În august 2014, Aeroportul Iași inaugura cu pompă noua pistă de 2.400 m. A costat 56,7 milioane de euro, fonduri europene absorbite în baza unui proiect depus de Consiliul Județean.
La cinci ani și jumătate după acel moment, peste 20 de procese în derulare cu proprietari din comuna Aroneanu, vecina din nordul orașului, au transformat investiția într-un pol de îngrijorare.
Pe de o parte, administrația aeroportului acuză că, pe noul culoar de decolare/aterizare, în localitatea care începe de la limita pistei apar vile fără aprobarea Autorității Aeronautice, obligată să monitorizeze eventualele obstacole apărute în perimetrul respectiv.
Dacă Autoritatea dă OK-ul și constată că nu sunt afectate traiectoria, vizibilitatea și instalațiile de radionavigație, n-am nicio problemă cu casele. Dar nu te joci cu lucrurile astea, să nu se întâmple, Doamne ferește!, vreo nenorocire.
Cătălin Bulgariu, ex-director aeroport, demisionat recent din funcție:
Primarul din Aroneanu: “Și dacă am rade tot, iarba ar fi o piedică”
La Aroneanu, primarul PNL Benoni Moruzi atacă însăși construcția pistei. El acuză că beneficiarii, adică aeroportul și Consiliul Județean, n-au ținut cont nici de servituțile aeronautice, care impun anumite restricții de siguranță pe 20 km de jur-împrejurul obiectivului, nici de amplasamentul neprietenos.
au tranzitat aeroportul din Iași în 2019.
“Când au făcut pista, nu eram și noi pe-aici? Nu era satul?”
“Aeroportul e construit pe fundul unei «copăi», singurul din România cu o asemenea așezare, iar în două părți e încadrat de dealuri. La Aroneanu e o diferență de nivel de 45 de metri între vârful pistei și centrul localității, iar dincolo, la Păun, sunt 200 de metri. Dacă ținem cont de propria lor documentație, ar trebui să nu existe absolut nimic pe panta de decolare/aterizare la + 30 metri de la pistă. Păi asta înseamnă că intră direct în pământ cu calcularea unghiului respectiv! Prin urmare, și dacă am rade tot și ar rămâne acolo doar iarbă, chiar aceasta ar constitui un obstacol”, punctează Moruzi.
În avizul de construire al pistei există un paragraf care vorbește foarte frumos despre protejarea investiției. Când ai făcut-o, nu eram și noi pe-aici? Nu era satul? Nu era dealul?
Benoni Moruzi, primarul comunei Aroneanu:
Edilul continuă să atace: “Înainte de aprobare sau atunci când au început lucrările, trebuiau instituite servituțile, reunite toate autoritățile locale afectate, astfel încât să trecem prin Consiliul Local restricțiile respective, pentru a fixa apoi inclusiv regimul noilor autorizații de construcție. Să cunoaștem din timp limitele, ce se poate și ce nu se poate de la momentul zero încolo”.
El spune că există un decret din 1979, încă în vigoare, care arată că servituțile aeronautice se cadastrează. “Adică se identifică fiecare parcelă în parte, se face un inventar și capătă caracter public, dacă vine omul și cumpără un teren să știe că acolo are o restricție. Nu există așa ceva, din păcate!”.
3 terminale funcționează la aeroportul ieșean, ultimul devenind operațional în octombrie 2015
Va scurta omul casa?
Primăria din Aroneanu a continuat să elibereze autorizații de construcție pentru clădiri P și P+1 și după ce a intrat în funcțiune noua pistă, dar conducerea aeroportului s-a sesizat că dosarele nu trec și prin Autoritatea Aeronautică pentru avizele de siguranță aeriană.
Între timp, s-au adunat peste 20 de procese deschise de conducerea aeroportului împotriva unor proprietari din Aroneanu, unul fiind câștigat recent de reclamant, definitiv și irevocabil.
Din câte știu, pe lotul în cauză există o casă, iar acum, pentru ca ea să rămână, trebuie eliberată altă autorizație de construcție, care să respecte și un aviz de la Autoritatea Aeronautică, așa cum a hotărât instanța. Dacă Autoritatea nu-și va da acceptul sau va spune că trebuie să fie mai joasă construcția, proprietarul va trebui să se conformeze.
Cătălin Bulgariu, ex-director aeroport:
Primăria spune că instanța le-a dat drept să construiască
Iar pentru ca nebunia să fie totală, primarul Moruzi spune că există deja alte două sentințe ale unor localnici afectați de tărăboi, prin care li se recunoaște dreptul de a construi, fără aviz de la Autoritatea Aeronautică!
“Am fost dat în judecată pentru că am trimis oamenii și la Autoritate, în loc să ținem cont doar de reglementările urbanistice în vigoare, un PUG din 2001, mult anterior acestor contradicții cu pista. Judecătorii au considerat că am comis un abuz și trebuie să achit și despăgubiri de 1.500 de lei. Adică o instanță îmi impune să îndrum cetățenii pentru avizul suplimentar de construcție de la Autoritatea Aeronautică, alta îmi zice că nu e nevoie. Prin urmare, cum facem?!”, se întreabă Moruzi.
