Berlin Brandenburg Willy Brandt Airport (BER), noul hub aerian care va lega capitala Germaniei de restul lumii, nu reprezintă un motiv de mândrie pentru inginerii germani.
Iar inaugurarea lui, care a avut loc sâmbătă, a picat cum nu se poate mai rău.
”Este o tragedie”, a declarat pentru Financial Times Katy Krüger, șefa managementului terminalului BER.
”Să așteptăm așa de mult și apoi să avem această criză nebună a industriei. E chiar dureros”, a adăugat ea.
BER, scrie Financial Times, dă acum senzația unui elefant alb foarte costisitor, o reminiscență a epocii turismului de masă și a mobilității pe care COVID-19 a oprit-o.
Aeroportul ar fi trebuit să înceapă să facă profit în 2025 și să își plătească datoriile în următorii zece ani.
Acum, BER caută deja fonduri suplimentare pentru a funcționa, o adevărată provocare ținând cont că traficul de pasageri ar putea să își revină abia prin 2024.
Este doar finalul unui proces lung și dureros.
Inaugurarea ar fi trebuit să aibă loc inițial în 2010, dar a fost amânată, deoarece compania care a proiectat construcția a intrat în faliment, scrie Sky News.
O altă inaugurare, planificată pentru 2012, a fost de asemenea amânată.
Și asta într-un moment în care anticiparea era la cote maxime – televiziunea publică plănuind să oglindească momentul istoric printr-o zi întreagă de transmisiuni live.
Dar, scrie Deutsche Welle, chiar înainte de deschidere, inspectorii au anunțat nu mai puțin de 120.000 de probleme, inclusiv cele ale sistemului de siguranță pentru incendii sau ale ușilor automate care nu se deschideau.
În jur de 170.000 de kilometri de cablu reprezentau un pericol, din cauza instalării incorecte.
Unele lumini nu puteau fi stinse, altele nu puteai fi aprinse.
Un avertizor de integritate care a semnalat probleme de corupție ale proiectului ar fi fost otrăvit, ceea ce a dus la o anchetă deschisă de procurori.
Au urmat alte probleme la sistemul de iluminare, scări rulante care erau prea scurte, un spațiu insuficient pentru magazinele din clădire și alte probleme care au dus la întârzierea cu nouă ani a proiectului.
Costurile totale s-au umflat la 6 miliarde, o sumă de trei ori mai mare decât cea planificată inițial.
Fostul primal al Berlinului, Klaus Wowereit, a fost învinuit pentru problemele proiectului și în cele din urmă a demisionat, admițând ”marele eșec”.
Engelbert Lütke Daldrup, directorul companiei care operează aeroportul, instalat în 2017 pentru a salva ceva din dezastru, a anunțat din timp că sâmbătă nu va exista nicio petrecere.
”Pur și simplu vom deschide. Nu avem niciun motiv să ne lăudăm”, a declarat el.
BER a devenit un proiect ”de râsul lumii”, a admis directorul. ”Nouă, inginerilor germani, ne este rușine cu el”, a adăugat acesta.
Probleme de conexiune
Oricum, problemele nu s-au terminat după inaugurare. Dincolo de incertitudinile financiare, rămân cele logistice.
Compania feroviară germană Deutsche Bahn nu are planuri imediate de a oferi o conexiune printr-o linie de mare viteză, de care alte aeroporturi germane beneficiază.
Doar un singur tren care circulă pe distanță lungă va opri la BER. Prin urmare, pasagerii care vor să ajungă în afara capitalei vor fi nevoiți să ia un tren de navetiști până în Berlin, iar de acolo să ia altul până la destinația finală.
Și oficialii guvernamentali, inclusiv Angela Merkel, ar putea avea niște probleme legate de călătorii.
Când Germania și-a mutat capitala de la Bonn la Berlin după reunificare, flota de aeronave oficiale nu a venit și ea, din cauza spațiului mic al aeroporturilor deja existente în Berlin.
BER ar fi trebuit să schimbe acest lucru, dar forțele armate germane, Bundeswehr, spun că nu există spațiu decât pentru șapte din cele 19 aeronave folosite, notează Deutsche Welle.
Restul vor fi nevoite să zboare goale de pe aeroportul Koln-Bonn și să-și ia pasagerii VIP din Berlin, ca și până acum, spre nemulțumirea activiștilor pentru mediu, care au și folosit momentul inaugurării aeroportului pentru a organiza un protest.