Birourile Electorale ale Secțiilor de Votare (BESV)

Un rol esențial în gestionarea întregului proces electoral, de la deschiderea urnelor și până la centralizarea rezultatelor finale îl au Birourile Electorale ale Secțiilor de Votare (BESV). Acestea sunt formate numai din cetățeni cu drept de vot și au în componență un președinte, un locțiitor al acestuia și cinci membri, pentru comune şi oraşe, respectiv nouă membri, pentru secţiile de votare din municipii şi din sectoarele Bucureştiului, potrivit informațiilor din ghidul publicat pe site-ul oficial al Autorității Electorale Permanente (AEP).

Membrii secţiilor de votare au responsabilitatea de a asigura transparența și corectitudinea votului

Președintele și locțiitorul său sunt numiți de către AEP, în timp ce restul membrilor sunt desemnați din rândul partidelor politice participante la alegeri sau din corpul experților electorali. Președintele biroului electoral al secției de votare este responsabil de supervizarea tuturor activităților din secție, precum și de centralizarea voturilor și trimiterea rezultatelor către autoritățile superioare. În absența președintelui, atribuțiile acestuia sunt preluate de locțiitorul său.

Cine și cum poate deveni membru al unei secții de votare

Pentru a deveni membru al unei secții de votare la alegerile prezidențiale și parlamentare din noiembrie-decembrie 2024 trebuie să faci parte din Corpul experților electorali, gestionat de AEP. Condițiile de admitere sunt destul de stricte, și anume trebuie să ai cetățenia română, să cunoști limba română, să ai drept de vot, să fii într-o stare de sănătate corespunzătoare și să nu fii afiliat la nici o formațiune politică.

În același timp, este nevoie ca persoanele care aplică pentru a deveni membri ai unei secții de votare să fie absolvenți de studii universitare, de preferat în domeniul științelor juridice, și, nu în ultimul rând, să nu aibă condamnări penale​. Membrii birourilor electorale din secțiile de votare sunt desemnați de către partidele care participă la alegerile prezidențiale și cele parlamentare.

Fiecare formațiune politică sau alianță electorală poate să numească reprezentanți pentru a asigura desfășurarea corectă a procesului electoral. Propunerile sunt trimise către biroul electoral de județ sau de sector (în cazul Bucureștiului) pentru a fi validate. Membrii desemnați au responsabilitatea de a supraveghea procesul de votare în secția de votare și de a asigura transparența și corectitudinea acestuia.

Atribuțiile membrilor din secțiile de votare

A fi membru într-o secție de votare implică o serie de responsabilități pentru buna desfășurare a procesului electoral. Printre atribuțiile acestora se numără organizarea propriu-zisă a secției de votare, verificarea identității alegătorilor care se prezintă la urne, supravegherea procesului de vot și asigurarea respectării normelor legale în vigoare.

Membrii birourilor electorale din secțiile de votare sunt desemnați de către partide

De asemenea, membrii biroului electoral al secțiilor de votare trebuie să fie prezenți la sediul acesteia pe durata întregii zile în care are loc votul și să asigure centralizarea și raportarea corectă a rezultatelor după închiderea urnelor. În realizarea atribuțiilor ce revin BESV, membrii acestuia exercită o funcție care implică autoritatea de stat și au obligația să exercite această funcție în mod corect și imparțial, potrivit Ghidului BESV de pe site-ul Roaep.ro.

În același timp, orice membru al unei secții de votare este obligat să facă cunoscute alegătorilor numele, prenumele și funcția poe care o dețin în cadrul BESV prin intermediul unui ecuson, pe care trebuie să-l poarte asupra lor și la vedere. În mod evident, membrii secției de votare trebuie să aibă un comportament decent, bazat pe respect, bună-credință, corectitudine și amabilitate în relațiile cu ceilalți membri ai BESV, precum și cu alegătorii și cu persoanele acreditate, fiindu-le interzise manifestările indecente.

Trebuie spus că reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice și alianțelor electorale sau organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri în cadrul BESV nu pot primi și nu pot exercita alte însărcinări în afara celor prevăzute de lege.

Interdicții și drepturi pentru membrii secțiilor de votare

Conform prevederilor OUG nr. 21/2024, art. 4 (1), candidații la alegeri, soțul, soția, rudele și afinii acestora până la gradul al treilea inclusiv nu pot să fie membri ai birourilor electorale din secțiile de votare, nici în țară, nici în străinătate. După rămânerea definitivă a candidaturilor, persoanele aflate în situația de incompatibilitate prevăzute la alin (1) sunt înlocuite imediat din calitatea lor de membru în biroul electoral, la solicitarea celor care le-au propus.

Totodată, în cazul în care un membru al biroului electoral este chemat să participe la adoptarea unei decizii sau a unei hotărâri care privește în mod direct sau indirect un candidat cu care are relații de rudenie de gradul patru, acesta este obligat să-i informeze pe ceilalți membri ai biroului electoral și să nu ia parte la adoptarea acelei hotărâri.

Membrii secţiilor de votare asigură centralizarea și raportarea corectă a rezultatelor votului

În schimb, legislația electorală actuală prevede și că membrii birourilor electorale din secțiile de votare au dreptul să primească, la cerere sau din oficiu, o zi liberă plătită de la locul de muncă, în ziua următoare votării, pe baza unei adeverințe emisă de biroul electoral de circumscripție județeană, de biroul electoral de circumscripție al sectorului municipiului București sau de AEP, după caz, conform aceluiași Ghid BESV.

Cât câștigă membrii din secțiile de votare

Membrii birourilor electorale din secțiile de votare sunt remunerați pentru activitatea pe care o desfășoară pe durata întregului proces electoral. La alegerile prezidențiale și parlamentare care vor avea loc la finalul acestui an, pentru activitatea desfășurată în cadrul birourilor electorale se vor acorda aceleași indemnizații ca la alegerile locale și cele europarlamentare din luna iunie, conform OUG nr. 98/2024, după cum urmează:

  • 330 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, locțiitorii acestora și operatorii de calculator;
  • 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, alții decât cei prevăzuți la punctul precedent;
  • 300 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale județene, ai birourilor electorale de circumscripție județeană, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, ai oficiilor electorale, pentru președintele Biroului Electoral de Circumscripție al Municipiului București, pentru locțiitorii acestora, precum și pentru ceilalți membri ai acestor birouri electorale;
  • 170 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;
  • 200 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene, al birourilor electorale de circumscripție județeană, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, al oficiilor electorale, al Biroului Electoral de Circumscripție al Municipiului București, precum și pentru statisticienii acestora;
  • 350 de lei pe zi de activitate pentru președintele fiecărui Birou Electoral Central, locțiitorul acestuia și ceilalți membri ai Biroului Electoral Central;
  • 300 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al fiecărui Birou Electoral Central, precum și pentru statisticienii acestora;
  • 330 de lei pe zi de activitate pentru președintele biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, pentru locțiitorii acestora, precum și pentru ceilalți membri ai acestor birouri electorale;
  • 250 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, precum și pentru statisticienii acestora;
  • 730 de lei pe zi de activitate pentru președinții și locțiitorii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate;
  • 660 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care îndeplinesc și atribuțiile operatorilor de calculator;
  • 600 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, alții decât cei prevăzuți la precedentele două puncte;
  • 350 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale pentru votul prin corespondență și pentru locțiitorii acestora;
  • 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
  • 330 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
  • președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, care îndeplinesc și atribuțiile birourilor electorale pentru votul prin corespondență, locțiitorii acestora și membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc în plus o indemnizație fixă de 350 de lei, sub condiția recepționării de plicuri privind exercitarea votului prin corespondență.

Urmărește-ne pe Google News