Specialiști în educație din România contrazic însă rezultatele testelor. ”Nu sunt relevante”, spun ei, ”pentru că sistemul de învățământ din România este diferit față de modul în care sunt testate cunoștințele în sistemul PISA!”
Testarea PISA nu se face nici pe baza nivelului, nici a volumului de cunoștințe. Nu pune accent pe ce știu elevii, ci pe ce aplică ei în situații de viață. Iar sistemul românesc de învățământ nu este așa, spun specialiștii.
Întrebările din testele PISA pun accent pe gândire, logică și observație, în vreme ce sistemul românesc de învățământ susține reproducerea mecanică de informații asimilate.
”Teoretic școala ar trebuie să ne pregătească pentru ce urmează în viață. Declarația ministrului este una de început de mandat care nu vrea să se pună rău cu profesorii din sistem. Rezultatul de astăzi ne arată haznaua în care se află educația românească și pe care vrem să o transformăm în grădină de flori”
”Rezultatele de astăzi au legătură cu peformanța profesorilor. Ce avem ca elev român este din cauza sau datorită profesorilor”.
”Elevul nu trebuie să memoreze teorema lui Pitagora, trebuie să știe să o folosească”
”Tânărul din Marea Britanie știe să opereze mult mai bne cu elementele care fac parte din viață decât cel din România care nu știe cum să cumpere o mașină din piață, de exemplu. Examenele sunt despre aptitudini. Aici școala românească este cel puțin corigentă”.
”Majoritatea țărilor UE au catalog electornic, toalete înăuntru, noi nu avem. Majoritatea pun elevul în centrul atenției elevul, nu profesorul. La noi încă mai există titularizare, nu mai ești profesor pe viață, în UE majoritatea profesorilor au master didactic, ai noștri nu. Dacă noi trăim cu ideea că sistemul nostru produce olimpici pe bandă rulantă, ne furăm căciula singuri. Soluția este să recunoaștem că suntem la coada Europei ca să găsim soluții”.
”Sunt școli pe care le mojnitorizăm și care au performanța de a avea zero elevi care să ia 5 la capacitate și nu de ieri, de azi”
”Perlele elevilor sunt efectele actului didactic la care au fost expuși ani de zile. Noi trebuie să ne uităm la cauzele structurale. Sunt țări înaintea noastră care sunt într-o stare de sărăcie mai mare”
”OECD a spus că 10% dintre cei mai performanți copii provin din mediile vulnerabile, același procent cu familiile bogate. Acolo unde școala își face treaba echilibrează diferențele sociale”.
Expert educațional Oana Moraru: ”Cred că e vorba de necunoaștere. Declarația ministrului este catastrofală. Trebuiau să se pregătească pentru aceste vești proaste.”
”Lipsa de răspundere de la ministru la inspectori. Șeful agenției care se ocupă de calitatea educației s-a transformat în comentator, chibiț de pe margine al acestor rezultate. Nu mai avem nicio scuză să nu luăm măsuri. Profesorii sunt la baza piramidei organizaționale cu toto felul de inspectori și experți deasupra lor. Nu poți reforma nimic dacă nu ai punctele de răspundere”
”În așa-zisa țară a olimpicilor avem puțini copii care au reușit să atace problemele cu grad de complexitate înalt”.
”Scuzele, istoricul, că e test internațional, străin arată ca pe vremea PSD, genul ăsta de gafă monumentală pentru care nu ai scuză. Vine o gafă de asta și dispare tot optimismul cu care mergi la vot”.
”E foarte mare imixtiunea în zone profesionale cu politicul. Sunt promovați oameni din zona de partid, mă uitam și la unii consilieri ai dnei ministru. Sunt tot timpul împiedicați de imagine. Ce traversează sistemul de sus până jos este o lipsă totală de responsabilitate”.
”Un profesor de chimie poate sta 4 ani la un liceu de top și nimeni nu-l verifică, nu-i optimizează actul didactic și va trece drept un profesor bun”.
”Noi am păstrat la clasa a VIII-a evaluarea care trenează de ani de zile. Cu foart emultă materie stufoasă, fără aplicabilitate și care nu evaluează cum gândește copilul”.
”Am simțit că dna ministru se teme să nu supere pe nimeni. Trebuie un pic de gândire curajoasă, poate chiar un fel de extremism în condițiile în care am ajuns râsul Europei, fundul lumii”.