În total, au fost controlati 215 operatori economici, iar mai bine de jumătate dintre ei – 134, adică 62 % – au fost constatate abateri de la prevederile legale, în vigoare privind protecția consumatorilor.
În urma acţiunii, s-a dispus oprirea temporară de la comercializare a unor produse alimentare în valoare de circa 293. 000 lei. Inspectorii ANPPC au scos definitiv de pe piață produse alimentare expirate în valoare de 273 lei. Totodată, au fost aplicate 134de sancţiuni contravenţionale din care 96 de amenzi în valoare de 423.000 lei şi 38 avertismente.
Câteva din principalele nereguli constatate:
– pungi 1kg/2 kg de făină – prezentau pe toate laturile ambalajului mențiunea „Făina nr.1 din România”, afirmație care nu era susținută de studii în acest sens care să dovedească această clasare a produsului pe locul I și care să fie de actualitate;
– iaurt natural 3% grasime, prezenta pe ambalaje informația „Nr.1 în lapte – sursa …..- în România”, în același câmp vizual fiind înscrisă și informatia „Potrivit AC Nielsen, …. este cel mai vândut lapte ca volum, în Romania, ian-sept 2015”. Urmare a verificărilor, studiul efectuat de Nielsen clasează marca respectivă pe locul 1 în România în lapte, iar iaurtul este un produs lactat acidofil și studiul nu se referă la acest produs. Și nici perioada la care se făcea referire nu mai era de actualitate;
– lapte, 1 l, , la comercializare cu procentele de grasime 0,1%, 1,5%, 3,5%, pe ale căror ambalaje există înscrisă informația „Nr.1 în lapte în România (sursa …..), dar și informația „…. este cel mai vândut lapte ca volum în România în perioada ian-sept 2014”, fără a se preciza la care dintre sortimente se referă studiile, iar perioada la care se făcea referire nemaifiind de actualitate;
– salam SISSI cu mențiunea „Votat produsul anului 2015 de către consumatorii români” pentru care nu s-a prezentat niciun document în susținerea afirmației;
– salam țărănesc cu șuncă avea atașată o etichetă cu elementele de identificare ale produsului și suplimentar informația „Nr.1 în România”, afirmație susținută prin invocarea „volume vânzări în categoria salam, conform Nielsen, august 2011-martie 2012, Total România”, astfel studiul nefiind de actualitate;
– salam Sibiu, care era comercializat sub formă de batoane preambalate în folie, pe care era aplicată eticheta autocolantă cu inscripția „Nr.1 în România”- sursa MEMRB&Nielsen; cel mai vândut salam de Sibiu ca volum și valoare începând cu 2009″, astfel consumatorii nefiind informați dacă perioada de evaluare este de actualitate.
Sursa: ANPC