Reporterul Libertatea.ro a fost într-un service auto și îți arată ce trebuie să verifici la o mașină second-hand înainte de a o cumpăra.
„În momentul în care o mașină ajunge la noi, cu acordul vânzătorului și cumpărătorului, se stabilește un plan de verificare. Se pune un calculator pe mașină cu care se face o verificare electrică. Pe partea de mecanică se pornește cu elementele de siguranță, partea de frânare (discuri și plăcuțe, față și spate). Cele mai des întâlnite probleme țin de o mentenanță slabă. Foarte mulți clienți nu știu să aibă grijă de mașină și ajung în service când problemele sunt foarte grave și deterioararea este destul de avansată”, a declarat, pentru Libertatea, Vlad Bâtcă, inspector auto.
„Pentru verificarea în vederea achiziției, verificarea părții electrice costă 100 de lei, apoi trecem la partea mecanică, tot 100 de lei”.
Cât despre șoferii care ajung în service cu mașinile achizționate fără să le facă inspecițai auto, expertul spune: „Le cumpără pentru că le-a plăcut cum a fost prezentată mașină, iar ulterior constată că problemele sunt cu totul altele decât cele de estetică: pierderi de ulei, distribuții și kit-uri de accesorii auxiliare care nu au fost schimbate la timp sau au fost prezentate că au fost schimbate, revizii neefectuate la timp, probleme pe partea de frânare, pe tot ce înseamnă tubulatură, sistem de răcire, conducte și racoarde”.
La ce ar trebui să fim atenți în afară de motor? „Tot ce înseamnă sistem de răcire, de climatizare, cablaj. În momentul în care ridici capota, poți să vezi dacă a fost lovită mașina”, explică Vlad.
Automobilele second hand vândute în țară (în special în lunile februarie și martie) cu mai puțin de 2.000 de euro sunt aduse de la „fiare vechi” din Germania şi reprezintă un risc financiar imens și o problemă de siguranță rutieră pentru cei care le cumpără, spune fondatorul inspectorauto.ro, Mihai Cune.
Acesta a avertizat, totodată, că, în cazul mașinilor accesibile și foarte ieftine, reparațiile pot chiar depăși valoarea mașinii, iar prețul extrem de mic de la cumpărare nu mai este o afacere.
Cel mai mare risc pentru cumpărători îl reprezintă o mașină care a fost grav avariată sau care a fost chiar daună totală. În această categorie se găsesc mașini care costă peste 8.000-10.000 euro în momentul accidentului, astfel încât pentru un samsar merită să le repare cu costuri minime și să le vândă cu profit. Aceste mașini sunt foarte periculoase. Motivul? Ele au, de cele mai multe ori, structura de siguranță compromisă.
În plus, mașinile sunt reparate ieftin, fără a li se mai monta airbag-uri și capse pirotehnice în sistemele de pretensionare ale centurilor de siguranță. Aceste „artificii” sunt bine mascate și greu de depistat, iar în cazul unui accident, viața pasagerilor este în pericol.