Musk a dormit la birou. A concediat angajați și directori la discreție. Și s-a plâns că societatea este aproape de faliment. Acest lucru se întâmpla în 2018 la Tesla, pe măsură ce producătorul auto se chinuia să crească producția pentru primul său model destinat pieței largi, Model 3.

Cum a arătat „iadul producției” la Tesla

„A fost înfiorător”, spunea Musk atunci pentru ziarul american. Erau momente când nu pleca de la fabrica din Fremont, California, câte trei-patru zile. Miliardarul a numit experiența drept „iadul producției” pentru Tesla.

De-a lungul timpului, Musk a dezvoltat un sistem pentru managerierea companiilor sale, respectiv perioade dureroase, tratament de șoc pentru angajați, alarmism și punerea companiei în fața familiei și prietenilor, spun jurnaliștii NY Times. 

Fără două treimi din angajați

Musk folosește multe din acele tactici și la Twitter. De luna trecută până acum, Musk a concediat 50% din cei 7.500 de angajați ai Twitter, iar alți 1.200 și-au dat demisia.

Luni, acesta a început o altă rundă de concedieri, potrivit unor surse citate de ziarul american. Musk a scris pe Twitter că a dormit în biroul din San Francisco și că le-a vorbit angajaților despre posibilitatea ca societatea să intre în faliment dacă nu va reuși să schimbe situația. A spus că se așteaptă ca angajații care vor să lucreze la „Twitter 2.0” să fie de acord cu viziunea sa de a lucra „hard core”.

David Deak, care a lucrat la Tesla între 2014 și 2016 ca manager senior pentru inginerie, unde a supravegheat lanțul logistic de materiale pentru baterii, a spus că Musk „înflorește în circumstanțe existențiale”.

Asemănările cu ce a făcut Musk la Tesla și la SpaceX sunt evidente, spune Tammy Madsen, profesor de management la Universitatea din Santa Clara.

Până acum, Musk a concediat 50% din cei 7.500 de angajați ai Twitter | Foto: EPA

Ce obțin angajații Twitter dacă depun eforturi mari?

Dar nu este clar dacă va găsi mijloacele de a motiva angajații de la rețeaua socială la fel cum a făcut la celelalte companii, când a anunțat ca scop o revoluție planetară: trecerea de la mașini pe combustibili fosili la cele electrice și trimiterea de oameni în spațiu.

„La Tesla și la SpaceX abordarea a fost mereu de risc mare, recompensă mare. Twitter a fost mare risc, dar întrebarea este: care este recompensa care reiese”, se întreabă dr. Madsen.

Musk nu a răspuns solicitării jurnaliștilor NY Times de a comenta situația. Duminică, Musk a avut o întâlnire cu angajații de pe vânzări ai companiei și luni i-a concediat, conform ziarului. La finalul săptămânii trecut l-a concediat pe Robin Wheeler, un director executiv senior de vânzări.

Ies pe o ușă și intră pe alta, fiindcă Twitter deja contactează anumiți ingineri care și-au dat demisia pentru a le cere să se întoarcă, spun sursele NY Times. Într-o întâlnire cu angajații, Musk a spus că societatea nu plănuiește noi concedieri.

Amenințarea falimentului a funcționat anterior

La companiile conduse de Musk, tiparul de a spune că firmele sunt aproape de faliment a fost des. La Tesla, în 2008, Musk a reușit în timpul crizei financiare să obțină o investiție de 50 de milioane de dolari de la Mercedes. Musk a spus atunci că investiția a venit în ultima oră a ultimei zile de plată a salariilor și că ar fi avut probleme două zile mai târziu.

A spus același lucru la SpaceX, afirmând că atât SpaceX, cât și Tesla, au mai bine de 90% șanse că „valoreze zero”.

În 2017, Musk a spus că SpaceX trebuie să lanseze rachete o dată la fiecare două săptămâni sau o să intre în insolvență, conform unui fost executiv care a solicitat anonimatul.

Iar la o companie care avea ca scop să facă posibilă viața „multiplanetară”, amenințarea falimentului era un factor motivațional. De atunci, SpaceX a lansat cu succes multe rachete în spațiu și le-a aterizat cu bine pe Pământ.

Abordare „tipică Elon”

Ulterior, Musk s-a întors la instrumentul său favorit: postările pe Twitter. Miliardarul a spus anul trecut că dacă ar veni „o recesiune severă globală”, atunci capitalul ar putea să nu mai fie la îndemână, iar un faliment pentru producătorul de rachete „nu este imposibil”.

