ANAF dorește, în acest fel, să „cointereseze” angajații că să crească gradul de colectare, având în vedere că există un „grad scăzut de satisfacție în ceea ce privește condițiile de muncă”, scrie hotnews.ro.
Ministerul Finanțelor scrie în proiectul de OUG că „nivelul de salarizare constituie un factor important în fluctuația mare a personalului”, arătând că „în primele trei trimestre ale anului în curs au fost înregistrate 1.086 încetări ale raporturilor de serviciu” în ANAF.
Notă de fundamentare deplânge condițiile dificile în care angajații Fiscului și-ar desfășura activitatea. Astfel, documentul citat arată că „de multe ori echipele de control sunt supuse presiunilor din partea contribuabililor, de multe ori fiind formulate plângeri penale împotrivă membrilor lor sau se confruntă cu amenințări din partea contribuabililor, în special din partea celor care se află în zonă de criminalitate economică”.
Totuși, angajații Fiscului vor fi premiați din amenzile date, dar numai după ce devin definitive în justiție.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost deseori criticată de către Direcția Națională Anticorupția (DNA) pentru faptul că nu recuperează prejudiciile stabilite prin decizii definitive ale justiției.
Ministerul de Finanțe justifică măsura prin faptul că deficitul bugetar trebuie să rămână sub 3% din Produsul Intern Brut (PIB), iar angajații Fiscului trebuie să fie cointeresați să aducă bani la buget.
Angajații ANAF vor fi premiați cu 15% din sumele recuperate. România e campioană la evaziune fiscală
Studiile arată că România are cea mai mare evaziune fiscală din Uniunea Europeană ca procent.
De asemenea, în nota de fundamentare se arată că 1.086 de angajați ai Fiscului au plecat de la stat în primele trei trimestre ale anului.
”Art.1 – (1) Începând cu anul 2018, Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin înființarea unei activități finanțate integral din venituri proprii, poate reține, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ fiscale, procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală care au la bază sesizări ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, rămase definitive în sistemul căilor de atac, reprezentând:
a) impozite, taxe și contribuții, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silitã;
b) obligații fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silitã;
c) valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor ale Agenției Naționale de Administrare Fiscalã;
d) repararea prejudiciului material și sume confiscate prin hotãrâri judecãtorești pronunțate în materie penalã care au la bazã sesizãri ale Agenției Naționale de Administrare Fiscalã, stinse prin încasare, valorificare sau executare silită.(2) Constituirea veniturilor se face din sumele stinse într-un exercițiu financiar, cu condiția ca actele prevăzute la alin.(1) prin care au fost stabilite sumele respective să rămână definitive în sistemul căilor de atac în același exercițiu financiar.
(3) În situația în care exercițiul financiar în care se sting sumele diferă de exercițiul financiar în care actele prevăzute la alin.(1) rămân definitive în sistemul căilor de atac, constituirea veniturilor se face din veniturile bugetare ale exercițiului financiar în care cele două condiții, respectiv stingerea și rămânerea definitivă, sunt îndeplinite cumulativ”, se arată în proiect.