Atunci când vrei să cumperi o maşină trebuie să pui în balanţă absolut toate „ingredientele” din viaţa unei maşini: preţ de achiziţie, preţul combustibilului, costul primelor revizii, schimbarea distribuţiei, consumul în raport cu numărul de kilometri realizaţi anual sau deprecierea autoturismului. În urmă cu câţiva ani, diselurile râdeau în nas „benzinelor”, chiar dacă şoferii le foloseau mai mult pentru mediul urban şi câteva drumuri mai lungi. Asta pentru că motorina era mult mai ieftină decât benzina, traficul urban era mai lejer şi… nu exista criza! Cum lucrurile nu mai stau chiar aşa, balanţa a început să încline în favoarea maşinilor pe benzină. Salvarea dieselurilor ar putea veni dintr-un consum ridicol de mic. Aşa ne-a fost prezentat şi Chevrolet Aveo echipat cu motorul diesel de 1.3 litri.
În cadrul unui drive-test internaţional, între oraşul sloven Portoroz şi Aeroportul din Veneţia, Italia, echipa românească a trebuit să se „confrunte” cu vecinii de la vest într-o cursă a cărei miză a fost cel mai mic consum. Producătorul dă pentru acest model un consum mediu extraurban de 3,7litri la suta de kilometri! La începutul cursei am fost avertizaţi asupra recordului… 3,3 litri la suta de kilometri!
În ziua testului, nici nu se dăduse bine startul cursei că echipele de unguri cât şi cele de români repetau cu îndârjire strategia: oprim farurile, aerul condiţionat nu va fi pornit sub nici o formă nici măcar ventilaţia, fără muzică, scoatem GPS-ul din priză şi cine îndrăzneşte să deschidă vreun geam sare afară din maşină drept pedeapsă!„Poftim?! Aveam de gând să facem aşa ceva?!” Pe un drum de 200 de kilometri pe o autostradă care se anunţa aglomerată încă din primii kilometri într-o zi însorită, la peste 25°C? Pentru nimic în lume! Împreună cu coechipierul aveam de gând să savurăm drumul în condiţii umane. Mai mult, ce se putea compara cu satisfacţia de a sta picior peste picior şi a spune oficialilor: „Maşina voastră consumă mult!”Am demarat normal, am schimbat vitezele la turaţii mari, am dat aerul condiţionat la maxim şi am setat radioul pe pun post cu muzică italienească de calitate. Asta în timp ce colegii pierdeau kilograme bune prin transpiraţie şi încercau o viteză constantă… Uşor-uşor consumul a început să se stabilizeze, la drum întins la 4,9 litri al suta de kilometri. Am început să rânjim satisfăcuţi că în scurt timp vom ajunge la 5 litri la sută deschizând astfel apetitul maşinii! Aşa că am apăsat mai tare pedala de acceleraţie. Nu ştim exact ce s-a întâmplat, ce-a fost ascuns sub capotă, pentru că la un moment dat consumul chiar a început s-o ia razna! Şi nu în direcţia în care credeam noi… 4,8 la sută, 4,7 la sută şi tot aşa până la 4,5 la sută unde a rămas până la final indiferent de „eforturile” noastre de a „îndopa” motorul cu combustibil! Aveo pur şi simplu nu a vrut să consume mai mult!Să fie motorul de 1,3 litri moştenit de la Opelul Corsa, să fie tehnologia ECO sau calitatea diferităa combustibilului de la vecini? Nu am aflat încă, dar un lucru e sigur… Aveo diesel consumă puţin!
În testul cu pricina, în timp ce colegii încercau să oprească orice consumator pentru a câştiga un consum economic, noi am „chinuit” maşina pentru a obţine un consum cât mai mare… Acum, suntem convinşi, că pe un traseu similar, cu un regim de şofat normal, maşina chiar e capabilă să se încadreze în consumul dat de producător, 3,6 litri la suta de kilometri!
Cert e că la finalul testului, când toţi competitorii au ajuns la punctul de control a consumului, câştigătoare a fost o echipă din tabăra ungară. Vecinii au reuşit să scoată un consum de 3,3 litri la suta de kilometri! Restul echipelor, din ambele ţări au reuşit să ajungă la 3,4 – 3,6 litri la suta de kilometri, cu sacrificiile corespunzătoare… Noi? Am atins obiectivul stabilit încă de la start, adică acela de a scoate cel mai mare consum în condiţii de confort maxim.
În ceea ce priveşte confortul, Aveo e o maşină confortabilă cu finisaje simple dar realizate cu bun simţ care excelează la capitolul dotări. Noul motor diesel vine echipat standard cu funcţia start/stop, ceea ce, conform oficialilor General Motors asigură un consum mult mai redus în regim urban, varianta ECO anunţând o valoare de numai 4,2 litri/100 km în oraş. Aşa cum am mai spus Chevrolet Aveo 1.3D ECO anunţă un consum mediu de 3,6 litri/100 km, iar emisiile CO2 se cifrează la doar 95 g/km. Maşina mai are în dotările de bază pilot automat sau conexiune USB pentru sistemul audio plus scaune moi ergonomice şi fel de fel de spaţii de depozitare.Modelul Chevrolet Aveo Sedan echipat cu motorul diesel de 1,3 litri şi 75 CP are, conform producătorului, un consum mediu de 3,7 litri/100 km, cea mai bună valoare din segmentul sedanurilor de clasă mică cu motoare diesel comparabile, devenid astfel cel mai economic sedan din Europa. Versiunea Aveo Sedan de 95 CP stă şi ea foarte bine, cu un consum mediu de 4,1 litri/100 km.
Ca preţuri, cel mai ieftin Aveo diesel (1.3D 75 CP LS) costă 13.100 euro. Dotările de siguranţă standard de care dispune nivelul de bază LS (6 airbaguri, ABS, ESP, HSA – sistem de asistenţă la pornirea în rampă). Varianta Aveo Sedan cu această motorizare costă cu 200 euro mai mult, având un preţ de pornire de 13.300 euro. Versiunea de 95 CP a motorului diesel (şi care are cutie manuală cu 6 trepte, nu doar cu 5 trepte, ca varianta de 75 CP) porneşte de la 14.310 euro pentru hatchback, respectiv 14.510 euro pentru sedan, nivelul de echipare de bază fiind LT Plus, mult mai bogat decât LS.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro