Vina primară, în cazul unui copil care nu înțelege ce citește, o poartă metodele de predare, nu potențialul său, arată studiile din domeniul literației. În România, potrivit ultimelor testări internaționale PISA, 44% dintre copii se află în această categorie.
Aici își propune să intervină alfabetar.ro, o platformă gratuită dedicată tuturor cadrelor didactice din România care doresc să își ajute elevii să învețe să scrie, să citească și să înțeleagă ce citesc.
Și nu e vorba doar despre copiii de grădiniță sau de școală primară, care abia descifrează alfabetul, ci și despre cei de gimnaziu, care astfel pot recupera decalajele.
„Noi credem că fiecare copil din România, indiferent unde s-a născut, dacă în primii cinci ani de școală cunoaște o sută de povești, are fundația necesară pentru a progresa”, spune Maria Gheorghiu, președintele Asociației OvidiuRo, care dezvoltă programul „Citește-mi 100 de povești” și este parte din proiectul Alfabetar.
Nivelul copilului, în culorile semaforului
Pe site-ul Alfabetar, educatorii, învățătorii și profesorii au butoane dedicate care îi duc către resursele potrivite.
La început, primesc acces la teste de evaluare pentru a înțelege nivelul la care este fiecare copil în parte.
„Oferă un raport foarte scurt, ușor de înțeles. E bazat pe un scor unic, indicele de literație a copilului testat. Ai în spate un sistem de semaforizare, cu trei zone, nivelul verde, nivelul înalt de alfabetizare, un nivel galben, funcțional, unde nu ai lipsă de alfabetizare, copilul e funcțional și apoi ai o zonă roșie, unde copilul nu este funcțional”, explică Dragoș Iliescu, chief scientist la Brio, companie educațională care, de asemenea, s-a implicat în proiect.
După ce au văzut care este nivelul copiilor, profesorii au la dispoziție mai multe resurse pentru a-i sprijini: cursuri, materiale pedagogice, o bibliotecă virtuală.
„Dacă un copil, după ce a parcurs procesul de evaluare, observăm că nu recunoaște sunete sau nu poate despărți în silabe, atunci este nevoie de intervenție pe zona de conștientizare fonologică și fonetică. Dacă unui copil îi ia mult să citească o carte sau citește fără expresivitate, atunci vorbim de intervenție pe zona de fluență. Dacă nu înțelege ce citește, atunci e nevoie de o intervenție pe zona de comprehensiune”, explică Daniela Stoicescu, președintele Asociației InfinitEdu, una dintre organizațiile care au lucrat la realizarea Alfabetarului.
În contextul pandemiei, pierderile de învățare sunt chiar mai mari decât înainte. Se estimează că 24 de milioane de copii, la nivel global, ar putea abandona școala din cauza crizei sanitare cauzate de Covid-19.
„Într-o eră digitalizată, în care e nevoie să știm din ce în ce mai mult, să reflectăm asupra textelor citite, să gândim în profunzime la ele, să scriem mesaje, să ne exprimăm punctele de vedere, să gândim critic și creativ, ei bine, în această lume, noi nu reușim să formăm aceste competențe de bază”, este de părere Daniela Stoicescu.
ALFABETAR este o platformă Edu Networks, creată cu sprijinul organizațiilor OvidiuRo, Noi Orizonturi, InfinitEdu, Asociația Valori în Educație și Cu Alte Cuvinte.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro