.300 EUR, valoarea de achizitie a avionului SMURD ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrari de imbunatatire, 2 targi medicale, inscriptionarea avionului etc.;
–     55.400 EUR reprezentand cursurile de pregatire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviatie, ce vor asigura mentenanta de baza a avionului;
–     22.965 EUR pentru achizitia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni;
–     6.350 EUR (8.120 USD), asigurarea Aviation Hull „All risks” and Liability Insurance, a aeronavei;
–     97.000 EUR, pentru cursurile de pregatire ale echipei de piloti ai avionului SMURD, necesare acreditarii fiecarui pilot, pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel putin 15 ore de zbor / pilot pentru cei 6 piloti si costul instructorului si obtinerea licentelor necesare;
–     57.040 EUR, echipamente medicale necesare asigurării îngrijirilor la nivel de terapie intensivă pe durata zborului;
–     12.200 EUR, reparatia unei piese defectate pe durata perioadei de instruire a pilotilor;

UPDATE: PRECIZARI SMURD

Pentru a lămuri acest aspect, Fundația pentru SMURD precizează că aeronava găsită în acel catalog la un preț mai mic era una de pasageri, nepregătită pentru intervenții medicale, așa cum era aeronava achiziționată de Fundația pentru SMURD. Numai transformarea unui avion de pasageri în aeronavă medicală ar fi însemnat obținerea unui Suplemental Type Certificate (STC), emis de o firmă autorizată de European Aviation Safety Agency (EASA), care are o durată de așteptare îndelungată, chiar și de un an. În plus, ar fi presupus și găsirea, comandarea și montarea echipamentelor medicale. De asemenea, avionul identificat de autorul articolului nu avea certificate de aero-navigabilitate. Obținerea tuturor avizelor, montarea echipamentelor necesare pentru transformarea în medevac ar fi ridicat costurile cu peste 200.000 de dolari.

Pentru a avea o imagine mai clară a diferențelor dintre aeronava noastră și cea menționată de autorul articolului, vă prezentăm mai jos și un tabel comparativ cu specificațiile celor două aeronave aduse în discuție.

În același articol, autorul susține că “Aeronava Piper cumpărată era în stare avansată de deteriorare, fiind ofertată de o altă compania din România, pentru a fi folosită ca piese de schimb”. Această informație este complet falsă. Un avion vândut ca piese de schimb nu are certificat de aeron-navigabilitate. Înainte de a fi achiziționat de Fundația pentru SMURD, avionul SMURD avea certificat de aero-navigabilitate, ceea ce înseamnă că era în stare perfectă de funcționare. Dovada, în acest sens, este și faptul că fostul proprietar efectua zboruri cu el. Ba mai mult, chiar autorul articolului scrie acest lucru – în luna octombrie a avut o misiune în Austria. De ce nu a efectuat mai multe, a depins de proprietarul anterior și nu de starea de funcționare a aeronavei. Încă un argument în plus pentru a arăta starea bună în care a fost cumpărată aeronava este și acela că, de la achiziționare, avionul a aprox. 250 de ore pe an în diverse misiuni umanitare și de salvare a populației, superior faţă de cel al aeronavei identificate pe Aircraft Shopper Online.

Acest aspect ne aduce la o altă afirmație a articolului, legată de tragedia din munții Apuseni. În articol se precizează că “Avionul second-hand s-a aflat mult timp în reparații după achiziționare, inclusiv în momentul tragediei din Apuseni, din ianuarie 2014” și de aceea nu a putut fi folosit pentru misiunea de transplant.

În primul rând, trebuie menționat că avionul SMURD a fost solicitat de mai multe ori pentru misiuni de transplant. La data accidentului din Apuseni, avionul se afla în revizia tehnică periodică obligatorie, fără de care nu își putea desfășura activitatea. Pentru misiuni de transplant, Ministerul Sănătății și Școala Superioară de Aviație Civilă aveau un protocol încheiat, prin care cei din urmă puneau la dispoziție, contra cost, aeronave pentru misiunile de transplant. De menţionat că avionul și elicopterele SMURD, atunci când sunt solicitate, efectuează misiunile în regim gratuit.

Este de asemenea important de menţionat că, pe durata folosirii ei, aeronava SMURD nu a avut nevoie de reparații capitale, așa cum încearcă să insinueze autorul articolului, ci doar lucrări de menținere a aeronavei în stare bună de funcționare, respectiv reviziile tehnice necesare obligatorii.

Credem în necesitatea informării imparțiale a publicului și, de aceea, vă solicităm publicarea acestui drept la replică.

 

COMPARATIE INTRE AVIOANE  TIP  PIPER PA-42 Cheyenne III

 

CRITERIU 42-8001047

AVION IDENTIFICAT IN LIBERTATEA

S/N: 42-8001048

AVION SMURD

An productie 1981 1981
TTAF 7842 FH in 33 de ani

(aprox 238FH/an)

5325 FH in 31 de ani

(aprox 172FH/an)

ENGINE TSOH L:1630 FH

R:2135 FH

L:3539 FH (TBO 8000 FH în program MORE)

R:1318 FH (TBO 3600 FH)

PROPELLER

TSOH

L:2747 FH

R:2747 FH

L:3000 FH / 5 ANI

R:3000 FH / 5 ANI

MAINTENANCE

CONDITION

100 FH due 14.11.2014  (ultima inspectie)

Daca nu se zboara timp de un an lucrarile expira in timp si trebuie execuatate lucrarii de an ( EVENT 1 + EVENT 2+ inspectii speciale dupa caz )

100 FH DUE 17.08.2012(valabila la data procurarii aeronavei)
AVIONICS ·         Dual King NAV/COMs & ADFs

·

·

·

·

·

·

·

·

·

 

 

 

 

 

DME

·

·         TXP

 

 

 

·

·

·         Marker

·

·

·         Audio

·

·

·         Radio ALT

·

·         HF

 

 

·         Bendix Radar

·

·

·         King KLN 89B IFR Approach Coupled

 

·

·         King KFC 300 Autopilot/Flight Direct

·

GARMIN GNS 530

-VHF-COM1

-VHF, UHF-NAV 1

-GPS NAV

 

BENDIX/KING KX 165/A

-VHF-COM2

-VHF, UHF-NAV 2

 

ADF BENDIX/KING KDF 805

 

DME  BENDIX/KING KDM 706

 

Mode-S Transponder  GARMIN GTX 330  X 2

With  – altitude encoder aerosonic  101435

–  altitude encoder  SMITH VDO WL1407AM

 

 

Marker   BENDIX/KING KMR 675

 

Audio Control Sistem BENDIX/KING  KAA 455

 

Radar Altimeter BENDIX/KING KRA 405

 

WX-RADAR   BENDIX/KING RDR 1100

 

ILS with GARMIN GNS 530 & BENDIX/KING KX 165/A

 

Autopilot/Flight Direct  KING KFC 300

ELT KANNAD 406 AF

Storm scope 3M WX10

ADDITIONAL EQUIPMENT Strobes & Logo Light Strobes  Light
Modification/Conversion MTOW 5080 kg

MLW 4686 kg

Fuel capacity 3850 lbs

Block Fuel Consumption 560 Lbs/Hour

 

MTOW 5080 kg

MLW 4686 kg

Fuel capacity 562 gallons (aprox. 2127 l aprox)

Block Fuel Consumption aprox. 620 Lbs/Hour during TAKE OFF &  560 during Cruise

INTERIOR Full executive interior, leather club seating with tables, rear refreshment Bar, Forward Facing Toilet Full executive interior, leather club seating with tables, rear refreshment Bar, Forward Facing Toilet

Medical version + STC  (avionul a fost folosit de REDAIR tot in scop medical)

EXTERIOR White Red

 

Scurte comentarii suplimentare pentru : 42-8001048 avion SMURD

1.TTAF[1] curent 6181 FH  -> 856 ore zburate de cand a fost achiziţionat, în 3 ani şi jumatate,  aproximativ 250 de ore pe an, un nr. de ore de zbor superior oricăror medii multianuale ale celor doua avioane despre care discutăm, deci implicit şi disponibilitatea avionului SMURD pe ultima perioadă, de când a intrat în dotarea IGav a fost mai ridicată decat a celuialt avion sau decât în perioada cât avionul s-a aflat în dotarea operatorului aerian EMS din Austria.

