Cuprins:
Cumpărarea unui apartament este o achiziție serioasă și este bine să vă asigurați că toate actele necesare acestei tranzacții sunt în regulă.
Un contract de vânzare-cumpărare pentru un apartament sau pentru o casă se poate încheia în 3-4 zile în regim normal sau în 2 zile în regim de urgență. Acesta poate fi încheiat la orice notar public din România.
Acte necesare când cumperi un apartament în 2024
Atunci când cumperi un apartament, responsabilitatea prezentării actelor necesare îi revine vânzătorului. Acesta trebuie să aibă următoarele acte la notar, pentru a încheia actul de vânzare-cumpărare a locuinței:
- actul de proprietate.
- certificat de atestare fiscală – se obține de la Administrația Fiscală unde se plătește impozitul anual. Acesta se eliberează în 3 zile și este valabil doar pe perioada lunii în care a fost emis.
- documentație cadastrală: cadastru și intabulare. Termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare
- extras de carte funciară – se obține de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, la cererea scrisă a celui care vinde apartamentul. Este valabil pe o perioadă de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării
- certificat de performanță energetică – se obține de către vânzător la un auditor energetic pentru clădiri, atestat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi care îşi desfăşoară activitatea ca persoană fizică autorizată. Se eliberează, în general, în 24-48 de ore și are o valabilitate de 10 ani
- ultimele facturi de la utilități și dovada plății acestora,
- adeverință eliberată de asociația de proprietari.
Chiar dacă adeverința de la asociația de proprietarii este doar un detaliu și, de multe ori, se întâmplă ca notarul să nici nu o ceară, ea este importantă pentru a vă asigura că persoana de la care cumpărați apartamentul nu are restanțe de plată.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 3Acte necesare când cumperi un apartament, în 2024, prin credit bancar
Atunci când vreți să cumpărați un apartament prin credit bancar, fiind vorba de un credit ipotecar, banca se va asigura că toată documentația apartamentului pe care îl cumpărați este în regulă. De obicei, banca cere următoarele acte pentru un credit ipotecar:
- Acte de identitate (al solicitantului, ale membrilor familiei şi, după caz, ale altor persoane care participă cu veniturile lor la credit, denumite coplătitori)
- Certificat de căsătorie sau hotărâre de divorţ, dacă este cazul (copie)
- Documente care atestă realizarea de venituri
- Documente privind alte credite/carduri de credit/overdraft pe care le ai la alte bănci, dacă este cazul
- Precontractul de vânzare-cumpărare a imobilului
- Actul de proprietate asupra imobilului ce face obiectul vânzării (copie)
- Declaraţia pe proprie răspundere a vânzătorului, conform Legii 10/2001, că bunurile imobiliare respective nu sunt revendicate şi că nu există litigii în legătură cu acestea
- Extrase din documentaţia cadastrală (copie)
- Certificat de eficienţă energetică
Cumpărare apartament prin programul Prima Casă
Programul Noua Casă continuă și în 2024. În cazul în care vrei să cumperi apartamentul prin programul Prima Casă, mai este nevoie și de o declaraţie pe propria răspundere autentificată. Aceasta trebuie să menționeze faptul că la data solicitării creditului, nu deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia, nicio locuinţă. Sau că deține în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin programul Prima Casă, în suprafaţă utilă mai mică de 50 m pătrați.
Un alt aspect de care trebuie să țină cont doritorii unei locuințe prin Programul Casa Nouă, este timpul mai mare de așteptare pentru aprobare. Acest lucru apare pentru că, pe lângă banca care urmează să ofere creditul, este vorba și de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijloci (FNGCIMM).
Dosarul verificat de bancă ajunge așadar la Fondul de Garantare și acolo poate fi validat sau întors la bancă pentru refacerea anumitor documente.
La ce să fii atent când cumperi un apartament nou
În cazul în care vreți să cumpărați un apartament nou, este foarte important să verificați detaliile tehnice ale construcției. Pentru a vedea dacă s-au respectat normele legale din punct de vedere tehnic, puteți apela la un consultant tehnic (proiectant, arhitect, inginer).
Acesta va analiza cartea tehnică a construcției și va putea să îți spună dacă toate normele au fost respectate. În cazul în care locuința a fost finalizată și dezvoltatorul refuză să prezinte aceste acte, ar trebui să-ți ridice mari semne de întrebare.
Când cumperi un apartament trebuie să ții cont și de următoarele aspecte:
- Locația- asigură-te că apartamentul se află în zona dorită și că este accesibil transportului public, școlilor și serviciilor de care ai nevoie.
- Verifică dacă există probleme cu instalațiile electrice, sanitare și de încălzire. Asigură-te că sunt funcționale și în stare bună
- Verifică dacă sunt probleme cu structura, dacă există fisuri sau umezeală.
- Asigură-te că proprietatea este legală și are toate autorizațiile necesare pentru construcție și utilizare.
- Verifică dacă sunt costuri asociate, dacă în plus de prețul de cumpărare al apartamentului, există și alte costuri cum ar fi taxe de întreținere și impozite.
- Totodată, este bine să verifici dacă în zona în care se află locuința ta sunt planificate și alte dezvoltări, precum construcții sau schimbări de infrastructură ce pot avea un impact asupra valorii imobilului
Ce taxe plătești atunci când cumperi un apartament
Cel care cumpără apartamentul va achita taxa de intabulare către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Această taxă este 0,15% din prețul vânzării. Tot cumpărătorul va plăti și taxele notariale pentru vânzare-cumpărare care pot varia.
Taxa notarială în cazul în care cumperi un apartament variază în funcție de prețul vânzării, existând mai multe praguri și procente. Spre exemplu: pentru un apartament de 50.000 de euro, taxa notarială va fi 3174 lei.
De la 1 ian. 2023, se percepe impozit pe venitul din vânzarea imobilelor din patrimoniul personal și când prețul nu depășește 450.000 lei. Astfel, vânzătorul unui imobil nu mai este scutit, ca în trecut, de plata impozitului sub un anumit plafon.
- Vânzarea imobilului deținut de mai puțin de 3 ani se impozitează cu 3% din preț
- Dacă imobilul este deținut de mai mult de 3 ani, vânzarea se impozitează cu 1%
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro