De regulă, în România există o serie de campanii și promoții care au loc an de an: de Black Friday, de Crăciun, de Paște, de 1 Mai, de 1 Iunie și de începerea școlii, la care se adaugă soldările de la începutul anului și cele de vară, când retailerii vând accelerat produsele rămase pentru a face loc noilor game.

Black Friday, cel mai ieftin pentru electronice

Electronicele, precum televizoarele, telefoanele, tabletele sau calculatoarele, au cele mai mici prețuri în jurul sărbătorilor de Black Friday și Cyber Monday, derulate la finalul lunii noiembrie.

Acestea sunt cunoscute pentru reducerile masive la electronice, iar retailerii oferă adesea prețuri foarte competitive pentru a atrage cumpărătorii înainte de sezonul sărbătorilor.

De regulă, Black Friday are loc în SUA în ultima zi de vineri din luna noiembrie, după Ziua Recunoștinței, iar Cyber Monday are loc în următoarea zi de luni.

În România, eMAG, cel mai mare retailer online din România, setează Black Friday cu două sau trei săptămâni înainte, pentru ca bunurile să ajungă la clienți înainte de Ziua Națională a României, de 1 decembrie, care este zi liberă. Datorită popularității campaniei, cei mai mulți retaileri online se raliază la aceeași dată setată de eMAG.

În schimb, retailerii cu magazine fizice, precum Altex, Media Galaxy, Flanco, Carrefour sau Kaufland, setează promoții continue vreme de câteva săptămâni, pentru a evita supraaglomerarea fizică a magazinelor. Astfel, aceștia derulează campanii pentru mai mult timp.

Ovidiu Nicușan, directorul de marketing al Flanco, recomandă urmărirea campaniilor de Black Friday atunci când clienții sunt interesați de preț și lansările de noi produse, când sunt interesați de cea mai nouă tehnologie.

Ce trebuie avut în vedere

Cei interesați trebuie să se asigure că verifică recenziile produsului dorit, deoarece cele mai mari reduceri se află la produse care nu se află în stocuri mari.

Electronice la prețuri mici, la început de an

Mai există însă o perioadă potrivită pentru achiziții de tehnologie: începutul de an, dar numai pentru produsele din generațiile anterioare.

Pentru a vedea cum funcționează acest lucru trebuie să înțelegem ciclul de producție al electronicelor:

  • televizoarele, laptopurile și electrocasnicele sunt lansate în luna ianuarie, la târgul Consumer Electronics Show din Las Vegas
  • telefoanele sunt prezentate la Mobile World Congress, ținut la Barcelona, la final de februarie
  • singura excepție o constituie lansarea noilor generații de iPhone, care sunt prezentate în septembrie.

Deși anunțate la început de an, primele gadgeturi de nouă generație apar în magazine cu 3-4 luni mai târziu, astfel că până la momentul sosirii acestora pe piață, retailerii încep să reducă prețurile la modelele vechi, pentru a face loc noilor produse.

Astfel, lunile ianuarie-mai sunt indicate pentru amatorii de chilipiruri la televizoare, frigidere, mașini de spălat, laptopuri sau gadgeturi de casă, deoarece saltul de performanță nu este foarte înalt între generația de anul trecut și cea din anul curent.

Conform site-ului de tehnologie Digital Trends, aceasta este cea mai bună perioadă de achiziție la prețuri bune a unor televizoare de top din generațiile anterioare.

„Articolele de îngrijire personală sau smart gadgeturile sunt, de obicei, produse-vedetă în așa-zisele luni ale cadourilor –  decembrie, dar și februarie (Ziua Îndrăgostiților – n.r.) și martie (Ziua Femeii – n.r.), când pregătim surprize frumoase pentru cei dragi din viața noastră. Sunt la mare căutare inclusiv vara, pentru că pot completa cu succes bagajul de vacanță”, susține Ovidiu Nicușan de la Flanco.

Campionate și olimpiade

De asemenea, pentru televizoare mai sunt campanii de reduceri și vara, în momentul în care au loc competiții sportive, precum campionate de fotbal europene și mondiale sau olimpiade, mai arată Ovidiu Nicușan.

În alte cazuri există reduceri în zilele de aniversare ale magazinelor. Reducerile din aceste perioade nu sunt însă la fel de mari precum cele de Black Friday.

Sfaturi utile

Monitorizează prețurile: Utilizează site-uri de comparare a prețurilor și alerte pentru a ști când un anumit model ajunge la prețul dorit.

Nu te grăbi: Dacă nu ai nevoie urgentă de un televizor, așteptarea unei perioade de reduceri poate să-ți aducă economii semnificative.

„Când vine vorba de produsele de sezon, cum e cazul aparatelor de aer condiționat sau a aparatelor de încălzire, încearcă să le cumperi cu 1-2 luni înainte de sezonul cald, respectiv rece, ca să te asiguri că prinzi exact produsul dorit”, spune Ovidiu Nicușan, directorul de marketing al Flanco.

Sărbătorile de iarnă și Paște

În preajma Crăciunului, mulți comercianți oferă reduceri suplimentare pentru a atrage cumpărători în ultimul minut. De asemenea, promoțiile de Anul Nou pot oferi oportunități bune de cumpărare.

De regulă, de Crăciun și Paște, cele mai mari reduceri le au produsele alimentare.

