Reamintim, publicația în cauză a scris că Uber a plătit în anul 2016 un impozit pe profit de trei ori mai mare decât primele nouă companii de taximetrie din București la un loc.
Potrivit publicației, acest lucru sugera că firmele de taximetrie fac evaziune.
Ce arată datele Ministerului de Finanțe
Numai că datele raportate la Ministerul Finanțelor arată altceva. Astfel, firma Uber Systems Romania, a consemnat în anul 2016 venituri de 4,51 milioane de lei și un profit brut de 342.816 lei cu 6 angajați. Cum impozitul pe profit în România este de 16%, rezultă că impozitul pe profit a fost de 54.000 de lei.
Conform revistei în cauză, Uber ar fi plătit impozit pe profit mai mare decât firme precum Speed Taxi, Pelicanul Taxi, Auto Cobălcescu sau Meridian.
Datele financiare arată că numai Taxi Glucoza a avut profit brut de 218.572 lei, la venituri de 4,24 milioane de lei. Firma are 53 de angajați. Aceasta a plătit numai din impozitul pe profit 34.880 lei.
La acestea se adaugă prețul licențelor pentru cele 45 de mașini pe care le operează în București. În 2015, costurile totale cu autorizațiile și avizele erau circa 6.400 de lei pe mașină, potrivit calculelor WallStreet.ro.
Care e evazionist mai mare
Discuțiile legate de taxele plătite de taximetriștii sau Uber vin după ce mai multe bătăi au avut loc în ultima vreme între taximetriști și uberiști, ultima la Timișoara.
Iar acestea vin după ce Curtea Europeană de Justiție a decretat că Uber este serviciu de transport, ceea ce înseamnă că are nevoie de autorizații și licențe.
Or, șoferii Uber nu au. De asemenea, taximetriștii acuză Uber de evaziune și concurență neloială.
Banii din orice călătorie cu Uber se duc mai întâi în Olanda, unde Uber reține comisionul de 25%. Restul de 75% sunt virați apoi către șoferi. Uber susține că șoferii Uber plătesc taxe, respectiv impozitul de 3% pe venit, TVA intracomunitar și contribuții sociale.
Numai că din nou taximetriștii au replică: aceștia spun că Uber nu plătește TVA pe comisionul de 25% și nici impozit de 16% pe profit, căci banii se duc la o filială Uber în Olanda. Asta deși activitatea este prestată în România, iar taxele respective ar trebui plătite în România.
Pe de altă parte, și taximetriștii din România plătesc TVA, impozit pe venit și contribuții.
Câți șoferi Uber există în România?
Uber nu face public numărul șoferilor pe care îi are în România. Dar Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) spune că numărul șoferilor Uber din România este de 25.000, dintre care 10.000 în București și câte 5.000 în Cluj, Timișoara și Brașov.
Spre comparație, numărul autorizațiilor de taxi din București este puțin peste 10.000, potrivit site-ului PMB.
”Este strigător la cer! În legislație se spune clar că veniturile obținute din activități neautorizate trebuie confiscate. Dar nu a confiscat nimeni, nimic, nici de la Uber, nici de la șoferi”, a declarat Vasile Ștefănescu, pentru Libertatea.
Acesta a spus că firma Cristaxi, parte a COTAR, a plătit, numai în luna decembrie, taxe, impozite și contribuții la stat în valoare de 360.000 de lei. ”Astea nu se pun?”, întreabă retoric Ștefănescu.
Ce spune Uber
Oficialii Uber spun, însă, că serviciul de transport este fiscalizat și că lucrează în interesul consumatorilor.
”Noi considerăm că economia locală poate beneficia atât din industria de taxi, cât și din serviciile că Uber. Așa cum am mai spus, Uber este un serviciu 100% fiscalizat, care contribuie cu taxe și impozite la bugetul statului. Cel mai important, din punctul nostru de vedere, este interesul consumatorului. Jumătate de milion de oameni folosesc Uber doar în București. Ne dorim să ne dezvoltăm serviciul în România și să fim un partener pentru autorități”, au transmis oficialii Uber pentru Libertatea.