Orașele inteligente își pot ține locuitorii informați în timp real și le pot oferi servicii la orice oră din zi și din noapte.
Aceste orașe spun că folosesc Inteligența Artificială pentru a face comunitățile mai sigure, cu condiții mai bune de trai, cu servicii mai bune pentru rezidenți.
Dar cum știm că acest lucru este adevărat?
Municipalitățile din Amsterdam și Helsinki încearcă acum să ofere o dovadă de transparență și au decis să lanseze site-uri în care explică exact cum funcționează algoritmii, notează The Register.
Ambele site-uri au fost dezvoltate de Saidot, o companie finlandeză care oferă instrumente pentru a ajuta autoritățile publice să își explice cât mai clar inițiativele ce folosesc Inteligența Artificială.
Ele oferă o prezentare generală a fiecărui sistem, dau detalii despre datele adunate, explică felul în care aceste date sunt folosite și spun dacă un om a fost implicat în cele din urmă în luarea deciziilor.
Cum folosește Amsterdam Inteligența Artificială
Site-ul care detaliază situația din Amsterdam, capitala Olandei, este încă în versiunea beta și include trei algoritmi.
Primul este cel care monitorizează parcările din oraș. În acest caz, algoritmii arată dacă mașinile parcate în Amsterdam sunt parcate corect și dacă taxa a fost plătită.
În acest scop, mașini cu camere video trec pe lângă cele 150.000 de spații de parcare din oraș și scanează numerele de înmatriculare ale autoturismelor, pe care le trimit apoi în baza de date, unde se verifică dacă mașinile au dreptul de a parca.
După ce se dovedește că cineva nu a plătit taxa de parcare, un inspector analizează dacă este vorba despre un caz special și ia o decizie finală, pe baza pozelor de la fața locului, explică site-ul.
Un alt algoritm folosit de municipalitatea din Amsterdam adună reclamațiile rezidenților cu privire la spațiile publice. Algoritmul facilitează petițiile locuitorilor, ghicind către ce departament al primăriei trebuie direcționate.
Algoritmul recunoaște cuvinte precum ”gunoi”, ”trotuar”, pentru a determina unde se încadrează fiecare plângere în parte.
Un al treilea algoritm dezvăluit de municipalitatea din Amsterdam este cel care monitorizează situația camerelor sau apartamentelor închiriate în regim turistic – o problemă tot mai mare în capitala Olandei, unde spațiile de locuit sunt într-un număr limitat.
Algoritmul trebuie să stabilească dacă proprietarii respectă regulile din oraș, care limitează numărul de zile în care proprietatea poate fi închiriată și numărul de oaspeți ce pot fi primiți.
Inteligența Artificială oferă astfel angajaților din primărie datele necesare pentru anchetele care urmăresc eventualele ilegalități.
“Algoritmii joacă un rol tot mai important în viețile noastre. Împreună cu Helsinki, suntem într-o misiune de a crea cât mai multă înțelegere cu privire la algoritmi și de a arăta mai multă transparență în modul în care le folosim”, a spus Touria Meliani, viceprimar al orașului Amsterdam.
Cum funcționează Inteligența Artificială în Helsinki
Capitala Finlandei a lansat la rândul ei un site unde detaliază cinci feluri în care utilizează Inteligența Artificială.
Primele trei exemple vizează roboți care răspund la solicitările rezidenților pe tema parcărilor, a maternității și a sănătății în general.
În cazul întrebărilor adresate de finlandezii din Helsinki pe tema maternității, spre exemplu, cel care răspunde este robotul NeRo.
Acesta este disponibil non-stop, în limba finlandeză, și răspunde la întrebări pe tema sarcinii sau a sănătății noilor născuți. Robotul poate răspunde și la întrebări pe tema problemelor dentare ale copiilor sau pe tema nutriției și nu numai.
Robotul, instruit în prealabil cu ajutorul medicilor, nu dă doar sfaturi, ci îi poate conecta pe clienți cu un asistent medical ce poate oferi sfaturi mai complexe și mai aplicate.
În toate cele trei cazuri, serviciul oferă răspunsuri automate și este disponibil non-stop, o completare necesară pentru serviciile de comunicare asigurate de oameni.
Un algoritm este folosit și de Biblioteca Centrală Oodi, care oferă clienților recomandări de cărți pe baza analizei intereselor lor și a feedback-ului transmis.