Sancțiunile vor viza bunuri din domeniul tehnologiei și cel al telecomunicațiilor, conform Reuters.
SUA înregistrează un deficit comercial de 375 de miliarde de dolari cu China și a cerut Beijingului reducerea acestuia cu 100 de miliarde de dolari.
Problema iPhone
Pe lângă deficitul în sine, SUA mai are o problemă cu China: companii ca Apple proiectează iPhone în SUA, dar îl asamblează în masivele fabrici deținute de Foxconn în China, astfel că locurile de muncă sunt în China. Ce-i drept, cele mai bine plătite, din cercetare și dezvoltare, se află în California.
Pe de altă parte, SUA acuză China de furt de tehnologie. Nu degeaba au intrat în folclor ”chinezăriile”, respectiv copiile unor produse celebre făcute în China și vândute cu branduri similare sau aproape identice.
Spre exemplu, în China se vând smartphone-uri sub brandul GooPhone, care sunt aproape identice la aspect cu iPhone. La fel, o serie de producători de laptopuri, precum Jumper sau Teclast copiază MacBook Air.
Regula partenerului local
Mai mult, companiile americane sunt ofuscate din cauză că, dacă vor să intre pe piața din China, reglementările le cer să aibă neapărat un partener autohton.
Împreună cu acesta trebuie să realizeze companii mixte, de regulă cu acționariat 50%-50%. Numai că dacă vor să producă ceva în acea companie mixtă, atunci trebuie să transfere tehnologie, know-how sau date secrete. Numai că astfel partenerii chinezi ajung să sibă acces la tehnologiile secrete americane.
Antreprenorul Elon Musk i-a semnalat lui Donald Trump această problemă. Tesla vrea să intre pe piața chineză și să își deschidă o fabrică în Shanghai.
De această problemă s-au plâns anterior și producătorii germani de autoturisme. Spre exemplu, Mercedes are ca partener local grupul BAIC, deținut de către stat. Numai că, între timp s-a trezit că un alt producător chinez, Geely, a cumpărat 10% din acțiunile Daimler. Geely cere Daimler să coopereze în privința tehnologiei mașinilor electrice și autonome.
SUA consideră că astfel China se îndepărtează de la standardele unei economii de piață și ar putea reclama statul la Organizația Mondială a Comerțului.
Din cauza acestor probleme, Trump se pregătește să anunțe vineri sancțiuni pentru produse în valoare de 60 de miliarde de dolari importate de SUA din China. Sunt vizate produse de tehnologie și echipamente telecom.
China vrea invenții
Potrivit Organizației Mondiale pentru Proprietate Intelectuală (WIPO), un organism din cadrul ONU, China a depășit Japonia și a devenit în 2017 a doua sursă de brevete de invenție din lume, după SUA.
Companiile cu cele mai multe cereri depuse în 2017 sunt Huawei (China), ZTE (China), urmate de Intel (SUA), Mitsubishi Electric (Japonia) și Qualcomm (SUA), conform Reuters.
Trump a blocat recent preluarea producătorului de semiconductori Qualcomm de către rivala Broadcom, pe motiv că această operațiune ar lăsa cale liberă chinezilor de la Huawei să facă regulile jocului în privința tehnologiei 5G.
China atacă soia
Dar și China vrea să reacționeze. Aceasta ar putea viza exporturile americane de produse agricole în statul asiatic. Acestea s-au ridicat anul trecut la 19,6 miliarde de dolari, din care importurile de soia sunt de 12,4 miliarde de dolari.
Penalitățile chineze ar ataca în special statul american Iowa, cel care l-a sprijinit în 2016 pe Trump la președinție și care este și reședința ambasadorului american în China, Terry Branstad.
Hua Chunying, purtătoare de cuvânt a Ministerului de Externe al Chinei, a acuzat tot SUA pentru deficitul comercial imens dintre cele două state, deoarece SUA nu vinde Chinei ce produse vrea să cumpere.
”Câtă soia ar trebui să cumpere China pentru a egala valoarea unui avion Boeing? Sau, dacă ar cumpăra China un anumit număr de avioane Boeing, atunci ar trebui ca SUA să cumpere un număr egal de avioane C919?”, a întrebat aceasta, potrivit Reuters.
Tarife vamale la oțel și aluminiu
Tot vineri vor intra în acțiune și tarifele impuse de Trump pentru importurile de oțel și aluminiu. Pentru oțel sunt introduse taxe vamale de 25%, iar pentru aluminiu sunt de 10%.
Canada și Mexic au primit dispense datorită faptului că se află împreună cu SUA în NAFTA, tratatul american de liber-schimb.
SUA acuză China că menține o supraproducție de oțel, ceea ce a făcut ca prețul oțelului să scadă în lumea întreagă, iar multe importuri să vină din China.
UE vizează motocicletele Harley-Davidson
Problema oțelului a enervat însă Uniunea Europeană, care pregătește sancțiuni împotriva motocicletelor Harley-Davidson.
Acestea sunt realizate în statul american Wisconsin, de unde provine Paul Ryan, un republican care este șeful Camerei Reprezentanților.
Citește și: