În primul rând, trebuie precizat că votul membrilor asociației de proprietari/locatari în adunarea generală este reglementat de legislația din domeniu, aflată azi în vigoare. Mai exact, de Legea 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
Statutul trebuie adaptat la legile în vigoare
Însă, din cele relatate de cititorul nostru, reiese că statutul asociației de proprietari din care face parte a fost întocmit în baza vechii legislații, și anume, în baza Legii nr 234/2002 pentru aprobarea OG 85/2001 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari și că acest statut nu a mai fost adaptat la noua lege. Pentru că, într-adevăr, vechea lege prevedea că un membru al asociației poate vota doar pentru membrii familiei sale, nu și pentru alți locatari. Dar, noul act normativ, și anume, Legea nr 230/2007, abrogă atât Legea nr 234/2002, cât și OG nr 85/2001. Iar, în privința votului în adunarea generală, stipulează, la Art 25: a) fiecare proprietar are dreptul la un vot pentru proprietatea sa; b) pentru hotărârile cu privire la stabilirea fondurilor de investiţii pentru consolidare, reabilitare şi modernizare, votul fiecărui proprietar are o pondere egală cu cota-parte din proprietatea comună; c) proprietarul poate fi reprezentat în adunarea generală de către un membru al familiei sau de către un alt reprezentant care are o împuternicire scrisă şi semnată de către proprietarul în numele căruia votează; d) un membru al asociaţiei de proprietari poate reprezenta unul sau mai mulţi membri absenţi, dacă prezintă împuternicire semnată de către proprietarii în numele cărora votează.
Adunarea generală, ocolită în situații excepționale
În situaţii excepţionale, hotărârile pot fi luate prin acordul scris al majorităţii proprietarilor unei scări sau unui bloc- membri ai asociaţiei de proprietari, pentru probleme care îi vizează direct, pe baza de tabel nominal. Hotărârile adunărilor generale se comunică, în scris, tuturor proprietarilor. În fine, dacă o hotărâre a adunării generale este contrară legii, statutului sau acordului de asociere a asociaţiei de proprietari sau este de natură să producă daune intereselor proprietarilor, aceştia pot atacă în justiţie respectiva hotărâre, în termen de 45 de zile de la adoptarea ei.
Citește și: Cum se plătesc salariile în asociația de proprietari? Dar impozitele?