RĂSPUNS: Depinde ce prevedea contractul de muncă al decedatului. Astfel, dacă soțul dv a fost anagjat în baza unui contract de muncă, în care era stipulată și acordarea unui ajutor de înmormântare în cazul decesului, angajatorul este obligat să acorde acest ajutor financiar, în cuantumul prevăzut în contract. În situaţia în care acesta refuză să vă acorde ajutorul, îl puteţi chema în judecată. Dar, trebuie făcută diferența între ajutorul de înmormântare și ajutorul de deces. Deşi cele două noţiuni fac referire la acelaşi eveniment, ele se diferenţiază în funcţie de sursa din care sunt suportate.
Ajutorul de înmormântare trebuie prevăzut în contract
Ajutorul de înmormântare decurge, așa cum arătam, dintr-o clauză a contractului individual sau colectiv de muncă, unde trebuie menţionată şi valoarea acestui ajutor, pentru situaţia în care un angajat are un deces în familie. Suma respectivă nu este impozabilă, atât în cazul angajatului, cât şi în cazul altor persoane, dacă clauzele din contractele de muncă sau prevederile din legi speciale prevăd acordarea acestuia.
Ajutorul de deces, un drept conferit de calitatea de asigurat
Ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calităţii de asigurat al celui decedat. Cuantumul ajutorului de deces este o sumă fixă, care se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat din anul respectiv. Ajutorul de deces cuvenit pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului reprezintă jumătate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit pentru decesul asiguratului sau al pensionarului. Pentru anul 2017, ajutorul de deces este stabilit la suma de 3.131 de lei. Conform art.129 alin. 1 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, ajutorul de deces se achită în termen de 24 de ore de la solicitare : a) de angajator, în cazul decesului angajatului, respectiv, al unui membru de familie al acestuia; b) de instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia; c) de casa teritorială de pensii, respectiv, de casa de pensii sectorială din București, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului sau al unui membru de familie al acestora. Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data decesului.
Ajutorul de înmormântare poate fi acordat și de primării
În temeiul Legii nr 416/2001 privind venitul minim garantat, în cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de ajutor social sau al persoanei singure beneficiare de ajutor social, primarii pot dispune acordarea unui ajutor reprezentând o parte din cheltuielile cu înmormântarea. Ajutorul acordă unei singure persoane, care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul stabilit în condiţiile dreptului comun sau, în lipsa acestora, persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile cu înmormântarea. Cererea şi actele doveditoare se înregistrează la primăria comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, a sectorului municipiului Bucureşti unde familia din care a făcut parte persoana decedată sau, după caz, persoana singură decedată a beneficiat de ajutor social. Ajutorul se suportă din bugetul local şi poate fi acordat în bani şi/sau în natură.
Citește și: Ajutorul de înmormântare, obligatoriu pentru angajator?