Schimbarea unei roţi durează cam 30 de minute. Pentru siguranţă, urmează trei reguli: să nu faci asta pe şosea; să blochezi roţile şi să foloseşti un cric stabil; să strângi bine prezoanele.
Iată cum:
Asigură maşina prin blocarea roţilor. Totul porneşte de la suprafaţa de lucru, care trebuie să fie plană şi solidă. Trage frâna de mână, cuplează treapta întâi (sau selectează poziţia de parking) a cutiei de viteze.
Desfă prezoanele. Cu un pistol hidraulic este foarte uşor. Şi o cheie în cruce este bună. Dacă sunt prea strânse, fă pârghie cu o ţeavă.
Curăţă roata. Rugina poate dezechilibra ansamblul roţii. Nu o unge, uleiul nu trebuie să atingă discul de frână sau prezoanele.
Strânge prezoanele cu mâna, mai întâi, pentru că un ciocan pneumatic poate distruge butucul roţii dacă filetul nu se potriveşte perfect.
Când foloseşti cheia, fă-o uşor la început. Atenţie la pistolul hidraulic, care e adesea reglat prea puternic.
Cuplul de strângere. Prin răsucirea mânerului se selectează cuplul specificat de producătorul maşinii. Când acesta este atins, cheia nu mai permite strângerea.
Folosirea cheii dinamometrice. Dacă se poate, răsuceşte un sfert de tură atunci când cheia “întrerupe“. Numai aşa este sigur că prezoanele au fost strânse corect.
Verifică presiunea roţilor. Chiar şi când sunt depozitate, roţile tind să piardă aer. Dacă măreşti presiunea cu puţin peste recomandarea producătorului economiseşti combustibil.
Atenţie la dimensiuni. Dacă schimbi roţi cu jante de tablă cu altele cu jante din aliaj, trebuie să fii atent la dimensiunile prezoanelor. Din cauza materialului mai gros al jantelor din aliaj, aceste roţi au nevoie de prezoane mai lungi.
Sfatul nostru
Nu schimba roţile fără o cheie dinamometrică. Dacă forţa de strângere este prea mare, se poate ajunge la distrugerea butucului roţii sau la ruperea prezoanelor. O strângere insuficientă poate duce la desprinderea roţii.