In sudul Bucurestiului, in apropierea soselei de centura, se afla majoritatea cimitirelor de masini obtinute din programul “Rabla”. Am intrat intr-unul din centrele care administreaza un astfel de cimitir. Cu toate ca este un cimitir aici, masinile nu isi dorm somnul de veci. De sub tabla lor rezulta o multitudine de deseuri, in marea lor majoritate refolosibile.
O mare parte din autoturismele incluse in programul “Rabla” a fost adusa la centrul de colectare “AS METAL & COM”, din sudul Bucurestiului. In curtea ce se intinde pe cateva mii de metri patrati, ordinea e obligatorie.
Autoturismele formeaza “un munte”, in centru, fiind flancate de deseuri metalice sau de alte deseuri feroase, neferoase sau din plastic. Procesul tehnologic la care sunt supuse masinile este pe cat de minutios pe atat de impresionant. “Se face receptia, dupa care se verifica conformitatea documentelor cu autovehiculul si se face evaluarea starii acesteia”, ne-a explicat Constantin Apostol, directorul centrului. Masina intra intr-o faza de pretestare. Se indeparteaza elementele periculoase, acumulator, lichid de frana, combustibilii si uleiurile.
Urmeaza faza de tratare, mai exact, desfacerea in deseuri componente, metale, plastic si sticla. Masinile sunt “culese” din gramada cu o gheara extrem de puternica sub forta careia tabla masinii se contorsioneaza, autoturismul deve-nind o gramada de metal. Incepe etapa de valorificare, reciclare a fiecarui deseu rezultat.
Respectivele deseuri sunt procesate si transformate in materii prime secundare. Mai precis, se separa metalul, plasticul sau sticla. “Ele urmeaza sa fie reciclate, ceea ce ajuta la salvarea unor resurse naturale si la poluarea mai mica a mediului”, ne-a explicat Constantin Apostol.
Doua milioane de harburi ar trebui sa dispara de pe sosele
Sulfina Barbu (foto), ministrul mediului, spune ca pe soselele din Romania circula circa doua milioane de masini “batrane”, care nu indeplinesc normele de protectie a mediului. Pentru ca nu pot fi oprite toate din circulatie in acelasi timp, ministrul a initiat, anul trecut, “Programul Rabla”, de reinnoire a parcului auto, stimuland cu o prima de 30 milioane lei pe cel care vrea sa isi schimbe harbul cu o masina noua. Sulfina Barbu mai spune ca si primarii ar trebui sa incheie ei actiunile de ridicare a masinilor abandonate prin parcari sau aiurea.
S-au epuizat si locurile din a doua etapa a „Programului Rabla”
Cea de-a doua etapa a programului de innoire a parcului auto din acest an se afla in plina desfasurare, peste 5.000 de locuri ramase din prima parte fiind scoase acum la bataie. Dealerii auto acceptati in program, mai putin cei ai Automobile Dacia, care nu au mai fost inclusi in aceasta etapa, au consumat aproape in intregime cotele alocate.
Pana la 30 octombrie, concesionarii urmeaza sa prezinte dosarele intocmite fiecarui solicitant Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), institutia guvernamentala care gestioneaza programul, in vederea aprobarii si obtinerii finantarii. Oficialii AFM sustin ca, in cazul in care nu se vor completa toate cele 16.500 de locuri disponibile pana la finele lunii, institutia nu va mai efectua alta realocare, iar banii necheltuiti vor ramane in conturile administratiei.