Acțiunea de control s-a derulat în luna septembrie, iar comisarii ANPC au descoperit că:

  • Facturarea energiei din luna februarie 2023 nu se realizează la un preț maxim de 0,68 lei pe kWh cu tot cu TVA pentru consumuri între 93 și 100 kWh, ci la prețuri mai mari de 0,8 lei pe kWh
  • Pentru anul 2023 facturarea celor cu consum mai mare de 255 kWh nu se face la un preț de maximum 0,8 lei pe kWh pentru primii 255 kWh și de 1,3 lei pe kWh pentru consumul ce depășește acest nivel
  • Pentru cei cu consum între 100 și 255 kWh facturarea nu se face la un preț de maximum 0,8 lei pe kWh, conform legislației

„Modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică, începând cu data de 01.01.2023 și este în vigoare şi în present. Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 și 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic, în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menționată”, arată ANPC, într-un comunicat.

44.000 de consumatori afectați

Astfel, conform ANPC există 44.000 de consumatori afectați de modul de calcul „defectuos”.

Instituția condusă de către Horia Constantinescu a amendat Enel Energie cu 1% din cifra de afaceri „având în vedere circumstanțele agravante regăsite în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor”.

Aceasta este cea mai mare sancțiune dată vreodată de către ANPC.

Clienții să se adreseze companiei pentru recuperarea banilor

ANPC precizează că legislația nu prevede sancțiuni complementare, „motiv pentru care odată cu amenda aplicată nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal”.

Astfel, ANPC îndeamnă toți consumatorii care au plătit tarife mai mari să se îndrepte direct către companie pentru restituirea diferențelor.

Ce spune compania

Enel precizează că nu a primit încă decizia ANPC și afirmă că în ultimii doi ani au existat 20 de modificări ale legislației, care nu acoperă toate situațiile ivite.

„Întrucât legislația la care facem referire, astfel cum a fost ea adoptată, nu acoperă toate situațiile apărute în activitatea de furnizare și particularitățile de consum ale tuturor clienților, în repetate rânduri am solicitat clarificări și am purtat discuții cu autoritățile care coordonează și reglementează domeniul nostru de activitate”, arată reprezentanții Enel.

Compania spune că ANPC a primit patru sesizări și afirmă că situațiile acuzate de ANPC sunt rare.

„Astfel, pentru clienții care au o citire sau autocitire a indexului în interiorul perioadei de facturare, pentru a determina consumul total se utilizează, conform prevederilor legale actuale, o medie zilnică de consum pentru perioada pentru care nu există citire. În cazul lunii februarie, care are un număr redus de zile, această medie este mai mare decât în cazul celorlalte luni, astfel că, pentru un număr extrem de redus de clienți, acest lucru a dus la trecerea în tranșa de consum următoare”, transmite Enel.

„În cazul multor sesizări în care existau dubii privind indexul, am stornat facturile și am aplicat prevederile favorabile clienților”, precizează furnizorul.

Menționăm că Enel Energie nu a primit până în prezent decizia de sancționare, urmând ca, după ce va intra în posesia acesteia, să urmeze căile legale de contestare.

Enel:

Enel pleacă din România

Enel alimentează cu energie Banatul, Dobrogea și Bucureștiul și județele învecinate.

Grupul italian Enel a anunțat plecarea oficială din România. Filialele din țara noastră urmează să fie preluate de către compania greacă Public Power Corporation (PPC).

Furnizorii de energie au acuzat în mai multe rânduri statul român că plătește cu întârziere diferențele între prețul plafonat și cel cu care grupul cumpăra energia de pe piața de profil.

 
 

Urmărește-ne pe Google News