O echipă de cercetători din cadrul Programului prioritar de cercetare universitar „Dynamics of Healthy Aging”, condusă de Lutz Jäncke, profesor de neuropsihologie la Universitatea din Zürich, a încercat să afle ce efect are educația asupra creierului, pe măsură ce îmbătrânim, scrie Școala 9

La cercetare au participat peste 200 de persoane în vârstă și a durat mai bine de șapte ani. Participanții au o inteligență peste medie și duc o viață socială extrem de activă. De asemenea, niciunul dintre aceștia nu suferă de demență, potrivit sursei citate.

Seniorii au fost examinați regulat neuro-anatomic și neuro-psihologic folosind imagistica prin rezonanță magnetică (RMN). Astfel, pe baza unor analize statistice complexe, cercetătorii au reușit să arate că educația academică a avut un efect pozitiv asupra degenerescenței creierului asociată vârstei.

Pete albe și găuri negre

În teza sa de doctorat, autorul principal al studiului, dr. Isabel Hotz, a folosit, printre altele, metode noi pentru a studia așa-numitele lacune și hiperintensități ale substanței albe (care indică afectarea vaselor mici de sânge din creier, n.r.). Aceste procese degenerative apar ca niște „găuri negre” și „pete albe” pe RMN. 

Cauzele apariției lor nu sunt încă cunoscute și pot avea de-a face cu accidentele vasculare cerebrale mici, neobservate, fluxul sangvin redus sau pierderea neuronilor. Acest lucru poate limita performanța cognitivă a unei persoane, în special atunci când degenerarea afectează regiuni-cheie ale creierului.

Potrivit sursei citate, cercetătorii au descoperit că seniorii cu studii academice au arătat o creştere semnificativ mai mică a acestor semne tipice de degenerare a creierului. „În plus, academicienii au procesat informațiile mai rapid și mai precis. Scăderea performanței lor de procesare mentală a fost în general mai mică”, a rezumat Hotz.

Continuarea, în Școala 9

Urmărește-ne pe Google News