Ce spune Comisia Europeană

Reamintim, Comisia Europeană a trimis joi o scrisoare prin care reamintește României că procedurile de restituire a taxei auto nu respectă legislația comunitară.

”Comisia Europeană a decis astăzi (joi – n.r.) să trimită României o scrisoare de punere în întârziere pentru că nu asigură rambursarea integrală şi imediată a taxelor de înmatriculare a vehiculelor de ocazie achiziţionate din alte state membre.

Dat fiind că normele româneşti aplicabile restituirii taxelor nu respectă principiile cooperării loiale, echivalenţei şi efectivităţii, este încălcată legislaţia UE (articolul 110 din TFUE).

În cazul în care România nu ia măsuri în următoarele două luni, Comisia poate transmite un aviz motivat autorităţilor române” se arată într-un comunicat dat publicităţii de instituţia UE.

Ce trebuie făcut în cele două luni

Presa a scris că acest lucru înseamnă că România este obligată să dea banii în două luni. Numai că nu este deloc așa.

În termenul de două luni, statul trebuie doar să ia o măsură. În caz că nu o va lua, atunci autoritățile de la Bruxelles pot trimite aviz motivat, acesta nefiind altceva decât un pas premergător trimiterii în judecată a României.

Și chiar dacă trimite România în judecată, acest lucru nu este o garanție că sumele se vor acorda rapid, pentru că procesul poate dura ani buni.

Deghizată sub multe nume

Taxa auto a fost aplicată sub diverse nume, din 2007 până în 2016. Inițial a fost introdusă sub numele de taxa auto de către fostul premier Călin Popescu Tăriceanu, iar ținta ei era să protejeze România de ”invazia” de rable ieftine din Occident.

Ulterior, denumirea sa a fost schimbată în taxa de primă înmatriculare și apoi în timbru de mediu. Acesta din urmă s-a aplicat din 2013 și a fost declarat ilegal de către Curtea Europeană de Justiție în 2016.

În 2017, timbrul de mediu a fost eliminat din legislație.

Cerererile se depun până pe 31 august 2018

Instanța europeană stabilea atunci că aceasta nu este compatibilă cu legislația europeană, numai că procedura de rambursare era una foarte birocratică.

Potrivit unei ordonanțe din 2017, șoferii care au plătit taxa auto sub diversele ei forme trebuie să ceară în scris acest lucru la administrațiile financiare de care aparțin. De asemenea, ordonanța introduce o dată-limită de 31 august 2018 până la care se pot face solicitările.

Cererile trebuiau însoțite de documentul doveditor al taxei în cauză, respectiv chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont. De asemenea, proprietarii de mașini trebuiau să mai depună și copiile cărții de identitate a autoturismelor și certificatului de înmatriculare.

De asemenea, plata se facea în tranșe.

Astfel, taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se recuperau în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018.

De asemenea, timbrul de mediu se plătea în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.

Simplificare și nu prea

În luna martie, Guvernul a simplificat procedura de restituire.

”Se elimină obligativitatea contribuabilului de a anexa la cererea de restituire a documentelor privind plata taxei, certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a maşinii, pentru că organul fiscal are posibilitatea de a verifica informaţiile respective, înscrise de contribuabil în cerere, în baza de date pe care o deţine sau la care are acces”, declara la acel moment Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Problema este că plata în tranșe și termenul-limită de 31 august au rămas în legislație.

Vine o nouă taxă auto

Autoritățile intenționau să introducă o nouă taxă auto în acest an, iar Grațiela Gavrilescu – ministrul Mediului – a dat mai multe declarații pe această temă.

Până, proiectul nu a fost pus în dezbatere publică.

Informațiile despre acesta au ajuns însă în presă. Astfel, noua taxă auto se va aplica tuturor proprietarilor de mașini, iar valoarea acesteia crește odată cu poluarea.

 
 

Urmărește-ne pe Google News