Partidele încasează anual sume importante din subvenţia pe care o primesc de la bugetul de stat. Legea finanțării partidelor prevede că subvenția de la buget se încasează pe baza rezultatelor de la alegerile locale și parlamentare, iar valoarea subvenției este stabilită anual prin legea bugetului de stat. 

Doar anul trecut, suma din subvenţii s-a ridicat la peste 50 de milioane de euro, din care o bună parte au mers către promovare şi propagandă în mass-media, arată Europa Liberă.

Astfel, PSD a alocat 32,4 milioane de lei pentru publicitate de partid în 2021, fără luna decembrie, în timp ce PNL a plătit 18,9 milioane de lei.

În aceeași perioadă, USR a cheltuit 1 milion de lei, în timp ce AUR nu a cheltuit niciun ban din subvenție. 

În ultimii patru ani, subvenţia pe care au încasat-o partidele s-a ridicat la suma de un miliard de lei, mai arată Europa Liberă.

PSD nu spune pe ce-a cheltuit banii

În lunile octombrie şi noiembrie, luni care au coincis cu o criză politică generată de căderea Guvernului Cîţu, PSD și PNL au cheltuit aproximativ 20 de milioane de lei.

PSD a refuzat să facă publice informaţii despre contractele de publicitate, la solicitarea Europa Liberă, invocând că face anual raportări către Autoritatea Electorală Permanentă şi către Curtea de Conturi, cu toate că judecătorii de la Tribunalul Bucureşti au decis ca orice achiziţie făcută de un partid care primeşte bani publici este de interes public.

PNL, campanie împotriva USR

Potrivit datelor furnizate de către PNL, în cele trei luni care au trecut de la alegerea lui Florin Cîţu în fruntea partidului, liberalii au încheiat contracte cu firmele care administrează televiziunile din trustul Intact şi cu Future Innovation, firmă specializată în domeniul online şi social media (contract în valoare de 1,8 milioane de lei). 

Future Innovation a coordonat trei campanii online pentru liberali: una împotriva USR, o campanie pro-vaccinare şi alta pentru a explica măsurile partidului în privinţa creşterii preţurilor la energie, arată sursa citată.

Cum funcţionează campaniile online

Firma a asigurat publicitatea pentru PNL pe site-urile de ştiri, sub forma unor reclame automate. De exemplu, explică jurnaliştii, într-un articol care arată că USR critică PNDL 3, poate apărea o reclamă potrivit căreia primarii PNL solicită bani pentru PNDL 3. 

Pe lângă promovarea mesajelor de partid, PNL primeşte şi analize constante din social media despre felul în care sunt receptate mesajele sau despre reacţiile utilizatorilor, date care-i ajută pe liberali să-şi contureze mai bine mesajele către public.

În plus, astfel de firme pot creşte vizibilitatea unor pagini de Facebook. Presa a semnalat că printre aprecierile primite pe pagina lui Florin Cîțu se numără și conturi din Asia, semn că s-a plătit pentru această operațiune.

Cine și cât au primit de la liberali

Sursa graficului : romania.europalibera.org

Europa Liberă a publicat şi firmele cu care PNL a încheiat contracte în luna octombrie, în noiembrie-decembrie, dar şi în perioada ianuarie-iulie 2021.

Potrivit datelor prezentate de Europa Liberă, cheltuielile pentru propagandă în presă și pe rețelele sociale au explodat după instalarea lui Florin Cîțu în fruntea partidului. Pe vremea lui Orban, PNL a cheltuit lunar maximum 1,7 milioane de lei.

În lunile noiembrie și octombrie, după ce Cîțu a preluat frâiele partidului, s-au cheltuit 5,5 milioane de lei, respectiv 2,4 milioane.

Acestea sunt contractele din luna octombrie:

  • All Media Company (octombrie – decembrie 2021) – 75.000 euro / lună (Antene, DC News)
  • Ancore Media – ( octombrie – decembrie 2021 ) – 80.000 euro / lună (B1)
  • DBV Media House (ianuarie – decembrie 2021 ) – 100.000 euro / lună (Realitatea)
  • News International SA (aprilie 2021 – aprilie 2022) – 5.000 euro / lună (Newsweek)
  • HB Media Advertising Company – 3.000 euro / lună (Dan Bucura)
  • Soma Social – 3.000 euro / lună
  • Future Innovation (octombrie – noiembrie 2021) – 1.820.700 lei (suma necheltuită s-a raportat pentru perioada următoare) – (aproximativ 365.000 euro)
  • GKM Global Publishing S.R.L – 20.000 lei / lună (4.000 euro)
  • GKM Global WEB SRL – 15.000 lei / lună (3.000 euro)
  • Macondo Gabo Press – 16.500 lei / lună (3.300 euro) (ziaristii.com – Cartianu, Ciocăzanu)

Sursa foto: Hepta

 
 

Urmărește-ne pe Google News