Aceste locuri de ”joacă” sau relaxare au fost concepute în special din cauza Generației Z și a Millenialilor, adică salariații tineri din cadrul companiilor, cu vârste între 20 și 35 de ani, arată studiile internaționale.
Millenialii sunt generația care se simte cel mai puțin angrenată în colectiv la locul de muncă, cu o pondere de 28,9%, potrivit revistei We Are HR. Iar până în 2021, Generația Z va conta o cincime din totalul forței de muncă. Astfel, companiile nu mai pot evita această problemă, deoarece le afectează direct: ori găsesc tot mai greu oameni, ori angajații nemotivați vor pleca pe capete.
Cum să-ți ”dresezi” angajații fără să știe
Pe lângă aceste eforturi simple, companiile folosesc și tehnici de ”gamificare” pentru a-i motiva pe angajați. Cea mai bună analogie este cu acele carduri emise de farmacii sau de retaileri, la care primești puncte dacă le folosești mai des, potrivit revistei americane Forbes.
Mecanismul pe care se bazează gamificarea este unul neurologic. Mai precis, de fiecare dată când cineva câștigă un punct, sparge un cod, omoară un adversar virtual într-un joc video, în creier se produce o reacție. În esență, este eliberată o substanță numită dopamină, iar reacția este cam ca a unui drog.
Competiția internă
Cel mai simplu mod este acela de competiție, angajații fiind angrenați în competiții, fie individual, fie în echipe. Important este ca bonusul câștigat să fie real, altfel oamenii își pierd interesul.
Această tehnică are avantajul de a crește productivitatea, însă Fast Company scrie că o utilizare pe scară largă a competiției duce la efecte contrare, de la pierderea motivației, la tentative de a sabota colegii.
eMag a vrut să realizeze mașina timpului
Retailerul online eMag, cel mai mare din România, a implementat deja o astfel de strategie. Compania a lansat o competiție internă pe site-ul future25.ro. Competiția a durat în perioada iulie 2016-mai 2017 și presupunea construcția unei mașini a timpului, fictivă, evident. Compania a selectat, însă, pe baza concursului, 25 de tineri cu cel mai mare potențial din cadrul companiei.
Premiul pentru câștigători a fost o excursie în San Francisco, orașul care a dat planetei Silicon Valley.
Programul flexibil este sfânt
Unul dintre lucrurile pe care Generația Z și Millenialii pun mare preț este libertatea. Vor să aibă timp să își cultive hobby-urile și nu vor să lucreze suplimentar. Astfel, posibilitatea unui orar flexibil este ideală.
”Pentru mulți, ora 8 sau 9 de începere a programului e o utopie, așa că pot refuza jobul din start”, scrie We Are HR.
Munca la distanță
De asemenea, munca la distanță este o altă posibilitate. În cadrul IBM, peste 40% dintre cei 386.000 de angajați ai companiei lucrau de acasă, aceasta fiind o politică foarte liberală. Totuși, IBM a încheiat-o anul trecut și cere de acum angajaților să se prezinte la sediu. IBM pariază acum pe ”efectul dozatorului de apă”, adică socializarea dintre colegi. Aceasta ar trebui să aducă un plus de creativitate.
Angajatorii pot încerca să le ofere salariaților o zi pe săptămână sau pe lună pentru a lucra prin acest procedeu, mai arată We Are HR.
Șansa de dezvoltare
Potrivit revistei, angajații simt nevoia să se dezvolte și personal, nu doar profesional. Pe lângă clasicele cursuri sau workshop-uri, pot fi folosite seri de board games în companie, sau ieșiri informale în oraș. Acestea pot suna banal, dar cresc coeziunea grupului și apoi și implicarea.
Pentru mai multe detalii despre piața muncii din România intrați pe site-ul revistei We Are HR.
Citește și: