Potrivit proiectului de lege, Institutul de Politici Parlamentare, Parlamentarism şi Proceduri Legislative este un „for naţional ştiinţific, cu personalitate juridică, de drept public” şi funcţionează sub coordonarea Parlamentului României.
Instituția are ca scop fundamentarea ştiinţifică şi practică a soluţiilor de perfecţionare a organizării şi funcţionării autorităţilor publice parlamentare şi a instituţiilor din subordinea lor, prezentând rapoarte de activitate trimestriale Parlamentului României.
În plus, forul organizează cursuri de perfecţionare pentru aleşii locali şi naţionali, dar şi pentru cei care doresc, în viitorul apropiat, să ocupe o poziţie parlamentară, senator sau deputat sau o funcţie publică parlamentară, de execuţie sau de conducere.
Inițiator: Parlamentul României reprezintă una dintre instituţiile primordiale ale unei democraţii constituţionale, fiind organul reprezentativ suprem al poporului român
Inițiatorul mai precizează că adresa institutului este Calea 13 septembrie nr. 1 – 3 Bucureşti, adică adresa Senatului României.
Finanţarea institutului se face din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, care vor fi acordate începând cu 1 ianuarie 2019, se menţionează în propunerea legislativă.
„Conform unor barometre de opinie publică ale unor companii europene din domeniu (realizate atât în 2012 cât şi în 2013), circa 15% dintre români cunosc modul cum funcţionează Parlamentul României şi doar 20% dintre cei care doresc să devină demnitari ai Legislativului au anumite informaţii despre procedurile parlamentare şi modul de organizare a Senatului sau Camerei Deputaţilor”, menţionează iniţiatorul în expunerea de motive.
Alexandru Băișanu precizează că, „în România, sistemul public decizional este guvernat de principiul separaţiei puterilor în stat, iar Parlamentul României reprezintă una dintre instituţiile primordiale ale unei democraţii constituţionale, fiind organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”.
„Necesitatea unui astfel de institut în subordinea Parlamentului României poate fi demonstrată cu argumente vaste, care pot face şi obiectul unui curs universitar de specialitate, dar cel mai important punct de sprijin este dat chiar de acquis-ul comunitar care ne leagă de instituţiile europene: suntem încă printre ultimele ţări din Uniunea Europeană care nu are o instituţie sau orice alt gen de autoritate cu utilitate publică care să gestioneze politica parlamentară la nivel naţional din perspectivă academică şi ştiinţifică”, susţine iniţiatorul.
Proiectul de lege a fost înregistrat la Senat, care este primă Cameră sesizată, Camera Deputaţilor fiind for decizional.