„Fiecare școală are o situație particulară pentru că structura organizatorică a școlii și arhitectura diferă, numărul de elevi și profesori diferă, ori toate aceste lucruri trebuie adaptate. În această perioadă există foarte multă confuzie, se suferă datorită lipsei de coordonare și lipsei de informare”, a declarat Alexandru Rafila la Digi24.
Reprezentantul României la OMS a spus că fiecare școală trebuie să se adapteze propriului profil.
„Dacă spunem că noi suntem flexibili și unitatea de învățământ, împreună cu inspectoratul și cu DSP-ul, ia decizia cum trebuie să funcționeze școala, atunci lucrul acesta trebuie să se și întâmple în realitate. Adică, această flexibilitate trebuia explicată tuturor ierarhiilor.
Exemple, scenariul roșu într-o școală din mediul rural cu opt elevi sau galben. Are rost ca elevii să facă prin rotație? Pot să păstreze distanța între ei pentru că sunt doar opt elevi, nu este nevoie de altceva decât să îi informăm și să respecte regulile, iar ele pot să se desfășoare chiar dacă localitatea în care sunt ei să spunem este în zona galbenă, poate să se desfășoare activitatea corespunzătoare zonei verzi pentru că sunt puțini”, a explicat Rafila.
Nu este singurul exemplu pe care îl dă în acest sens.
„Un profesor de geografie este diagnosticat cu Covid-19, el predă la 5 clase diferite, decizia care rezultă automat dacă respectăm reglementarea este că noi trebuie să închidem școala pentru că acel profesor ar fi putut transmite infecția. Un profesor de la gimnaziu nu merge printre elevi, stă la catedră și nu se întâmplă altceva decât să predea o lecție de la câțiva metri de ei, el are mască, elevii au mască, posibilitatea de transmiterea a infecției este minimă. Acolo în ordin scrie că se face o anchetă epidemiologică”, punctează Rafila.
„O problemă legată e purtatul măștii la elevi. Trebuie să găsim un mecanism prin care elevii să poată să respire, să stabilim că în pauze ei stau în aer liber și stau fără mască. Nu poți să pui un copil să stea cu mască 5-6 ore neîntrerupt este utopic să crezi așa ceva. Mai ales dacă este înghesuit într-o clasă cu 36 de elevi cu 72 de paravane separatoare, nu poți să desfășori o activitate care să țină cont de gradul de suportabilitate al copilului și atunci îl educi, dar și să-i faci un mediu favorabil.
Cred că ar fi puncte de câștigat de Ministerul Educației dacă ar avea măcar acum în ceasul al 12-lea o strategie care să favorizeze aplicarea acestor măsuri benevol. ”
Rafila a mai spus că începerea școlii va veni și cu o creștere a numărului de cazuri de coronavirus, însă este important ca aceasta să fie moderată și să rămână în zona populației tinere, deoarece această categorie face forme ușoare ale bolii.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro