Anca Pavel Nedea, fost președinte al Autorității Naționale pentru Turism între 2015 și 2017, a acuzat, marți, că există campanii de denigrare a litoralului românesc, în favoarea celui bulgăresc sau grecesc.
Nedea este acum director al Organizației Patronale Mamaia-Constanța și susține că a observat ”o campanie susținută împotriva litoralului românesc”, derulată de Grecia, Turcia și Bulgaria.
”Este foarte frustrant pentru un manager, antreprenor, consultant să vadă în continuare aversiunea pe care o avem față de litoralul românesc. Este la modă de foarte mulți ani. Alte destinații, cum sunt Bulgaria, Grecia și Turcia, finanțează masiv presa de litoral și presa din România în general să spună lucruri bune despre ele și lucruri foarte rele despre propriul litoral. Am observat campania susținută împotriva litoralului românesc”, a declarat Nedea, potrivit Pro TV.
Aceasta pariază pe refacerea hotelurilor din sudul litoralului și spune că zona poate fi varianta românească a Coastei de Azur.
”Plătim taxă de promovare și nu promovăm nimic”
Libertatea a contactat-o pe Anca Pavel Nedea pentru a da câteva exemple, însă aceasta a spus că declarația a fost scoasă din context.
Antreprenoarea spune că promovarea pe care o fac Bulgaria, Turcia și Grecia este normală, în schimb sunt ”frustrante” declarațiile autorităților și lipsa de promovare din partea instituțiilor române în privința turismului.
”Un coleg mi-a spus că Grecia, Turcia, Bulgaria au făcut licitații pentru promovare și merg pe piețele-țintă. Foarte bine că fac. Dar noi de ce nu facem? Eu asta am reclamat. Noi stăm lemn-Tănase și alții fac promovare la noi”, a acuzat ea.
Nedea spune că anual, un hotel plătește circa 4.500 de lei drept taxă de promovare, banii ajungând la autoritățile locale.
Declarațiile prăpăstioase afectează vânzările
O altă problemă o constituie declarațiile alarmiste ale autoritățile, mai spune ea.
”Pe noi ne afectează când domnul Tătaru spune că Vama Veche și alte stațiuni pot deveni focare. Nu este peste tot așa! Noi resimțim fiecare astfel de declarație în vânzări! Nu putem să fim băgați toți în aceeași oală”, a mai punctat Nedea.
Aceasta a venit și cu exemple de la propriul hotel: dacă în iunie 2019 gradul de ocupare era 60%, în luna iunie din acest an a fost de 28,7%. De asemenea, tariful mediu era anul trecut de 30 de euro pe noapte, iar acum este de 21 de euro.
O altă problemă semnalată este situația lucrătorilor sezonieri. Nedea mai spune că hotelierii au activitate timp de 3 luni pe an, dar plătesc angajații vreme de 6 luni, astfel încât aceștia să poată încasa ajutor de șomaj pentru cealaltă jumătate de an în care nu este activitate.
Nedea a precizat că a solicitat Guvernului să rezolve această problemă și arată că aceeași situație există și în agricultură, nu doar în turism.
Prețurile sunt mai mari pentru că litoralul e deschis mai puțin timp
În luna aprilie, Nedea lăsa să se înțeleagă într-un interviu pentru InfoSudEst că prețurile sunt mai mari în România pentru că litoralul este deschis mai puțin timp, iar investițiile trebuie recuperate și creditele plătite.
Aceasta acuza autoritățile locale că n-au investit în infrastructura turistică și spunea că mare parte din populația Dobrogei este dependentă de serviciile din turism.
”Trebuie să înțeleagă și turiștii că acesta este modelul de business pe litoral: tot ceea ce producem noi și ne rămâne la profit după acoperirea tuturor cheltuielilor, mare parte din aceste resurse sunt reinvestite în proprietăți, pentru că știm că litoralul a avut foarte mult de suferit. Nu s-a investit în infrastructura locală din partea autorităților publice, în schimb mediul privat și-a asumat, a luat, a cumpărat pe credite dificile hoteluri aflate în paragină și atunci trebuie să ne credeți că urmează întotdeauna programe de minim 10-12 ani de investiții în fiecare an. Pentru că trebuie să achităm și creditul și să ne programăm o parte din acești bani rămași și pentru investiții”, a spus ea.
Nedea a continuat, spunând că investițiile sunt făcute tot în beneficiul clienților.
”Iar turismul de litoral, încă o dată, datorită realității sezoniere – și anume a faptului că operăm numai trei luni și restul de nouă luni trebuie să suportăm cheltuielile fără să mai producem nimic, este cu atât mai afectat”, a mai afirmat ea.
Coproprietar de hotel pe litoral
Nedea este coproprietarul unui hotel din stațiunea Cap Aurora, cea mai mică de pe litoral.
Acesta este deținut în coproprietate cu fratele său, Ionuț Nedea, proprietarul litoralulromanesc.ro, unul dintre cei mai mari turoperatori de litoral din țară, potrivit Profit.ro.
Cei doi au achiziționat hotelul în anul 2019 cu 3,5 milioane de euro, conform sursei citate.
A manageriat hotelurile lui Hagi și Copos
Anca Pavel Nedea a fost anterior director general la hotelul Iaki din Mamaia, deținut de către Gheorghe Hagi, dar și la hotelul Europa din Eforie Nord – una dintre unitățile de pe litoral ale omului de afaceri George Copos.
De asemenea, Anca Nedea deține și firma de consultanță Lian Serv Consulting & Management și a mai condus anterior Green Village Resort, din localitatea Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.
Complexul hotelier Green Village a fost cumpărat în anul 2014 de către omul de afaceri Dragoş Anastasiu, proprietarul agenţiei de turism şi al companiei de transport Eurolines. Anterior, acesta a fost deținut de către Sorin Marin, un om de afaceri care a fost apropiat de Dinu Patriciu.
Nedea a manageriat complexul între 2015 și 2016, potrivit profilului său de Facebook.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro