În cazul unui nedorit impact, airbag-urile se umflă instantaneu, protejându-i pe ocupanții automobilului. De la inventarea lor, în urmă cu aproape șase decenii, aribagurile au salvat zeci de milioane de vieți în toată lumea.

În cele ce urmează îți vom dezvălui câteva lucruri foarte interesante depsre airbag, pe care cu siguranță nu le știai.

15 lucuri neștiute despre airbag-uri

1. Brevetul pentru inventarea airbag-ului aparține americanului John W. Hetrick, în 1952. A fost nevoie de 20 de ani ca să se conștientizeze importanța airbagului pentru siguranța pasagerilor.

2. În 1955 a fost patentat un airbag asemănător cu cel pe care îl știm astăzi, însă prezenta multe deficiențe. Una dintre acestea era că se declanșa doar prin apăsarea unui buton de către șofer.

3. Americanul Allen Breed este considerat drept inventatorul airbag-ului. El a dezvoltat un sistem de declanșare și de umflare a unei pungi cu aer, bazat pe senzori. Breed le-a vândut invenția celor de la Chrysler, dar primele airbag-uri experimentale au fost construite de Ford, în 1971.

4. La 11 iulie 1984, guvernul Statelor Unite ale Americii a introdus obligativitatea ca orice mașină produsă să fie echipată standard cu airbag-uri începând cu data de 1 aprilie 1989.

5. Primul accident între două mașini dotate cu airbag-uri s-a produs în anul 1990, în SUA, între două modele Chrysler LeBaron, care s-au izbit frontal. Din fericire, ambii șoferi au supraviețuit datorită airbag-urilor, deși ambele automobile au fost serios avariate.

6. Prima mașină care dispunea de airbag-uri a fost modelul Oldsmobile Toronado, în 1973. Acesta a fost produs de General Motors între 1966 și 1992.

7. Germanii de la Mercedes-Benz au patentat și înregistrat în Europa propriul airbag în 1971. Primul lor model dotat cu airbag-uri a fost S-Klasse, care a fost lansată de abia în 1980.

8. Primul automobil din lume care era echipat standard cu airbag-uri frontale a fost Porsche 944 Turbo, model lansat în 1987. În același an, Honda avea să lanseze modelul Legend, primul din gama niponilor dotat cu airbag-uri.

9. În 1994 au apărut primele airbag-uri laterale. Este vorba despre airbag-urile „ascunse” în scaune, care au rolul de a proteja zona pelviană. Acestea au fost patentate de compania suedeză Autoliv AB și au fost implementate în premieră pe modelul Volvo 850.

10. Patru ani mai târziu, în 1998, Totoya Avensis devenea primul autovehicul comercializat în Europa echipat cu nu mai puțin de nouă airbag-uri.

11. Există mai multe tipuri de airbag, și anume: airbag frontal, airbag lateral, airbag tip cortină, airbag central, airbag pentru lunetă, airbag pentru genunchi, airbag centură, precum și airbag pentru pietoni.

Airbag tip cortina

12. Viteza cu care se deschide efectiv un airbag în caz de accident este de aproximativ 300 km/h. Airbag-ul se umflă complet la 0,04 secunde de la momentul impactului, adică de cinci ori mai repede decât are nevoie omul pentru a clipi din ochi.

13. Calculatorul care apreciază utilitatea declanșării airbag-ului ia aceasta decizie în 15 până la 30 de milisecunde de la producerea impactului.

14. Airbag-urile funcționează eficient doar dacă pasagerii poartă centura de siguranță. Astfel, în cazul în care aceștia nu poartă centura, în cazul unui accident, airbag-urile nu se vor declanșa, iar urmările vor fi dintre cele mai grave.

15. Airbag-urile montate defectuos pe o maşină care a fost reparată după ce a fost implicată într-un accident nu se vor umfla suficient sau, și mai grav, pot exploda în faţa pasagerilor. Practic, în cazul unui nou accident, ele devin inutile.

Urmărește-ne pe Google News