  1. Se poate observa din tabelul anterior ca între cele doua aeronave, desi sunt de acelasi tip si an de fabricatie, exista diferente majore in ceea ce priveşte echiparea si resursele disponibile la momentul procurarii aeronavei SMURD (toate aceste diferente fiind in favoarea aeronavei SMURD, respectiv mai mult de 2500 ore de zbor in minus pentru structura, mai mult de 5000 ore de zbor suplimentare pentru motoarele aeronavei, elici noi, echipare cu avionica mult mai performanta si mai generoasa, precum si modularitate ridicata a aeronavei SMURD, ea fiind autorizata sa execute atat misiuni de transport marfa si pasageri, inclusiv VIP, cat si transporturi medicale ). Toate aceste lucruri sunt de natura sa justifice pe deplin diferentele de costuri de achizitie dintre cele doua aeronave.

 

[1] TTAF este frecvent utilizat pentru a determina vârsta mecanică a aeronavei

Material realizat cu ajutorul site-ului de știri și investigații cetateanul.net.

Întrebări și răspunsuri de la Fundația pentru SMURD

Pentru a nu lăsa nicio urmă de dubii asupra informațiilor oferite, vă oferim întreaga conversație purtată mai întâi cu reprezentanții fundației lui Raed Arafat și apoi cea cu secretarul de stat MAI.

1. Avionul a fost cumparat direct de la Red Air din Austria sau a fost achizionat de la o alta companie? Daca este a doua varianta, va rog sa-mi precizati numele firmei de la care s-a achizitionat aeronava?

Actiunea de achizitie a avionului de tip Piper PA-42 Cheyenne III a fost realizata in urma unui acord de cumparare incheiat cu o companie specializata in domeniu si anume: LKS GmbH bzw Fly Level GmbH (fosta LKS GmbH).
Detaliile suplimentare in legatura cu achizitia avionului efectuata de LKS GmbH bzw Fly Level GmbH (fosta LKS GmbH) de la Red Air din Austria, trebuie solicitate in mod direct.

 2.  Pretul de aproape un milion de euro a fost platit doar pentru achizitia aeronavei sau si pentru alte investitii de modernizare tehnica?

Pentru achizitia si operaţionalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 EUR, reprezentand:

–          757.300 EUR, valoarea de achizitie a avionului SMURD ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrari de imbunatatire, 2 targi medicale, inscriptionarea avionului etc.;
–          55.400 EUR reprezentand cursurile de pregatire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviatie, ce vor asigura mentenanta de baza a avionului;
–          22.965 EUR pentru achizitia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni;
–          6.350 EUR (8.120 USD), asigurarea Aviation Hull „All risks” and Liability Insurance, a aeronavei;
–          97.000 EUR, pentru cursurile de pregatire ale echipei de piloti ai avionului SMURD, necesare acreditarii fiecarui pilot, pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel putin 15 ore de zbor/pilot pentru cei toti 6 piloti si costul instructorului si obtinerea licentelor necesare;
–          57.040 EUR, echipamente medicale necesare asigurarii ingrijirilor la nivel de terapie intensiva pe durata zborului;
–          12.200 EUR, reparaţia unei piese defectate pe durata perioadei de instruire a pilotilor;

3. In momentul in care s-a achizitionat aeronava, avionul era dotat cu echipamente medicale necesare interventiei de urgenta? Si daca da, care ar fi valoarea acestor echipamente care au fost incluse in pretul de achizitie a avionului?

Avionul a fost identificat de compania cu care a fost incheiat acordul de cumparare, in Austria, functionand anterior ca avion ambulanta. In urma achizitiei au fost efectuate lucrari de intretinere si actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava sa fie operabila, pentru misiuni aeromedicale, in conditii optime.

Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat in SUA, a fost achizitionat in anul 2012, ca avion second hand, cu 5500 de ore de zbor efectuate. Ulterior, avionul a fost dotat cu aparatura medicala noua necesara, conform standardelor europene dar in conformitate si cu standardele existente in Romania pentru asigurarea terapiei intensive medicale, pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacientilor.

Valoare de achizitie a aeronavei (757.300 EUR), reprezinta valoarea avionului cu resursele actuale la momentul cumpararii avionul (inclusiv modul aero-medical) si o serie de lucrari de imbunatatire cum ar fi: retus vopsea, reparatii carenaje, polisare exterioara, reconfigurare set scaune pasageri, o targa Spectrum suplimentara, aducerea in configuratia necesara efectuarii misiunilor aeromedicale in Romania, lucrari de intretinere pentru asigurarea operarii, ARC (Certificat de Navigabilitate) nou, cantarire si centraj cu cele 2 targi, emitere lista actualizata a resurselor pentru componente si a lucrarilor de intretinere planificate pentru 12 luni.

De asemenea diferenta pana la bugetul total de 1.008.255 EUR, este reprezentata de valoarea cursurilor de pregatire ale echipei de piloti si tehnicieni, asigurarea si echipamentele tehnice si medicale noi conform standardelor europene dar in conformitate si cu standardele existente in Romania pentru asigurarea terapiei intensive medicale, in final pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacientilor in stare grava, in regim gratuit pentru intreaga populatie, pe timp de zi si noapte in conditii meteorologice complexe, alaturi de elicopterele SMURD.

In concluzie pentru a raspunde la intrebare dvs. existau o serie de echipamente speciale tip ambulanta aeriana (modul aero-medical) care au intrat in valoarea initiala a aeronavei dar, pentru operarea in Romania, in conditii de terapie intensiva medicala, a fost nevoie de achizitia unor echipamente medicale speciale noi (bugetul acestora il aveti mai sus, la pct. 2).

4.  In afara pretului platit pe aeronava, Fundatia SMURD a mai investit in anul urmator sume pentru achizitionarea de echipamente medicale necesare interventiei de urgenta?

Asa cum precizam mai sus Fundatia pentru SMURD a achizitionat aeronava la valoare initiala (757.300 EUR), care reprezenta valoarea avionului cu resursele actuale la momentul cumpararii avionului si ulterior au fost instalate echipamentele tehnice si medicale, in conformitate cu bugetul prezentat, inclusiv o targa medicala suplimentara, pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacientilor, in conformitate cu standardele in domeniu, inclusiv cu standardele existente in Romania pentru asigurarea terapiei intensive medicale pe durata transferului pacientilor.

5. Care sunt costurile anuale pentru intretinerea aparatului?

Aeronava a fost donată Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Inspectoratului General de Aviatie, pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacientilor in stare grava, in regim gratuit pentru intreaga populatie, pe timp de zi si noapte, in conditii meteorologice complexe, in mod complementar cu elicopterele SMURD. Pentru detalii cu privire la costurile anuale privind intretinerea aparatului, va puteti adresa Inspectoratului General de Aviatie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

6. Numarul de zboruri pentru interventii pe care aeronava le-a efectuat in fiecare an de la achizitionarea avionului?

Numarul total de misiuni, desfasurate in perioada 2013 – 2016 (aprilie 2016), este de 351 misiuni de salvare (dintre care 20 de misiuni de transplant).

Întrebări și răspunsuri cu Raed Arafat

1. Daca domnul Arafat s-a intalnit vreodata cu Silviu Prigoana sau Honorius Prigoana pentru a discuta despre avionul Piper care apoi a fost cumparat de Fundatia pentru SMURD?

Dl. Dr. Raed Arafat a solicitat o oferta din partea companiei Piper din SUA. Fabricantul din SUA a repartizat cererea dealerului european din Grecia, care, la randul sau, a repartizat cererea dealerului Piper din Romania, compania Fly Level.  In legatura cu achizitia avionului destinat SMURD, conform informatiilor pe care le detinem, cele doua persoane, mentionate de dvs mai sus, nu au avut nici o legatura cu acest proiect.

2. Daca are cunoștințe despre faptul ca a cumparat avionul de la o firma de instalatori din Austria care a fost înființată de familia Prigoana?

Avionul a fost cumparat de la un branch al dealerului Piper in Romania (Fly Level) pe care acesta il detine in Austria, in conformitate cu legislatia austriaca in vigoare la acea data. Nu am avut contact decat cu branch-ul acestei firme si nu putem sa va comunicam detalii despre o alta companie mentionata de dvs mai sus.

3. De ce a platit Fundatia SMURD 770.000 de euro pe un avion care costa maximum 490.000 de dolari, conform pietei, la aceleasi ore de zbor efectuate și din produse în același an?

Asa cum v-am transmis si in trecut pentru achizitia si operationalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 EUR, reprezentand:
–     757.300 EUR, valoarea de achizitie a avionului SMURD ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrari de imbunatatire, 2 targi medicale, inscriptionarea avionului etc.;
–     55.400 EUR reprezentand cursurile de pregatire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviatie, ce vor asigura mentenanta de baza a avionului;
–     22.965 EUR pentru achizitia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni;
–     6.350 EUR (8.120 USD), asigurarea Aviation Hull „All risks” and Liability Insurance, a aeronavei;
–     97.000 EUR, pentru cursurile de pregatire ale echipei de piloti ai avionului SMURD, necesare acreditarii fiecarui pilot, pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel putin 15 ore de zbor / pilot pentru cei 6 piloti si costul instructorului si obtinerea licentelor necesare;
–     57.040 EUR, echipamente medicale necesare asigurării îngrijirilor la nivel de terapie intensivă pe durata zborului;
–     12.200 EUR, reparatia unei piese defectate pe durata perioadei de instruire a pilotilor;

Asa cum va spuneam mai sus suma de 757.300 EUR reprezinta valoarea de achizitie a avionului SMURD  ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrari de imbunatatire, 2 targi medicale, inscriptionarea avionului etc. Este vorba despre lucrari de modificare a instalatiei electrice pentru conformarea cu echipamentele de terapie intensiva medicala SMURD, lucrari de inlocuire a capitonajului interior, 2 targi medicale, lucrari de reparatii, vopsitorie, inclusiv procedura de verificare si cantarire cu noua adaptare, repsectiv emiterea unui certificat de aero-navigabilitate in configuratia necesara pentru misiunile aero-medicale tip SMURD, valori care se regasesc in contabilitatea branch-ului din Austria si Romania.

In urma consultarii Aircraft Blue Book, publicatie de referinta ce identifica si stabileste valoarea de piata a peste 3.000 de modele de aeronave, valoarea de baza, fara dotari medicale, a Piper Cheyenne IIIA – PA 42-720 era situata intre 800.000 si 1.250.000 USD.
 
4. A avut vreo legatura sau cumva cunoaste domnul Arafat conducerea de la RedAir sau MIM din Austria, companii de servicii medicale de urgenta din aceasta tara de la care a cumparat firma infiintata de familia Prigoana avionul Peper si l-a tinut doua luni pana sa-l cumpere Fundatia pentru SMURD?

Conform cu cele comunicate de dealerul Piper din Romania, avionul a fost operat de firma Red Air pana la momentul, necesar si posibil conform contractului, al transferului de proprietate iar dl. Dr. Arafat nu are nici o legatura contractuala sau directa cu Red Air sau MIM din Austria. Dl. Dr. Arafat, alaturi de reprezentantul dealerului Piper in Romania si reprezentantul Red Air au avut o singura intalnire cu ocazia evaluarii initiale a aeronavei in prezenta reprezentantului dealerului Piper din Romania si a altor experti evaluatori din Romania.
 
5. Avionul era scos la vanzare de MIM si RedAir ca fiind un aparat uzat care e mai mult util ca piese de schimb, de ce a cumparat Fundatia pentru SMURD un astfel de avion și l-a prezentat ca pe unul bun, desigur de second-hand?

Avionul a avut certificat de aero-navigabilitate valabil pana in ziua in care a fost emis un nou certificat de aero-navigabilitate nou de catre compania autorizata in acest sens, din Germania, unde au fost efectuate lucrarile mentionate mai sus, pe numele noului proprietar. Mentiunea «aparat uzat care e mai mult util ca piese de schimb« este neadevarata, avand in vedere ca era operat de proprietar in momentul achizitiei. De asemenea acest aspect este justificat si de transportul pana la baza de intretinere din Germania si ulterior in Romania, care a fost efectuat cu piloti autorizati. Concluzia este ca avionul este unul sigur si operabil, avand si certificat de aero-navigabilitate valabil. O alta dovada este si numarul total de misiuni, desfasurate in perioada 2013 – 2016 si anume peste 351 misiuni de salvare (dintre care 20 de misiuni de transplant).

6. Cunoaște domnul Arafat suma cu care firma familiei Prigoana, care apoi a vândut aeronava la SMURD, cu ce suma a achizionat avionul de la RedAir și MIM?

Dupa cum am precizat, din datele pe care le avem la dispozitie, Fundatia pentru SMURD nu a cumparat aeronava de la familia Prigoana, ci de la un branch al dealerului Piper in Romania (Fly Level) pe care acesta il detine in Austria. Dupa cum este foarte bine cunoscut, orice contract are date confidentiale. Detaliile solicitate de dvs. apartin dealer-ului Piper din Romania, iar valorile se regasesc in contabilitatea companiilor respective.  etarul de stat MAI.

 
 

Urmărește-ne pe Google News