De când a început pandemia, Anna a trăit mereu cu frica de-a lua COVID. Anul trecut, în perioada stării de urgență, părinții împreună cu fratele său ieșeau în jurul blocurilor, ca să ia o gură de aer. Anna rareori îi însoțea.
„Dacă am și eu COVID? Dacă o să mor? Dacă îi dau și lui Eric (fratele său de 9 ani, care nu e vaccinat – n.r.)”, îi spunea mamei ei, Irina Bulbariu. Părintele crede că acesta a fost primul atac de panică din viața fiicei sale, după ce a fost sunată de la școală că un coleg e bolnav.
Pe lângă profesia de avocat, Irina este studentă la un masterat de psihologie. Face studii în acest domeniu ca să-și înțeleagă mai bine copiii.
Terapie cu consilierul de la școală
Din noiembrie, de când și-a pierdut bunicul din cauza COVID, anxietatea ei a crescut. „Anna se simte vinovată pentru tataie, deși noi i-am spus că nu știm de unde s-a infectat, mai ales că noi ne-am testat și am ieșit cu toții negativ”.
După ce a murit bunicul său, Anna a făcut terapie cu consilierul de la școală. A vorbit doar despre această pierdere.
„Nu știu ce au discutat. Mi-a zis doar că a plâns și că uneori se mai trezește noaptea și plânge după tataie. M-a întrebat dacă și eu fac asta. I-am zis că da și că este normal să ținem doliu după el”, povestește mama Annei.
Adolescenta s-a vaccinat pe 2 iunie. A fost primul copil din România vaccinat de Valeriu Gheorghiță. A făcut-o pentru că voia să-și îmbrățișeze prietenii și ca să nu o piardă și pe bunica, ea fiind și mai vulnerabilă în fața COVID-ului.
Însă nici după ce s-a vaccinat teama nu a dispărut. Fata nu și-a văzut bunica decât de trei ori de la începutul pandemiei, la sala de sport unde face volei este singura dintre fete care poartă mască, iar la școală e stresată din cauza colegilor care nu poartă corect masca și nu sunt vaccinați – doar alți doi colegi sunt vaccinați, în afară de ea.
Pandemia a provocat depresie și anxietate în rândul elevilor
Un sondaj al Consiliului Național al Elevilor arată că unu din trei elevi a avut mai mult de 10 episoade de anxietate în primul an de pandemie și aproape unu din cinci a experimentat la fel de frecvent stări depresive.
În noiembrie anul trecut, ministrul educației de la acea vreme Monica Anisie a stabilit, în urma unei ședințe cu reprezentanții tuturor inspectoratelor școlare, că în fiecare județ va exista o linie telefonică pentru consilierea psihologică a elevilor și a părinților.
Această linie telefonică ar trebui asigurată de inspectoratele școlare prin centrele județene de resurse și asistență educațională. Aceste instituții sunt responsabile, printre altele, de formarea și coordonarea consilierilor școlari care pot oferi consiliere psihologică și de carieră elevilor și preșcolarilor.
Continuarea, pe Școala 9.
Foto: Agerpres