Cererea de pensionare (este vorba de un model-tip, pe care-l primeşti la Casa de pensii), împreună cu celelalte acte prevăzute de lege, se depun la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, la Casa teritorială de pensii, în raza careia ai domiciliul stabil. Iată care sunt actele necesare în funcţie de pensia pe care o soliciţi:

Actele necesare la dosarul de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată şi anticipată parţială

Pentru oricare dintre cele trei variante de pensie, trebuie să depui:

-cerere- tip pentru înscrierea la pensie ;
-acte de vechime: carnetul de muncă (original şi copie);  adeverinţe privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată, completate potrivit legii;  adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);  adeverinţă privind condiţiile de muncă deosebite, speciale şi/sau alte condiţii (original);
-actele de stare civilă:  BI/CI;  certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);  livretul militar (original şi copie);
-diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
-dovadă încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parţială, pentru persoanele care, la dată solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);
-adeverinţă care să ateste perioadele de activitate realizate după dată de 1 ianuarie 2011 (original);
– dovadă echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
-procura specială, pentru mandatar (original şi copie);
-acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţă sau au avut de suferit în urmă revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987, cu modificările şi completările ulterioare.

Actele necesare pentru pensia de invaliditate

Actele necesare la dosarul de pensionare, dacă soliciți pensie de invaliditate sunt:

-cerere- tip pentru înscrierea la pensia de invaliditate;
-actele menţionate la pensia pentru limita de vârstă;
-decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);
-adeverinţă din care să rezulte dată încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte dată încetării calităţii de asigurat (original);
-documentele necesare dovedirii accidentului de muncă sau bolii profesionale, după caz;

Actele necesare pentru pensia de urmaş

Actele necesare la dosarul de pensionare, dacă soliciți pensie de urmaș sunt:

-cerere tip pentru înscrierea la pensie de urmaş;
-actele menţionate la pensia pentru limita de vârstă, pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar;

-actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz (original şi copie);
-decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în cazul urmaşului invalid (original);
-decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
-adeverinţă de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani (original);
-actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
-documente necesare pentru decesul cauzat de accident de muncă, respectiv boală profesională.

Cum procedezi dacă te afli în străinătate

Dacă, la dată îndeplinirii condiţiilor de pensionare te afli în străinătate, poţi transmite cererea, împreună cu actele prevăzute de lege, la casa teritorială de pensii.  În sistemul public de pensii, pensiile se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizie a casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale, după caz, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, care se plătesc de la data încetării calităţii de asigurat.

Soluționarea cererii, în maxim 45 de zile

Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face, prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, respectiv de casa de pensii sectorială, în termen de 45 de zile de la dată înregistrării cererii. Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condiţiile legii. Concret, pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, prevăzute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia.

Citește și: Tot ce trebuie să ştii, pentru a-ţi putea “cumpăra” vechimea care-ți lipsește din dosarul de pensionare

 

 
 

Urmărește-ne pe Google News