„De Paști și Crăciun, selecția din promoție include, de obicei, produse tradiționale, precum carnea de porc sau de miel, cozonacul, vinurile din programul Deschidem Vinul Românesc, dulciuri și produse tradiționale de patiserie și mezeluri din gama Drag de România și multe altele. Printre produsele cu reducere se numără decorațiunile tematice, articolele vestimentare TEX, jucăriile și produsele pentru îngrijirea casei”, arată Carrefour, la solicitarea Libertatea.

Promoții specifice fiecărui supermarket

În alte cazuri, retailerii au promoții și reduceri specifice.

Spre exemplu, Carrefour oferă săptămânal reduceri la 100 de produse alimentare și nealimentare, despre care spune că au „cel mai mic preț de piață, garantat”, selecție actualizată în fiecare joi.

O altă promoție, specifică Carrefour, este „bonul de weekend”, prin care se oferă 20% reducere la anumite produse sub formă de voucher pentru următoarele cumpărături.

Mega Image oferă, la rândul său, în acest moment o reducere de 15 lei la comenzi online și livrare în două ore la comenzile de peste 50 de lei, cu transport gratuit.

Concomitent, Lidl are promoții precum „săptămâna grecească” sau „săptămâna italiană”, cu reduceri de preț la produsele din țările respective.

Rechizite

La final de august și început de septembrie, retailerii derulează promoții de tipul Back to school, înainte de începerea școlii.

În acest caz, au loc reduceri la rechizite și haine.

„Pentru rechizitele cumpărate din magazinele Carrefour în perioada 2-4 septembrie se oferă 30% reducere sub forma unui cupon de cumpărături care poate fi folosit până pe 17 septembrie”, arată Carrefour.

Haine la soldări

Marile reduceri de prețuri la îmbrăcăminte și încălțăminte au loc în două perioade mari, respectiv cele în care au loc soldările.

Acestea sunt vânzări accelerate, de multe ori la prețuri foarte mici, pentru a termina stocurile și a face loc produselor noi.

Conform legii, soldările au loc în următoarele perioade:

  • 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă-iarnă
  • perioada 1 august-30 septembrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară.

Mai exact, din ianuarie până în aprilie se vând accelerat hainele de iarnă pentru a face loc celor de primăvară și vară, iar în august-aprilie se vând accelerat hainele de vară pentru a se face loc celor de toamnă și iarnă.

Vacanțele se caută în ianuarie

Vacanțele au, la rândul lor, o ciclicitate: prețurile sunt mai mici cu 6 sau 12 luni înainte de efectuarea acestora sau cu foarte puțin timp înainte.

În primul caz, este vorba de rezervări (early booking – n.r.). Agențiile de turism semnează contracte cu hotelurile, iar la rezervări se oferă reduceri pentru a stimula achiziția pachetelor.

Cu cât mai multe rezervări, cu atât agențiile și hotelierii se pot baza pe mai mulți bani în sezonul turistic următor, lucru important pentru investițiile de care au nevoie, fie în infrastructura hotelieră propriu-zisă, fie în retenția angajaților, fie în transport.

De partea cealaltă, este vorba de oferte last minute. Acestea apar când mai există doar câteva locuri disponibile. Când intervalul se apropie rapid, hotelierii sau companiile aviatice oferă discounturi masive pentru a-și completa locurile.

Amatorii de astfel de oferte trebuie însă să fie pregătiți rapid pentru o plecare și să își rezolve atât situația la lucru, cât și cu copiii, bagajele sau finanțele.

„Cel mai bun moment pentru a vă rezerva vacanța de vară este, în general, primele câteva luni ale anului, în special luna ianuarie. Vânzările din ianuarie sunt în plină desfășurare în întreaga lume a călătoriilor, cu reduceri și oferte suplimentare care apar peste tot. Dar nu numai că ofertele sunt de top, dar există și mai multe opțiuni disponibile de la începutul anului – în plus, și companiile aeriene își mențin prețurile scăzute!”, scrie TravelRepublic.co.uk.

În schimb, pentru vacanțe la schi, acestea trebuie planificate cu 10-12 luni în avans, conform aceleiași surse.

Reduceri de 60% dacă faci rezervare acum

Potrivit reprezentanților Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din România, cine își cumpără din timp vacanțe pentru anul viitor poate obține reduceri de 60%.

„Avem clienți care își pot planifica din timp vacanțele, caz în care accesează ofertele noastre de Early Booking sau participă la cele două târguri de turism tradiționale, organizate în lunile noiembrie și februarie, în fiecare an. Aceștia pot cumpăra, de exemplu, de pe acum, vacanțe pentru sezonul estival viitor cu reduceri excepționale de până la 60%, fie de pe site-ul nostru, fie din oricare dintre agențiile noastre achitând un avans de doar 5% din valoarea pachetului de vacanță”, arată reprezentanții companiei, pentru Libertatea.

„Nu în ultimul rând, cum spune vorba românească, iarna ne facem sanie, iar vara, car – chiar dacă încă vara nu s-a terminat, avem deja listate ofertele pentru sezonul de toamnă/iarnă, iar una dintre destinațiile foarte iubite, Laponia – cu vizite la casa lui Moș Crăciun sau pachete la schi – este deja vândută în proporție de 50%”, conchid aceștia.

 
 

Urmărește-ne pe Google News