Ironii către aeroport: “Dăm jos și stâlpii rețelei electrice?”
El semnalează însă pe teren și câteva ciudățenii, alături de semnele de întrebare de rigoare: “Unul dintre dosare e cu o casă aflată cu 60 de metri sub nivelul pistei. Cu ce încurcă ea oare? În altă parte, dau OK pentru case pe partea stângă a drumului, dar nu și pe dreapta”.
Și încă un exemplu: “Absurdul total e însă atins cu autorizația de construcție pentru un beci, considerat obstacol! Un beci! Da, evident, sub pământ! Ce facem și cu stâlpii de la rețeaua electrică, aflați la cote mult mai mari de înălțime decât case împinse acum în proces? Dăm jos și stâlpii respectivi? Sau cum explicăm că s-au dat, totuși, avize finale pentru blocuri P+3 pe dealul situat sub autoritatea orașului Iași, exact la limita cu Aroneanu, unde e o altă casă în litigiu? Sunt niște incoerențe de neînțeles și o lipsă de logică”.
Primarul nu înțelege că planul lor urbanistic nu e superior Codului Aerian și nici nu dorește să-l refacă pentru a corespunde prevederilor în materie. Aceste servituți aeronautice, limitări, e obligat să le introducă în planul urbanistic, nu dacă vrea! E simplu: dacă văd că e o construcție în zona de servitute, mă duc în instanță pentru a putea respecta restricțiile de pe culoarele de zbor.
Cătălin Bulgariu, ex-director Aeroport Iași:
“Se vor trezi, probabil, în curte cu cetățenii din Aroneanu”
Pentru edilul de la Aroneanu, lucrurile au însă în final altă perspectivă: “Lucrurile se pot descurca doar printr-o înțelegere amiabilă. Numai că așa cum pune problema conducerea aeroportului, se vor trezi probabil în curte cu cetățenii din Aroneanu! Ceea ce fac ei este egal cu expropriere fără despăgubiri, pentru că interzic dreptul de folosință al unor terenuri, fără să ia în calcul nici măcar compensații. De fapt, asta urmăresc, să ocolească orice eventuale despăgubiri și să găsească soluții, inclusiv prin amestecul justiției”.
Dubii vizavi de folosirea fondurilor europene
Trage linie: “Nu putem acum să dăm foc la sat doar fiindcă vor ei să ne mutăm în altă parte, într-o conspirație pe axa Consiliul Județean – Aeroport – Autoritatea Aeronautică. Adevărul adevărat e că, dacă respectau condițiile de construcție, pista n-avea ce căuta acolo, că nu e operațională decât dacă blochezi total comuna. Vor să ne omoare prin suprimarea «nașterilor» oricăror alte construcții. Mă întreb însă ce se poate întâmpla dacă au folosit documente aiurea ca să obțină finanțări europene de zeci de milioane de euro? Ce-au făcut cei care au fost responsabili de recepție ori cei care au dat avizul pe faza de operare? N-au văzut ce probleme sunt?!”.
Aeroportul nu e un meteorit care a căzut acolo accidental, ci e un obiectiv asumat, care trebuia să respecte el însuși niște condiții. Dar au derulat totul pe repede-înainte.
Benoni Moruzi, primar Aroneanu:
Bulgariu arată cu degetul: “Președinte la secția tribunalului? Soția primarului!”
Diferendul în justiție dintre aeroport și Aroneanu scoate la iveală și detalii de culise. Ex-directorul aeroportului, Cătălin Bulgariu, se întreba retoric: “Cine a fost președinte la secția administrativă a tribunalului când localnicii din Aroneanu au câștigat cinci procese în primă instanță? Răspunsul e următorul: soția primarului Moruzi, trecută între timp la Curtea de Apel, unde măcar a avut decența să se recuze la o speță. Iar dosarele au ajuns «întâmplător» fix la două dintre cele zece complete disponibile la secția administrativă și au rezultat soluții copy-paste, pe cazuri diferite”.
Răspunsul lui Moruzi: “Ce să facă acum soția? Să se lase de job? Dacă cineva sugerează intervenții, are o problemă de sănătate! Puteau strămuta dosarele dacă aveau dubii”.
Dialogul Libertății cu Cătălin Bulgariu a avut loc înainte ca acesta să-și înainteze demisia din fruntea administrației Aeroportului Iași.
N-am întâlnit chestie mai retrogradă decât ce-am auzit la primarul din Aroneanu, că acolo a păscut murgul lui Aron Vodă și ei au fost primii în zonă, așa că au drept să-și ridice case. Adică dacă acolo a păscut murgul lui Aron Vodă nu mai putem construi o pistă de aeroport?
Cătălin Bulgariu, ex-director Aeroport Iași:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro