Înțelegerea vizează acuzații de corupție și mituire, dar și de încălcare a reglementărilor privind traficul de arme. Acordul trebuie aprobat de judecători din toate cele trei țări, plus autoritățile de reglementare din SUA.
Amenda ar ajunge la 3 miliarde de euro
Grupul aviatic nu a avansat o sumă privind amenda plătită, dar experții se așteaptă ca aceasta să depășească 3 miliarde de euro.
Astfel, suma va depăși cu mult înțelegerea de 671 milioane de lire sterline la care a căzut de acord în anul 2017 grupul industrial britanic Rolls-Royce pentru a închide acuzații similare. Roll-Royce produce turbine și motoare pentru avioane, în vreme ce producătorul auto cu același nume este acum deținut de către nemții de la BMW.
În 2016, compania a descoperit că a există discrepanțe între declarațiile consultanților folosiți cu ocazia anumitor afaceri aviatice. În acel moment a demarat investigația din Marea Britanie.
Parchetul Național Financiar din Franța a deschis o investigație în anul imediat următor, urmat de Departamentul Justiției din SUA în 2018.
Dosarul EADS, pagubă de un miliard de euro
Airbus a fost implicată într-un scandal de corupție de un miliard de euro și în România. Este vorba de celebrul ”Dosar EADS”, demarat de către Direcția Națională Anticorupție.
Ancheta a început în anul 2005 și viza contracte în valoare de aproape un miliard de euro pentru securizarea frontierelor, semnate în anul 2004. Securizarea era o condiție esențială pentru aderarea României la Uniunea Europeană în anul 2007.
Cercetările au pornit în urma sesizării Ministerului de Interne, care acuza că fondurile au fost folosite necorespunzător, iar sumele au fost supraevaluate.
Guvernul a oferit fără licitație acest contract grupului aviatic franco-german, chiar dacă acesta nu avea deloc experiență în privința securizării granițelor.
Contractul presupunea şi furnizarea de aparatură pentru supravegherea frontierei, modernizarea de elicoptere, nave maritime şi dotarea cu echipamente a poliţiştilor de frontieră.
Luați la bani mărunți
În dosar erau vizați foștii miniștri de Interne Marian Săniuță, Dan Nica, Vasile Blaga, dar și Cătălin Harnagea – fost șef al Serviciului de Informații Externe.
Mai erau vizați și oamenii de afaceri Claudiu Florică, denunțător în dosarul Microsoft, și Dinu Pescariu – fost tenismen.
Dosar îngropat în Germania
Dosarul EADS a ajuns ultterior în Germania: presa din această țară scria în 2015 că o sumă de 6,2 milioane de euro s-ar fi dus dinspre EADS spre oficiali români în perioada 2003-2011.
Procurorii germani din Munchen au făcut percheziții atât la EADS Deutschland GmbH, cât și la Airbus Defence & Space, o subsidiară a gigantului aviatic.
Procurorii germani au închis dosarul fără a acuza pe cineva în mod oficial, afirmând că nu există destule probe.
Ulterior, în anul 2018, și procurorii DNA au închis dosarul.
Grup trans-european
Airbus a fost constituit în oglindă cu Uniunea Europeană.
SOGEPA – un fond deținut de statul francez – deține 11% din acțiunile Airbus, GZBV – un fond similar al Germaniei – are un procent identic, în vreme ce SEPI – un holding controlat de Spania, are 4,2% din acțiuni.
Împreună, cele trei state dețin 26,2% din companie și controlează destinul acesteia prin intermediul unui pact.
Restul de 73,7% din acțiuni sunt deținute de investitorii de pe burse.