Sfideaza legea gravitatiei, fac viraje ametitoare la viteze de peste 350 km/h, totul in nemarginirea cerului. Cei patru ‘soimi ai Romaniei lasa fara suflare, de fiecare data, miile de oameni stransi la spectacolele aeriene. Urmatoarea demonstratie va fi pe 31 mai, iar pregatirile sunt in toi pe Aerodromul Clinceni, unde se va desfasura show-ul. Libertatea a avut privilegiul de a testa un zbor chiar in avionul lui Catalin Prunariu.
‘E timpul sa rupem bariera dintre avioanele de acrobatie si publicul care ne priveste. Chiar vreau ca oamenii care vin la mitingurile noastre aeriene sa impartaseasca senzatiile simtite in aer. Aceasta a fost initiativa lui Catalin Prunariu, 32 de ani, fiul singurului roman care a iesit in spatiu si managerul celei mai tari echipe de acrobatie aeriana, Hawks of Romania (n.r. – Soimii Romaniei), concretizata intr-o invitatie la zbor in formatia de patru aeronave Extra 300L.
Asa ca am urcat in micutul aparat capabil de manevre care solicita si cei mai antrenati piloti. Zborul cu o cursa de pasageri in comparatie cu experienta din Extra 300L pare o calatorie cu trenul. In primul rand, cele patru avioane din formatie zboara atat de aproape incat in timpul anumitor manevre pare ca se ating.
Daca intr-o prima faza zborul e in linie dreapta, in nici jumatate de secunda aparatele pot fi asezate invers, rotite sau pot efectua loopinguri bruste. Toate manevrele in formatie, adica avioanele sunt pe aceeasi pozitie pe tot parcursul programului. Pentru un necunoscator intreg zborul privit din avion iti creeaza senzatia unei curse intre patru avioane care par sudate intre ele.
Am decolat de pe Clinceni
Inaintea zborului propriu-zis Catalin mi-a explicat cativa parametri ai numarului de acrobatie. Am zburat la 1.000 de metri altitudine si am atins chiar 400 de km/h. Centurile de siguranta au fost stranse temeinic, fapt ce m-a ajutat enorm in
timpul loopingurilor datorita fortelor gravitationale
Reporterul Libertatii l-a „secondat” pe pilot
Cand esti sus, realizezi ca in caz de dezastru nu exista nici o sansa de scapare din cauza vitezei si a distantei mici fata de pamant, de nici un kilometru, asa ca incerci sa savurezi orice miime de secunda. Pentru piloti, lucrurile stau altfel. Nervii sunt intinsi la maximum si fiecare moment e constientizat, tocmai de aceea pana acum ‘soimii
au impresionat prin exactitatea milimetrica, fiecare exercitiu fiind aplaudat de la sol. Urmeaza sa impresioneze iar pe 31 mai, la Clinceni.
Experienta zborului cu susul in jos
In timpul unui looping am suportat forte de aproape 4G. Stare de somn pentru mine, rutina pentru ‘soimi. Prima senzatie cand greutatea corpului se resimte de 4 ori mai mare e de moleseala, mainile si picioarele devin inutilizabile, capul cade intr-o parte, iar obrajii devin grei ca de plumb, din cauza sangelui care se scurge spre picioare