Cărțile de identitate vor trebui înlocuite de autorități cu unele electronice, conform unui regulament al Uniunii Europene (UE). Românii vor putea avea buletine biometrice, cu cip, care vor putea conține, pe lângă datele personale, datele biometrice, adică imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală.

După ce va fi pregătită platforma ca buletinele să fie eliberate, va fi obligatoriu ca toată lumea să aibă carte de identitate de la 12 ani, nu de la 14 ani, cum este în prezent.

Până când vor intra în vigoare aceste schimbări, află care sunt actele necesare pentru primul buletin, la 14 ani. Pe lângă dosarul cu acte necesare pentru buletin, adolescenții de 14 ani trebuie să fie însoțiți de către un părinte sau reprezentant legal atunci când își fac pentru prima dată carte de identitate.

Acte necesare pentru buletin la 14 ani. Ce trebuie să conțină dosarul în 2023

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 3

  • cererea pentru eliberare buletin, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, original, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
  • certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate

Acte necesare pentru buletin la 14 ani, când părinții au domicilii diferite

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea buletinului va fi semnată de părintele la care minorul în vârstă de 14 ani are domiciliul legal.

În cazul în care minorul este încredințat prin hotărâre judecătorească unuia dintre părinți și locuiește, totuși, la celălalt părinte, își poate face buletinul la domiciliul acestuia din urmă, doar dacă are consimțământul scris al părintelui căruia i-a fost încredințat.

Părintele care își dă astfel consimțământul trebuie să fie prezent în fața
personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor. În caz contrar, acesta va trebui să dea o procură autentificată la notar celuilalt părinte.

Eliberarea buletinului la împlinirea vârstei de 14 ani, în străinătate

Potrivit legii, adolescenții români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statele respective.

Cât este taxa de eliberare a buletinului

Taxa pentru eliberarea cărții de identitate are valoarea de 7 lei. Aceasta se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea buletinului. În București, nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă, dar în alte localități poate exista o taxă de urgență în functie de decizia autorităților locale.

În cât timp se eliberează buletinul

Potrivit legii, termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile. Acesta poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor. În prezent însă, în cele mai multe cazuri, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 10 zile pentru eliberarea cărții de identitate.

Valabilitatea buletinului emis la vârsta de 14 ani

Valabilitatea cărții de identitate emisă la vârsta de 14 ani este de numai 4 ani. La împlinirea vârstei de 18 ani are loc prima dată schimbarea buletinului.

Apoi, la vârsta de 25 de ani, cartea de identitate va fi din nou schimbată și va avea o valabilitate de 10 ani.

Urmărește-ne pe Google News