„Bună ziua, nu vreți să rămâneți?”, întreabă o tânără la vreo 25 de ani în Centrul Vechi. Jobul ei este să invite oamenii la terase, iar în ultimele zile a primit tot mai rar răspunsuri pozitive.
Localurile sunt mai goale decât de obicei, de când printre măsurile luate în contextul pandemiei se numără și faptul că trebuie să prezinți un certificat de vaccinare pentru a intra la un restaurant sau pentru a sta la o terasă. La una dintre puținele mese ocupate la ora prânzului, un bărbat se apleacă după masca zburată de vânt pe jos. „Am pierdut masca de Superman”, râde.
Românii vs străinii din Centrul Vechi
„Românii se supără când îi întreb, zic că de ce trebuie, chiar e obligatoriu?, tot felul de chestii de genul. Străinii au toți cod QR, nu există străin care să vină fără”, povestește hostessa.
Tânăra spune că de când se cere certificatul de vaccinare și localurile se închid la ora 21.00, sunt mai puțini clienți.
„Sunt și clienți care îl au și nu vor să intre cu el. Adică l-au făcut obligați pentru muncă și au zis că ei nu vor să-i discrimineze pe restul fără vaccin și mai bine își iau și mănâncă acasă”, explică ea.
Patricia crede că cei fără certificat nu mai vin, cel puțin nu în centru, și pentru că „sunt și polițiști în civili, vin la mese și-ți cer buletinul și codul QR”.
Ea e vaccinată. Patronul i-a obligat și a zis că așa e mai bine.
Trei clienți și două certificate
„Eu lucrez de puțin timp aici, de o lună, și nu am avut incidente, doar că unii clienți sunt dezamăgiți că nu pot să intre fără cod QR. În principiu, cam toți care vor să intre au, pentru că sunt conștienți că nu se mai poate fără”, spune Elena pentru ziar.
Dintre cei care nu au, cei mai mulți care au încercat să intre au venit însoțiți de oameni cu certificat.
„Dacă, de exemplu, sunt doi din grup care au și unul nu are, vor să îi las să intre pe toți. Dar nu pot, chiar nu am cum să fac asta. Apoi pleacă. Însă n-am avut incidente”.
Elena mai spune că patronul restaurantului în care lucrează nu le-a cerut angajaților să se vaccineze.
„E gol la orice oră”
„Mai vin foarte puțini, aproape deloc. Așa gol e dimineața, la prânz și seara”, spune Constanța. E singură pe terasă, butonează telefonul și fumează o țigară. Cam așa arată zilele ei la muncă în ultimele săptămâni.
La început veneau și fără vaccin, ridicam toate mesele, goneam clienții. Acum știu că nu-i primim, nu mai vin. Românul e conștiincios, a știut că n-are voie, s-a ofticat și nu a mai venit.
Constanța, angajată restaurant:
În ultima lună a avut și clienți nevaccinați care au ridicat din umeri și au spus că n-au ce face. „Foarte mulți s-au vaccinat că nu au putut să intre pe undeva, dar e o mare prostie asta. E o concepție greșită total, te vaccinezi ca să te protejezi tu și să-l protejezi pe celălalt”, explică femeia.
E îngrijorată. Se teme că în curând patronul nu își va mai permite să mai țină localul deschis. „Începem să ne ducem în jos”, oftează.
„Să se certe cu domnul Cîțu”
Un pic mai încolo, pe Calea Victoriei, un ospătar pare că trăiește ceva unic: „Clienții sunt foarte recunoscători, sunt chiar bucuroși când le cerem QR-ul. Se bucură că au primit o recompensă pentru vaccin. Toată lumea e încântată, mai ales străinii”, povestește tânărul.
Pe cei nevaccinați îi refuză cu gentilețe: „Le cerem scuze, le spunem că noi suntem mult mai afectați decât ei și că nu se poate. Le spunem să nu se certe cu noi, să se certe cu domnul Cîțu dacă vor, cu cine mai e la conducere. Se supără pe noi, dar pleacă”.
„Certificatele de împrumut”
Patronul unui bar-restaurant din zona Foișor a Bucureștiului spune că a avut o revelație odată cu pandemia: „Eu am crezut că toți clienții noștri sunt oameni care respectă regulile, se vaccinează, au înțeles importanța imunizării. Dar trăiam într-o lume roz”. Damian a constatat că a fost nevoie să-și instruiască personalul să fie foarte atent la numele și vârsta afișate odată cu scanarea codului QR.
Sunt clienți care folosesc certificate „de împrumut” – ale prietenilor, partenerilor sau chiar ale părinților. Povestește cazul unui cuplu tânăr, cu bebelușul în cărucior, care a intrat în restaurant, iar mama a prezentat un certificat pe care scria anul nașterii: 1955.
„Nu avem voie să cerem buletinul, dar angajata noastră și-a dat seama imediat că e ceva în neregulă. A venit să-mi spună și s-a dus să o întrebe pe clientă dacă nu e o greșeală cu anul nașterii. Femeia a spus că folosește certificatul mamei ei, că voia să mănânce un burger”, povestește Damian tertipurile la care mai apelează clienții.
Sunt prieteni care vin în gașcă și-și trimit certificatul de la unul la altul, în fața noastră. Mulți se supără, dar eu le spun că e legea e pentru toți, iar ceilalți clienți nu se mai simt în siguranță.
Damian, patron bar-restaurant în București:
Dincolo de certificatul verde care a mai rărit din clienți, problema care afectează cel mai mult barurile și restaurantele este ora 21.00 a închiderii. „Am crezut că odată cu certificatele verzi, nu vom mai avea astfel de interdicții. Însă ora asta ne omoară”, completează el.
Clienții nevaccinați care își asumă
De când conversația cu clienții începe cu codul QR, Cristian a avut un singur incident. „Un cuplu care a dorit să rămână în interior și în momentul în care le-am spus că doar în baza certificatului se poate face asta, mi-au spus că e discriminare că luăm parte la toată șarada asta”. Dar discuția nu a escaladat și cei doi și-au exprimat nemulțumirea în timp ce părăseau localul.
Nu vede situația însă atât de neagră, din contră.
„Cred că suntem norocoși, în momentul în care au băgat regula asta ne temeam cumva că o să avem destul de multe reacții negative din partea clienților. Dar cred că s-au și selectat – băi, știm deja că suntem nevaccinați: ne simțim, luăm doar la pachet. Destul de drăguț”, mai spune el.
„Sunt nemulțumiți pentru că au nevoie de o hârtie pentru a mânca shaorma”
De două săptămâni, verificarea certificatelor de vaccinare la intrarea în marile centre comerciale este responsabilitatea paznicilor, care se confruntă inclusiv cu violență fizică din partea celor care se simt nedreptățiți că nu pot intra fără documentul necesar în anumite locații.
Cei care vor să ajungă la cafenelele sau food court-ul din mall-uri trebuie să treacă printr-un prim filtru de control. Asta nu-i scutește însă de incidente nici pe angajații din HoReCa.
„Sunt oameni care s-au vaccinat pentru că le-a cerut angajatorul, deși ei nu voiau, și se mai ceartă cu noi, comentează că de ce trebuie să aibă o hârtie care să-i dea voie să mănânce o shaorma”, spune un tânăr care lucrează la un restaurant fast food, într-un mall din cartierul Berceni.
Evită să intre în discuții despre vaccin și COVID cu astfel de clienți, precizează el, chiar dacă el însuși se declară sută la sută pro vaccinare. „Eu cred că vaccinarea împotriva COVID-19 este spre binele nostru, dar nu e responsabilitatea mea să le spun asta clienților, mai ales că pot reacționa și mai urât dacă intri în dezbateri cu ei”, adaugă tânărul.
Fără mască, fără mâncare
„Am avut și noi clienți agresivi”, povestește o altă angajată de la food court-ul din mall.
Deși vaccinați, nu toți respectă întocmai toate regulile de protecție recomandate și, mai ales, impuse de lege, precum purtarea corectă a măștii.
„Am pățit-o săptămâna trecută, cu un domn care ținea masca sub bărbie. Când i-au spus colegii mei să-și pună masca, a început să țipe că nu poate să respire, că ce drept avem noi să-i cerem să-și pună masca”, mărturisește tânăra. Bărbatul a plecat doar după ce a fost chemată paza din centrul comercial.
Îmbrânceli cu paznicii și polițiști în civil
Angajații firmelor de pază din mall-uri devin un tampon între clienți și personalul din restaurantele și cafenelele din mall-uri.
„Am auzit multe certuri afară, la intrare, cu paznicii care scanează certificatele celor care vor să intre în mall. Am văzut la un moment dat și îmbrânceli, nu știu dacă au chemat poliția sau nu, dar unii pot fi cu adevărat scandalagii”, povestește o barista.
„La noi mai vin să cumpere cafea și polițiști în civil și atunci și noi trebuie să fim precauți și dacă sunt clienți care vor să rămână înăuntru le cerem certificatul, chiar dacă au mai trecut printr-un filtru”, mai punctează tânăra.
Foto principală: Inquam Photos / George Călin
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro