Reacția vine după ce conducerea Ringier România a anunțat miercuri, 6 decembrie, concedierea a trei jurnaliști de la Libertatea: Iulia Roșu, redactor-șef adjunct, Cătălin Tolontan, coordonator editorial, și Camelia Stan, editor la ediția tipărită a ziarului. Alți „20% din jurnaliști vor fi concediați”, potrivit anunțului directorului general al Ringier România, Dan Puica.

Ringier a invocat, într-un comunicat către redacție, „scăderea drastică a vânzărilor ediției tipărite, respectiv cu 64% comparativ cu anul 2018” și a vorbit de „redefinirea priorităților, mutând accentul în zona digitală”.

În poziţia formulată de ActiveWatch, intitulată „O zi neagră pentru libertatea presei din România”, organizaţia şi Centrul pentru Jurnalism Independent acuză că trustul Ringier încalcă independența editorială a jurnaliștilor.

„Decizia abruptă și agresivă a Ringier văduvește spațiul mediatic al României de vocea uneia dintre cele mai active și eficiente echipe de jurnalism de investigație, într-o perioadă extrem de importantă pentru democrație, în contextul super-anului electoral din 2024”, scriu cele două organizații.

„Jurnaliștii sunt cei care pun întrebări caselor de pariuri și firmelor de imobiliare, atunci când Ringier vrea doar să vândă publicitate”, mai scrie ActiveWatch, făcând referire la comunicatul transmis de ziariști pe 3 octombrie: „GSP și Libertatea informează publicul: după ce am refuzat cererile unor manageri din conducerea Ringier de a arăta în avans articolele despre firmele de jocuri de noroc care sunt clienți de publicitate, Ringier a cerut luni, 2 octombrie, plecarea redactorului-șef al GSP, Cătălin Țepelin. Ne opunem”.

De asemenea, ActiveWatch și Centrul pentru Jurnalism Independent spun că ele consideră că „jurnaliștii de la Libertatea și Gazeta Sporturilor au procedat corect când au refuzat să transforme publicațiile lor în agenți de lobby pentru industria pariurilor”.

„Gazeta Sporturilor și Libertatea au avut curajul să scrie și despre firmele puternice care-și asigură liniștea cumpărând tăcere prin publicitate. Au făcut-o chiar și atunci când acestea plăteau publicitate în paginile unuia dintre cele două ziare. Momente ca acesta demonstrează cât de importantă este susținerea jurnalismului de către public. Fără un public implicat, care să susțină și financiar jurnalismul, acesta rămâne la mâna puternicilor zilei”, conchid ActiveWatch și Centrul pentru Jurnalism Independent.

 
 

Urmărește-ne pe Google News