Cuprins:
Cazierul judiciar se cere în multe situații, fie pentru școala de șoferi, fie pentru obținerea unui job sau înscrierea la anumite cursuri și programe. În 2024, procedura de obținere a cazierului judiciar este semnificativ simplificată, de cele mai multe ori certificatul de cazier fiind dat pe loc. De asemenea, cazierul poate fi obţinut şi online.
Acte necesare pentru cazier în 2024
Cazierul judiciar se obține de la orice unitate sau subunitate de poliție unde există și un ghișeu special pentru eliberarea de caziere. Iată lista cu actele necesare, în funcție de situație:
Acte necesare pentru cazier în 2024 pentru persoane fizice
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 4Pentru persoanele majore, dar și pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani este nevoie de următoarele documente:
- cererea pentru eliberare cazier
- actul de identitate aflat în termen de valabilitate.
Eliberarea cazierului judiciar pentru minori sub 14 ani
În cazul în care certificatul de cazier judiciar se solicită pentru un minor de până la 14 ani, acesta se poate obține de către părinte/tutore sau de către un împuternicit al acestora.
- cerere eliberare cazier judiciar;
- actul de identitate al părintelui/tutorelui, în copie și original;
- certificatul de naștere al minorului, în copie și original;
- decizia de instituire a tutelei, în cazul tutorelui.
Acte necesare pentru obținerea cazierului prin împuternicire
În cazul în care cererea se depune prin împuternicit, lista cu acte necesare pentru cazier cuprinde atât copia actului de identitate al solicitantului, cât și actul de identitate al împuternicitului. De asemenea, este nevoie de procura autentificată în condiţiile legi.
Acte necesare pentru cazier judiciar pentru românii din străinătate
- cerere eliberare cazier;
- actul de identitate împuternicit (cartea de identitate, buletinul de identitate, paşaport, cartea de identitate provizorie şi certificat de înregistrare a cetăţenilor U.E., carte de rezidenţă, carte de rezidenţă permanentă, permis de şedere temporară sau permanentă) aflat în termen de valabilitate;
- copie după actul de identitate al persoanei pentru care se solicită cazier
- procura autentificată, în original și copie.
Românii aflați în străinătate care au nevoie de certificat de cazier judiciar îl pot cere la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Aceste instituții pot elibera, după efectuarea verificărilor necesare în bazele de date, adeverinţe în care consemnează rezultatele verificărilor. Adeverințele respective au valoarea juridică a unui certificat de cazier judiciar și se utilizează exclusiv în străinătate.
În acest caz, certificatul de cazier judiciar se eliberează în cel mult 30 de zile de la data depunerii, iar în cazul adeverințelor, în termen de 10 zile de la data solicitării.
Acte necesare pentru cazier pentru persoane juridice
În acest caz, solicitarea de eliberare a cazierului se depune de către persoana juridică prin reprezentantul legal, care trebuie să își dovedească și calitatea, la orice unitate ori subunitate de poliție conectată la Sistemul Informatic al Cazierului Judiciar Român.
La depunerea cererii tip motivată, reprezentantul legal al persoanei juridice trebuie să mai prezinte și următoarele acte:
- dovada calității de persoană juridică;
- dovada că persoana care depune cererea este reprezentantul legal al persoanei juridice solicitante;
- copie de pe actul de identitate al reprezentantului legal.
Certificatul de cazier judiciar pentru persoana juridică poate fi obținut și de către o altă persoană fizică, împuternicită în acest scop de către reprezentantul legal al persoanei juridice.
Certificatul de cazier judiciar se eliberează persoanelor juridice în cel mult 3 zile de la data solicitării şi este valabil 6 luni de la data eliberării.
Cazier judiciar în 2024. Taxe și valabilitate
Taxa de 10 lei care era percepută cu ani în urmă a fost eliminată, astfel că nu mai sunt costuri impuse pentru eliberarea cazierului judiciar.
Valabilitatea cazierului judiciar este 6 luni de la data eliberării, dar poate fi utilizat doar pentru scopul menționat în cererea de eliberare.
Programul de lucru cu publicul pentru obținerea cazierului judiciar
- Luni 08.00-12.00 – 14.00-16.00
- Marţi 10.00-14.00 – 16.00-18.00
- Miercuri 08.00-12.00 – 14.00-16.00
- Joi 10.00-14.00 – 16.00-18.00
- Vineri 09.00-13.00
Cazierul poate fi eliberat şi online
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, la 3 ianuarie 2023, Legea pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar care simplifică procedura eliberării acestui document, propunându-se ca şi eliberarea actului, nu doar depunerea cererii de eliberare, să fie făcută în formă electronică.
Începând cu data de 01.02.2023, certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online, prin platformele ghișeul.ro și hub.mai.gov.ro. Astfel, versiunea pilot permite eliberarea certificatelor de cazier judiciar pentru persoanele fizice, de cetățenie română, care nu figurează cu înscrisuri în evidențele cazierului judiciar.
Cetățenii au la dispoziție două mecanisme de acces pentru obținerea certificatului de cazier judiciar electronic:
– prin intermediul platformei www.ghișeul.ro, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționați către platforma hub.mai.gov.ro, pentru completarea online a cererii tip;
– prin platforma hub.mai.gov.ro, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în ghiseul.ro sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din România. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la unitățile de poliție care eliberează certificate de cazier judiciar.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro