Cuprins:
România urmează să treacă la carțile de identitate electronice. A fost lansat deja programul pilot la CLuj-Napoca, iar atunci când acesta se va încheia, se va extinde în toată țara.
Însă până când vor intra în vigoare aceste schimbări, iată care este procedura pentru obținerea buletinului în 2024. Ce acte sunt necesare.
Acte necesare pentru buletin, în 2024
Minorii care merg să depună actele pentru buletin pentru prima dată, trebuie să fie însoțiți de unul dintre părinți sau reprezentat legal. În cazul în care părinții adolescentului au domicilii diferite, este nevoie ca acesta să fie însoțit de părintele la care are domiciliul stabilit.
Acte necesare pentru obținerea buletinului de identitate la 14 ani
- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
- certificatul de naştere, original şi copie;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;
- documentul cu care părintele/reprezentantul legal face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, certificatul/hotărârea de divorţ în cazul în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate.
Acte necesare pentru buletin la împlinirea vârstei de 18 ani
Este important de menționat faptul că, chiar și pentru cei care au împlinit 18 ani este nevoie de prezența unuia dintre părinți atunci când își depun actele necesare pentru cartea de identitate. Părintele trebuie să dea o decalrație scrisă în fața personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor unde se depune cererea de eliberare a buletinului.
- cererea pentru eliberare buletin;
- certificatul de naştere, original şi copie;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
- declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a actului de identitate, coroborată cu imaginea preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate
Acte necesare pentru schimbarea buletinului expirat
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor; certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Acte necesare pentru schimbarea cărții de identitate pierdură, furată sau distrusă
- cerere pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate, în cazul deteriorării;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor; certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere sau paşaport pentru persoanele care nu au preluată imaginea facială în R.N.E.P.;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Vezi si Acte pentru schimbarea buletinului
Acte necesare pentru cartea de identitate provizorie
Cartea de identitate provizorie se eliberează atunci când cineva nu are toate documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, dar și în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România. Cartea provizorie de identitate are valabilitate de 1 an.
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- 3 fotografii tip: 3×4 cm cu bandă albă de 7 mm. la bază;
- documentele pe care solicitantul le poate prezenta, din categoria celor cu care, potrivit legii, se poate face dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a stării civile, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu / adresei de reședinta, original si copie;
- chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate provizorii , adică 1 leu; Aceasta se achită la ghișeu.
Taxe buletin, în 2024. Cât și unde trebuie să plătești
Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. În București, nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă, dar în alte localități poate exista o taxă de urgență în functie de decizia autorităților locale.
Taxa pentru cartea de identitate provizorie costă 1 leu.
Iată unde se poate plăti taxa de buletin, în funcție de sectorul în care locuiești:
Sectorul 1
Taxele pentru C.I. / C.I.P. pot fi achitate la:
- Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 1, la adresa Piaţa Amzei nr. 13, Sector 1, Bucureşti.
- Centre Impozite si Taxe Locale Sector 1 de pe Calea Griviței nr. 208 – 210, Sector 1, Pajurei nr. 13, Sector 1
- Primărie Sector 1 București – Banu Manta nr. 9, Sector 1
Este important de știut că taxa aferentă eliberării actului de identitate se poate plăti și online, accesând site-ul www.ghiseul.ro, prin transfer bancar sau internet banking. În acest caz, chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate va trebui prezentată la ghișeu.
Nu în ultimul rând, taxa aferentă eliberării actului de identitate se poate plăti și la Bănci, Oficii Poștale în contul: RO05TREZ70121330208XXXXX CUI: 12293095.
Sectorul 2
În Sectorul 2 al Capitalei, taxa pentru buletin poate fi plătită prin sms. Tot ceea ce trebuie să faci este să trimiți un sms cu textul S2CI7 (pentru carte de identitate), S2CI1 (pentru carte de identitate provizorie) sau S2CD1 (pentru obținerea comunicării de date cu caracter personal urmat de CNP-ul tău la numărul 7530. În scurt timp vei primi un mesaj de confirmare. Mai multe informații aici.
În același timp, taxele se mai pot achita la oficiile poștale de pe raza Municipiului București în contul: RO35TREZ70221340202XXXXX, CUI:13811802.
Totodată, taxa pentru buletin mai poate fi plătită la Biroul Evidență Persoane Sector 2, în incinta mall-ului Veranda, pe str. Ziduri Moși, nr. 23, Sector 2.
Sectorul 3
În Sectorul 3, taxa pentru cartea de identitate poate fi plătită la ghișeu, la Direcția de Evidență a Persoanelor cu sediul pe str. Lucrețiu Pătrășcanu, nr. 3-5.
Sectorul 4
În ceea ce privește Sectorul 4, având în vedere contextul evoluției răspândirii COVID-19, se recomandă utilizarea platformei online de programări de către cetățeni: https://programari.deps4.ro/
Cetățenii se pot adresa următoarelor Compartimente de Evidență:
- Compartimentul de Evidență nr. 1 – Centrul Comercial Grand Arena – Bd. Metalurgiei nr. 12-18, et.1
- Compartimentul de Evidență nr. 2 – Str. Străduinței nr. 1
- Compartimentul de Evidență nr. 3 – Str. Nițu Vasile 50-54
Sectorul 5
În Sectorul 5, este suficient să trimiți un sms cu textul C17 (carte de identitate), CI1 (carte de identitate provizorie) sau CD1 (obținerea comunicării de date cu caracter personal) urmat de CNP-ul tău la numărul 7530.
Mai sunt și alte locații în care poți plăti taxa de buletin în Sectorul 5:
- Filiale CEC Bank Sector 5
- Oficiile poștale Sector 5
Sector 6
Persoanele care locuiesc pe raza Sectorului 6 pot achita taxa de buletin la ghişeele de evidenţă în momentul depunerii actelor.
Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor Sector 6 are în componenţa sa următoarele structuri:
- Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor Sector 6 – Hanul Ancuţei nr. 4, Sector 6
- Serviciul Stare Civilă Sector 6 – Drumul Sării nr. 85, sector 6, Bucureşti
- Biroul nr.1 de Evidenţă a Persoanelor – Incinta Secţiei Nr. 20 de Poliţie
- George Mihail Zamfirescu (fostă Fălciu) nr. 52/ Şoseaua Virtuţii nr. 1 – 3, Sector 6, Bucureşti
- Biroul nr. 2 de Evidenţă a Persoanelor – Incita Secţiei Nr. 21 de Poliţie Dezrobirii nr. 37, Sector 6, Bucureşti
- Compartimentul nr. 3 de Evidenţă a Persoanelor – Incita Secţiei Nr. 22 de Poliţie Braşov nr. 19, Sector 6, Bucureşti
- Compartimentul nr. 4 de Evidenţă a Persoanelor – Virtuţii nr. 1 – 3, sector 6, Bucureşti
- Compartimentul nr. 5 de Evidenţă a Persoanelor – Incita Secţiei Nr. 25 de Poliţie, Aleea Callatis nr. 1 – 3, sector 6, Bucureşti
- Compartimentul Mopeduri – Drumul Taberei nr 18, Complex Orizont – etajul 1
- Descoperă ce trebuie să știi și despre primul buletin, la 14 ani: ce acte sunt necesare în 2024
În cât timp se eliberează buletinul
În conformitate cu prevederile legii actele de identitate ale cetățenilor români, termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 10 zile pentru eliberarea cărții de identitate.
Ce termen de valabilitate are cartea de identitate
Termenul de valabilitate a cărţii de identitate este, după cum urmează:
- 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
- 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
- 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
- nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.
Când se eliberează sau se schimbă buletinul
Eliberarea sau schimbarea Cărții de Identitate se efectuează în următoarele situații:
- Prima dată, la împlinirea vârstei de 14 ani
- la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate;
- dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, data ori locul naşterii, iar în cazul titularului unei cărţi electronice de identitate, şi prenumele părinţilor;
- în cazul schimbării domiciliului;
- în cazul schimbării denumirii sau rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
- în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
- în cazul deteriorării actului de identitate;
- în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- în cazul schimbării sexului;
- în cazul anulării;
- pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile;
- la schimbarea domiciliului din străinătate în România
Programare online pentru cartea de identitate
Există posibilitatea de a vă programa online pentru schimbarea buletinului. Este nevoie să introduceti datele și să alegeți la ce oră puteți merge să depuneți actele pentru eliberarea actului de identitate. Însă, aveți mare grijă, dacă întârziați și ajungeți la ora selectată, programarea se anulează. Programarea online este disponibilă pentru București, dar și pentru alte județe din țară (verificați pe site-ul primăriei).
Unde se depun actele şi unde se eliberează buletinele
Actele se depun se depun la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reşedinţa.
Cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, iar cărţile de identitate se eliberează titularilor, în acelaşi loc.
În situaţia în care solicitantul nu se află în ţară, mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului.
În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.
Ce faci dacă ai pierdut buletinul, certificatul de naştere, cardul de sănătate!
Buletin biometric/cu cip
În august 2021 autoritățile au lansat proiectul pilot de înlocuire a actualelor cărți de identitate cu buletine biometrice, conform unui regulament al Uniunii Europene (UE). Astfel, românii vor putea opta pentru eliberarea unui buletin biometric sau cu cip care va conține diverse date personale. Mai exact, pe lângă datele personale de pe buletinele clasice, actul de identitate cu cip va putea conține datele biometrice, adică imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală.
Potrivit directivelor UE, românii trebuie să preschimbe actualele buletine cu noile cărți de identitate electronice până în august 2031. De la 1 ianuarie 2024, autoritățile din România vor elibera din oficiu doar cărți de identitate electronice.
Eliberarea Cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani.
„Pentru a încuraja şi pentru a stimula adopţia acestei noi forme de identificare multiplă în era digitală, Guvernul a decis ca pentru următorii 5 ani, persoanele care împlinesc în acest interval 14 ani, deci se califică pentru a primi carte de identitate, să beneficieze de gratuitate la eliberarea acestei cărţi de identitate. De asemenea, aceeaşi regulă se va aplica şi pentru persoanele care au deja o carte de identitate şi va expira la termen, în următorii cinci ani”, a spus purtătorul de cuvant al Guvernului, Mihai Constantin
Conform planului inițial, cartea electronică de identitate ar fi urmat să reprezinte documentul destinat exercitării dreptului la libera circulație în statele UE.
O altă noutate este că părinții vor putea solicita buletin pentru copii indiferent de vârstă. În plus, după ce va fi pregătită platforma pentru ca noile cărți de identitate să poată fi eliberate, va fi obligatoriu ca toată lumea să aibă carte de identitate de la 12 ani.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
AvramGabrielAlexandru • 19.02.2024, 14:38
Buna ziua, stie cineva daca am nevoie de certificatul de casatorie pentru schimbarea buletinului pierdut+ expirat deja la ora actuala avand in vedere faptul ca sunt casatorit oficial in Rep. Moldova iar eu sunt cetatean Roman? Multumesc anticipat celor ce ma pot ajuta cu un raspuns.