Una dintre companiile pe care Nicușor Dan le vedea de bază în mandatul său, Societatea de Transport București (STB), fost RATB și ITB, începe mâine o săptămână agitată. 

Sindicaliștii vor să protesteze zilnic începând de luni, între orele 11 și 13, în fața sediului Societății de Transport București din bd. Dinicu Golescu.

Problemele sunt multe, spun ei. Aceștia susțin că STB a gestionat prost situația financiară în ultimele luni, când ar fi trebuit să recupereze o sumă de 1,4 miliarde de lei de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov. Mai mult, ei acuză că finanțele sunt în continuare în dubiu, deși prețul călătoriei a fost mărit de la 1,3 lei până la 3 lei.

Câteva dintre problemele enumerate de sindicaliști în adresele trimise Primăriei și Prefecturii:

  • Teama intrării în insolvență, cuvânt care, în ultima vreme, a fost rostit din ce în ce mai des în cadrul Societății din cauza unor datorii la ANAF de aproape un miliard de lei;
  • Lipsa unui contract colectiv de muncă;
  • Desființarea unor posturi;
  • Probleme cu piesele de schimb la autobuze și la anvelope.

„Și-au îndeplinit norma de garanție la anvelope”

Ultima problemă enumerată o explică chiar Mihai Trancă, liderul Sindicatului Liber din STB. El este șofer, în principal pe autobuzul 139, care leagă Piața Leul de lângă Cotroceni și cartierul Ferentari – Zețari.

„Nu mai avem piese. De exemplu, luând autobuzele Otokar, aduse în timpul administrației precedente, acestea și-au îndeplinit deja norma de garanție a anvelopelor. Norma e de 160.000 de kilometri. Ar fi trebuit schimbate anvelopele deja”, susține Trancă.

În același timp, la cele vechi, adaugă el, adică Mercedes Euro 3 și Euro 4, „nu au mai fost aduse piese de schimb de peste un an”.

În rest, susține Trancă, lipsa dialogului îi face pe unii angajați să se gândească „la ce-i mai rău”.

Oamenii au credite, au datorii, se gândesc că pot rămâne fără locuri de muncă, aud și ei că există datorii mari.

Mihai Trancă, liderul Sindicatului Liber din STB:

Zeci de angajați STB au semnat deja solicitarea de a negocia un contract colectiv de muncă. Ei vor și o majorare cu 35% a salariului de încadrare. 

Viceprimarul Bujduveanu spune că nu se pune problema de insolvență

Reprezentantul administrației, viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, neagă posibilitatea intrării în insolvență a societății de transport.

„Ca o companie să intre în insolvență, cineva trebuie să solicite asta: fie STB, fie ANAF. Or, nu a fost făcută o astfel de cerere, deci nu se pune problema”, a declarat Bujduveanu pentru Libertatea.

Directorul STB, Criț, recunoaște parțial unele probleme

Directorul STB, Adrian Criț, susține spusele viceprimarului Capitalei.

„Am preluat STB în primăvară anul trecut cu o datorie la ANAF de un miliard de lei, iar acum au mai rămas de plătit 900 de milioane de lei. Dar suma asta, am reușit să convingem ANAF, este eșalonată pe 5 ani și plătim în jur de 16 milioane de lei lunar. Nu putem vorbi, așadar, de insolvență”, a explicat Criț, contactat de ziar.

El recunoaște, în schimb, o parte dintre problemele despre care vorbesc sindicaliștii, dar „lucrurile nu stau chiar așa”, pentru că unele aspecte nu depind de instituție.

„Să nu uităm că sunt probleme economice, au crescut costurile cu serviciile, cu piesele, cu combustibilii”, enumeră Criț.

STB a făcut anul trecut o achiziție de 4.500 de anvelope, mai spune directorul, iar conform contractului, în 2022 producătorul ar fi trebuit să livreze instituției 3.000 de anvelope. Compania Goodyear, câștigătorul contractului, a anunțat STB că nu poate livra decât jumătate din lot.

„Pandemia a afectat pe toată lumea, inclusiv pe producători”, motivează Adrian Criț.

 
 

Urmărește-ne pe Google News