O atmosferă de criză și austeritate autoimpusă îi dă lui Musk acoperirea pentru schimbări drastice, concedierea de manageri și a unui număr mare de salariați, au spus doi foști executivi de la Tesla.

De asemenea, îi pregătește pe cei care rămân să lucreze în condiții extreme pentru a aduce la împlinirea dorințele sale. Abordarea de la Twitter, unde Musk a concediat mii de angajați, a fost „tipică Elon”, spune Deak.

Perioada în care dormea pe o canapea la Tesla

Haosul de la rețeaua socială este familiar pentru cei care au lucrat la Tesla atunci când compania încerca să își crească producția la Modelul 3. În mai 2017, Musk a trimis un e-mail cu limbaj similar: „Tesla trebuie să fie hardcore (extrema – n.r.) și pretențioasă”. „Nota de trecere la Tesla este excelența, pentru că asta e necesară să fie”, mai scria atunci, citat de publicația americană.

În anul care a urmat, Musk a dormit pe podeaua sălii de conferințe a fabricii, l-a concediat pe vicepreședintele responsabil de partea de inginerie și a lucrat câte 120 de ore pe săptămână. Consiliul de administrație devenise îngrijorat de munca depusă de Musk și de folosirea de somnifere.

În 2018, Musk a avut probleme și cu autoritățile. Comisia de Valori Mobiliare, supraveghetorul bursei din SUA, l-a dat în judecată pe Musk după ce a anunțat că va delista Tesla de pe bursă, afirmând pe Twitter că „finanțarea este asigurată”. Ulterior, acesta a ajuns la un compromis cu agenția.

Elon Musk, CEO-ul Tesla | Foto: Profimedia

Procesul de 56 de miliarde de dolari

Anul acesta, Musk a cheltuit milioane de dolari în încercarea sa de a nu mai cumpăra Twitter. Inițial a anunțat achiziția rețelei cu 44 de miliarde de dolari, apoi a anunțat că nu mai cumpără compania, deoarece Twitter a mințit când a fost vorba de procentul conturilor false, estimat la 5% de companie. Însă Twitter l-a dat în judecată și Musk s-a răzgândit, cumpărând într-un final rețeaua socială.

Acum Musk este din nou în justiție, fiind atacat în instanță pachetul său de compensație de 56 de miliarde de dolari acordat de Tesla. 

În tribunalul din Delaware, Musk a recunoscut că atunci când ia decizii fără să se consulte cu alți oameni probabilitatea ca acele decizii să fie greșite este mare. Tot acolo, el a respins comparațiile între ceea ce făcea la Tesla când trebuia să crească producția Model 3 și ce face acum la Twitter, afirmând că ceea ce face acum la rețeaua socială este „mai ușor”.

Foști angajați ai lui Musk pun acum la îndoială dacă tacticile sale de management vor da roade la Twitter. Tesla și SpaceX erau în stadii incipiente de creștere atunci când Musk le spunea tuturor să facă eforturi. Dar Twitter este o companie mult mai matură, care a performat fără consistență timp de ani buni.

Deak spune că tehnicile sale sunt bune pentru startup-uri și companii aflate pe creștere, nu pentru a construi una stabilă. 

Devotament inspirațional

Devotamentul total al lui Musk pentru o companie este deseori inspirațional, dar se poate transforma și într-o cultură toxică din cauza temerilor privind căutarea de țapi ispășitori, spun trei foști manageri de la Tesla și SpaceX.

Pentru Musk, refacerea Twitter este un job part-time, căci el este în continuare directorul executiv al SpaceX și Tesla. La SpaceX se concentrează mai mult pe proiectarea de rachete decât pe management, a spus Musk recent.

Dar antreprenorul conduce și alte firme: Boring Company – care face tuneluri pe sub mari orașe în încercarea de a revoluționa traficul și Neuralink – care vrea implantarea de cipuri în creier și realizarea unei interfețe între creier și calculator.

Proprietarul SpaceX și CEO-ul Tesla, Elon Musk | Foto: EPA

Acționarii se plâng de multitaskingul lui Musk

Multitaskingul lui Musk a devenit o problemă în procesul deschis de o serie de acționari Tesla cu privire la pachetul său de 56 de miliarde de dolari.

Săptămâna trecută, după ce un avocat l-a acuzat că își neglijează îndatoririle la Tesla, Musk a spus că implicarea sa la Twitter este temporară. Acesta intenționează să își reducă timpul petrecut la Twitter și să găsească un director executiv.

Urmărește-ne pe Google News