În plină campanie electorală, cu 4 zile rămase până la alegerile parlamentare, agenția News.ro este acuzată de jurnalistul TVR Ionuț Cristache, care a prezentat 80 de capturi, că face reclamă electorală „mega pozitivă” pentru PNL, Guvernul României și președintele Klaus Iohannis, prin postări sponsorizate pe Facebook.

Materialele nu sunt marcate drept publicitate electorală, nici pe Facebook și nici pe site-ul agenției.

Exemplu de postare sponsorizată pe Facebook, care conține trimitere spre site-ul agenției news.ro. Captură: Ionuț Cristache / TVR

Reprezentant News.ro: „Avem contract cu PNL pentru advertoriale și bannere, nu pentru știri pe Facebook”

Orlando Nicoară, reprezentant al agenției de știri News.ro, respinge acuzația de campanie făcută pentru PNL și spune că „sunt postări și pentru alte partide. Într-o formă sau alta, trebuie să ne promovăm și noi pe Facebook”.

Acesta susține că agenția de presă nu are un contract cu PNL pentru postări sponsorizate pe rețeaua de socializare.

„Noi ne facem promovarea și pentru materiale de la USR, cred că și pentru PSD, adică promovare pentru știri. Într-o formă sau alta, trebuie să ne promovăm. Nu este vorba despre niciun contract de publicitate cu PNL pentru Facebook”, a susținut Nicoară pentru Libertatea.

News.ro are însă un contract cu PNL pentru publicitate pe propriul site. „Da, are contract de publicitate pentru bannere afișate pe site sau pentru advertoriale. Materialele publicitare sunt marcate cu P”, precizează Orlando Nicoară.

În lista de postări din biblioteca de reclame de pe Facebook a agenției News.ro, consultată de Libertatea, singurele știri sponsorizate cu trimitere la PSD sunt critice, adică reprezintă acuzații la adresa social-democraților venite din tabăra Iohannis-PNL.

Foarte rar, printre știrile sponsorizate se mai strecoară câte o știre externă.

2.000 de euro pentru știri sponsorizate doar în ultima săptămână

Nicoară spune că bugetul mediu lunar pentru postări sponsorizate este de „aproximativ 5.000-6.000 de lei”, numai că datele publice din biblioteca de reclame de pe Facebook a agenției arată că doar în ultima săptămână au fost cheltuiți 10.000 de lei, adică aproximativ 2.000 de euro, pentru articole cu tematică socială, politică. Iar în total, în perioada 28 martie 2019 – 29 noiembrie 2020, au fost plătiți aproape 200.000 de lei pentru așa ceva, aproape 40.000 de euro, adică o medie de 10.000 de lei pe lună.

Știri sponsorizate care promovează acțiunile Guvernului, PNL sau ale președintelui Iohannis

Consultând lista postărilor sponsorizate, se remarcă faptul că, în ultima lună, majoritatea copleșitoare a postărilor sponsorizate se referă la știri despre președintele Klaus Iohannis, despre premierul Ludovic Orban, ministrul de finanțe Florin Cîțu sau despre alți miniștri liberali: Nelu Tătaru (Sănătate) sau Violeta Alexandru (Muncă). În lista de știri apar și două știri cu pesedistul Ionel Arsene, revenit în centrul atenției în timpul scandalului apărut după incendiul de la Spitalul Județean din Piatra Neamț.

Sunt zeci de știri sponsorizate cu sume cuprinse între 100-500 de lei și care ar fi trebuit să ajungă fiecare, în funcție de suma cheltuită, în newsfeed-urile câtorva sute de mii de utilizatori sau chiar a peste un milion.

La fel a făcut și anul trecut

Nu e prima dată când News.ro face acest lucru. La fel s-a întâmplat și anul trecut când, în plină campanie pentru alegerile prezidențiale, agenția de ştiri a plătit peste 3.500 de euro pentru a sponsoriza știri legate de PNL, potrivit PressOne.

Ce presupune un material sponsorizat

Sponsorizarea unei postări pe Facebook face ca aceasta să ajungă în newsfeed-ul unui număr mai mare de utilizatori ai rețelei. Cu alte cuvinte, este distribuită mai mult decât ar fi fost în mod normal, bazat doar pe algoritmul rețelei de socializare.

Și, cu cât crește mai mult suma cheltuită în postare, cu atât crește și numărul oamenilor la care ar putea ajunge ştirea, adică reach-ul, și numărul celor care ar putea-o citi.

Urmărește-ne pe Google News