Cuprins:
Prima zăpada în România
Ploile, lapovița și ninsorile se vor extinde în cea mai mare parte a regiunilor din țară, potrivit ANM. Primi fulgi de zăpadă au căzut deja în zonele montane, iar unele drumuri au fost acoperite de polei.
Astfel, tot mai mulți șoferi se grăbesc să schimbe cauciucurile mașinilor. Inclusiv Poliția Română i-a sfătuit pe șoferi să treacă la anvelopele de iarnă.
„Pentru deplasarea pe suprafețe carosabile acoperite cu polei, gheață sau zăpadă, legislația rutieră prevede obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă! Este important să respectăm această regulă pentru siguranța noastră și a celorlalți participanți la trafic.”, au scris polițiștii pe Facebook.
Anvelopele de iarnă trebuie să aibă marcajul “M+S” sau variantele „M.S.” și „M&S”, care indică adaptabilitatea la condiții de iarnă. Inițialele M și S provin de la cuvintele englezești „mud” (noroi) și „snow” (zăpadă).
Denumirea „all seasons” este una comercială. Însă, aceasta „nu are un corespondent în legislația națională a României”, avertizează Registrul Auto Român (RAR).
„Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională”, explică RAR.
Când trebuie schimbate anvelopele
Potrivit Codului Rutier, vehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Chiar dacă nu există un termen-limită pentru montarea acestora, șoferii trebuie să le folosească atunci când condițiile meteo o impun, în funcție de zona în care circulă.
„Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul. Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp”, subliniază Registrul Auto Român.
Se recomandă montarea anvelopelor de iarnă atunci când temperatura coboară sub 7 grade Celsius, deoarece anvelopele de vară devin mai rigide, pierd aderența și cresc riscul de accidente.
Amenzi uriașe
Nerespectarea acestei reguli poate atrage sancțiuni din clasa a IV-a, constând în amenzi cuprinse între 1.485 și 3.300 de lei (în funcție de gravitatea încălcării), echivalente cu 9 până la 20 de puncte de amendă.
Reamintim că amenzile de circulație au fost majorate începând cu acest an, iar acum au valoarea de 165 de lei per punct.
Pe lângă amenzi, șoferii riscă să rămână și fără certificatul de înmatriculare sau înlocuitorul acestuia, potrivit Avocat.net.
Certificatul de înmatriculare va fi restituit doar după ce se dovedește remedierea problemei, adică montarea cauciucurilor de iarnă.
Mai mult, dacă un șofer este implicat într-un accident și nu are cauciucuri de iarnă, în condiții de zăpadă sau gheață, nu va primi despăgubiri din asigurarea auto.
Românii, preocupați de cauciucurile pentru sezonul rece
Dincolo de amenzi și sancțiuni, cauciucurile de iarnă sunt necesare pentru siguranța în trafic a participanților.
Un studiu recent, arată că românii sunt mai preocupați de echiparea mașinilor pentru sezonul rece față de alți europeni.
Concret, aproape 70% din șoferii români aleg anvelopele de iarnă pentru siguranța oferită în condiții de trafic dificile. Doar 31% dintre aceștia utilizează cauciucurile de iarnă în principal pentru a îndeplini cerințele legale.
De altfel, 53% dintre români declară că se simt mai încrezători la volan atunci când mașina este echipată corespunzător.
Cercetarea arată că 65% dintre europenii care folosesc anvelope premium confirmă un sentiment crescut de siguranță în sezonul rece. Iar 54% din șoferii care folosesc anvelope normale de iarnă se simt în siguranță.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro